Poslanci budú informovaní o možnostiach stavby nových tratí

Na najbližšom zasadnutí mestského parlamentu sa poslanci budú venovať aj novým električkovým a trolejbusovým tratiam. DPB predkladá Mestskému zastupiteľstvu informačný materiál o možnostiach rozvoja elektrickej trakcie argumentujúc trendami vo vyspelých svetových metropolách, ktoré výrazne začínajú uprednostňovať ekologickú dopravu. V správe sa uvádza možnosť získať na nové trate prostriedky z eurofondov vo výške 23 mil. Eur (770 mil. Sk). DPB navrhuje budovanie nasledujúcich tratí:

  • Električková trať Petržalka je prioritou v rámci rozvoja električkových tratí a k jej vybudovaniu sa už zaviazalo Mesto Bratislava v memorande uzavretom so ŽSR. Po dokončení by sa do Petržalky mali predĺžiť električkové linky 11 12 13 a 14.

  • Električková trať Zlaté piesky – Tuhovské – Vajnory (CEPIT) – Rača začína byť aktuálnou aj v súvislosti s už existujúcou nákupnou a priemyselnou zónou a pripravovanou obytnou výstavbou a technologickým parkom.

  • Električková trať Dúbravka – Dúbravčice – Devínska Nová Ves súvisí s pripravovanou rozsiahlou výstavbou v lokalite Dúbravčice. Súčasťou trate má byť nová vozovňa a prestupný terminál medzi železnicou, električkou a regionálnymi autobusmi. Vozovňa ušetrí cca 600 tisíc neproduktívnych vozidlových kilometrov ročne v autobusovej doprave a 500 tisíc v električkovej doprave. Uvedené výkony predstavujú v súčasnosti cca 40 až 50 miliónov Sk zbytočne vynaložených finančných prostriedkov ročne.

  • Električková trať Tomášikova – Prievoz by sa na súčasnú sieť mala napájať pri ŽST Nové Mesto a obslúžiť by mala Ružinov a Prievoz.

  • Električková trať Ružinovská – Vrakuňa predstavuje napojenie na existujúcu trať na Ružinovskej ul. a umožňuje spojenie oblastí Vrakuňa a Dolné hony s mestom prostredníctvom električkovej dopravy. Realizáciou by podľa DPB došlo k podstatnému zníženiu výkonov autobusovej dopravy a k ich nahradeniu výkonmi električiek.

  • Električková trať do Mlynskej doliny by prepojila internáty v Mlynskej doline s vysokými školami nachádzajúcimi sa v meste a nahradila by linky 31 a 39.

  • Trolejbusová trať Riviéra predstavuje zatrolejovanie existujúceho obratiska linky 33 a pomohla by znížiť negatívne dôsledky súčasného stavu otáčania sa trolejbusov na pomocný pohon 2- až 3-krát za hodinu.

  • Trolejbusová trať Hlavná stanica – Pražská – Hroboňova dopĺňa chýbajúce úseky tratí a šetrí neproduktívne vozidlové kilometre pri ceste do vozovne Hroboňova. Po dobudovaní úseku Hroboňova – Drotárska – Búdková cesta je možné úplne nahradiť autobusovú linku 41 trolejbusom.

  • Trolejbusová trať Vojenská nemocnica – Lamačská cesta – Patrónka predstavuje vybudovanie druhej stopy trolejového vedenia. V súlade s územným plánom je možné predĺženie trate z Patrónky do Lamača.

  • Trolejbusová trať Rožňavská – Galvaniho – Avion Shopping Park – Letisko M. R. Štefánika umožňuje zlepšiť obsluhu rozvíjajúcej sa mestskej štvrte a zabezpečiť požadované priame spojenie letiska s centrom prostredníctvom predĺženej trolejbusovej linky 205. Stavbou je možné nahradiť autobusovú linku 61 a časť linky 63 trolejbusom.

