Mercedes-Benz CapaCity od decembra v Bratislave

V uliciach Bratislavy už čoskoro začne jazdiť veľkokapacitný autobus Mercedes-Benz CapaCity. Autobus má dĺžku 19,5 metra a pojme 193 cestujúcich. Pre potreby mestskej hromadnej dopravy ho pre Dopravný podnik Bratislava, a. s., kúpila spoločnosť Inter IKEA Centre Slovensko, s. r. o. Predseda predstavenstva DPB Branislav Záhradník pre Bratislavské noviny povedal, že zmluva na kúpu tohto autobusu je už podpísaná.

Autobus bude od 1. decembra 2008 nasadený na novopresmerovanú linku 96 do obchodného centra Avion Shopping Park a na Letisko. Linka 96 bude počas celého dňa premávať z Letiska cez obchodné centrum Avion Shopping Park po Galvaniho a Rožňavskej, kde sa na križovatke s Tomášikovou ulicou napojí na svoju doterajšiu trasu do Petržalky na Prokofievovu ulicu.

Momentálne do obchodného centra Avion Shopping Park premáva zadarmo kyvadlová linka z Petržalky, ktorú prevádzkuje dopravca Blaguss - Slovakia s. r. o. Obchodné centrum si túto linku v plnom rozsahu financuje, cestujúci ju môžu použiť zdarma. Za kúpou autobusu pre dopravný podnik môže byť snaha zlepšiť obslužnosť priľahlého územia mestskou hromadnou dopravou, ale aj ušetriť nemalé náklady na bezplatnú kyvadlovú dopravu a získať ďalších potenciálnych zákazníkov.

Osobitým problémom dopravy do Avion Shopping Parku sú preplnené linky 61 a 63. Počas dopoludňajšieho sedla pracovných dní je interval linky 61 dvadsať a linky 63 tridsať minút, z čoho vyplýva nemožnosť zabezpečiť pravidelné striedanie spojov oboch liniek. Počas poobedňajšej špičky je to 15 minút na oboch linkách. Na 72 000 m2 obchodného priestoru je to primálo a navyše v okolí sa nachádza aj množstvo firiem a ďalšie veľké obchody. Zmena teda pomôže, ale pravdopodobne nevyrieši problém s verejnou dopravou do tejto lokality. Výrazným zlepšením však bude pre obyvateľov blízkych častí Ružinova, ktorí doteraz mohli pre spojenie s Avion Shopping Parkom využiť iba krátku cestu autom po diaľnici D1 alebo zdĺhavé spojenie MHD.

Kúpou nového typu vozidla v počte len jeden kus sa naskytá otázka, či je tento krok v súlade s nedávnym vyjadrením Branislava Zahradníka pre denník SME: "Podnik sa taktiež snaží o unifikáciu vozového parku. Je to stará bolesť dopravného podniku, že máme X typov autobusov od X výrobcov. Je to komplikované na servis a súčiastky." Ak však bude zabezpečený servis vozidla externou firmou, nemuselo by rozširovanie počtu prevádzkovaných typov vozidiel vadiť.

Zakúpený autobus Mercedes CapaCity už bol v Bratislave testovaný vo februári 2008 a u cestujúcich a vodičov sa stretol s pozitívnymi ohlasmi. Autobus bol vypravovaný najmä na vyťažené nosné petržalské linky. Jeho zaujímavosťou je vybavenosť štyrmi nápravami, z ktorých sú dve v zadnej časti.

Technické parametre podľa www.mercedes-benz.sk:
Dĺžka (mm): 19 540
Šírka (mm): 2 550
Výška (vrátane klimatizácie) (mm): 3 080
Rázvor predná náprava - 2. náprava (mm): 5 845
Rázvor 2. náprava - hnacia náprava (mm): 5 990
Hnacia náprava - druhá zadná náprava (mm): 1 600
Previs vpredu (mm): 2 705
Previs vzadu (mm): 3 400
Predný nájazdový uhol (°): 7
Zadný nájazdový uhol (°): 7
Priemer otáčania (min) (m): 22,85
Rozmer pneumatík: 275/70 R 22,5
Výška podlahy (nad vozovkou) (mm): 340
Nástupná výška dvere 1 (bez kneeling) (mm): 320
Nástupná výška dvere 2 až dvere 4 (bez kneeling) (mm): 340
Výška parapetu (mm): 950
Výška na státie vpredu/vzadu (mm): 2 311
Nástupná šírka dvere 1 až 4 (mm): 1 250
Hmotnosť naprázdno (kg): 18 548
Celková prípustná hmotnosť (kg): 32 000
Objem palivovej nádrže:
Diesel (l): 280
Prísada AdBlue (l): 45
Prepravná kapacita
Počet miest na sedenie: 37
Miesta na státie: 156
Spolu: 193
Motor (Euro 4): OM 457 hLA
Výkon (kW) (k): 260 (354)
Zdvihový objem (cm3): 11 967
Počet/usporiadanie valcov: 6/radové naležato
Krútiaci moment (max.) pri 1.100/min (Nm): 1 600
Prevodovka: ZF HP 6-stupňová
Predná náprava: Samostatné zavesenie kolies ZF RL 75 EC
Hnacia náprava: Hypoidná náprava HO6 Mercedes-Benz
Druhá zadná náprava: ZF RL 75 A
Riadenie: ZF posilňovač riadenia
Prevádzková brzda: elektropneumatický dvojokruhový pneumatický brzdový systém (EBS)
Odľahčovacia brzda: integrovaný retardér

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.