  • Trolejbusová trať Trnavská cesta – Súhvezdná nahrádza nezatrolejovaný úsek linky 39.

  • Trolejbusová trať Mlynské nivy – Dostojevského rad – Landererova – Most Apollo – Ovsište predstavuje predĺženie linky 210 do Ovsišťa.

  • Trolejbusová trať Miletičova – Košická – Most Apollo – Ovsište je predĺžením linky 209 do Ovsišťa, ktorá by mala odbremeniť autobus č. 68.

  • Trolejbusová trať Karadžičova – Dostojevského rad – Pribinova – Eurovea má obsluhovať budúcu zónu a končiť v novom termináli pred Ministerstvom vnútra SR.

  • Trolejbusové trate Botanická – Mlynská dolina, Botanická – nábrežie – Dostojevského rad, Botanická – nábrežie – Staromestská – Hodžovo nám. predstavujú výhľadové prepojenie trate na Dlhé diely s ostatnou sieťou trolejbusov.

  • Trolejbusová trať Vlárska – Koliba má slúžiť na zlepšenie obsluhy územia. Stavba potrebnej komunikácie podľa informácií imhd.sk nepokračuje pre nevysporiadané majetkovo-právne pomery.

  • Trolejbusové trate v Podunajských Biskupiciach nadväzujú na pripravovanú stavebnú činnosť v lokalite Lesný hon.

  • Trolejbusová trať Tomášikova – Prievoz predstavuje alternatívu k navrhovanej električkovej trati s možnosťou napojenia a prepojenia trolejbusových tratí na Gagarinovej a Trnavskej ceste. V Prievoze sa zároveň uvažuje s vybudovaním technickej základne pre trolejbusy a Vozovne trolejbusov Prievoz.

  • Trolejbusová trať Rožňavská – Tesco Zlaté piesky má eliminovať autobusovú linku 53 kopírujúcu trolejbusy dobudovaním chýbajúceho úseku po Zlaté piesky.


Materiál neobsahuje návrhy električkových tratí na Pribinovu ulicu (k budove Nového SND), ani predĺženie existujúcej Ružinovskej radiály cez Avion Shopping Park na Letisko Milana Rastislava Štefánika. K trolejbusovým tratiam je podľa DPB nutné je pripraviť projektovú dokumentáciu a zabezpečiť časovo nenáročnú realizáciu.

Trolejbusové trate môžu byť v prvej fáze podľa DPB riešené nákupom duobusov a v druhej fáze dobudovaním samotnej trate. Linka 32 by si vyžiadala nákup ďalších šiestich duobusov, linka 205 na Letisko 11 duobusov, linka 209 do Ovsišťa 12 duobusov a linka 210 do Ovsišťa 7 duobusov.

V materiáli sa otvorene priznáva vzťah niektorých pracovníkov Magistrátu k rozširovaniu tratí: „Prakticky všetky vyššie uvedené návrhy pre rozvoj trolejbusových tratí boli predložené pri pripomienkovaní územného plánu, no žiaľ s odôvodnením ‚doteraz neboli v územnom pláne, preto sa neakceptujú‘ (boli zamietnuté). Zamietnutie pracovníkov Magistrátu bolo mnohokrát v rozpore s politickou vôľou vedenia mesta.“

Komisia dopravy a informačných systémov žiada uvedené trate zapracovať do aktualizácie územného plánu mesta a DPB poverila bližším rozpracovaním trolejbusových tratí Riviéra, Vojenská nemocnica – Patrónka a Hlavná stanica – Pražská – Hroboňova ako aj technickej základne pre trolejbusy v Prievoze.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
5 rokov po a stoji nam iba jedna trolejbusova trat, jedna sa tendruje a mozno o dva roky bude asi patina jednej elektrickovej.. no co, sikovni su ti ludia na magistrate.

Hlavne ze sme mali stadion a majstrovstva sveta!