Dopravný podnik potrebuje obnoviť trolejbusy za miliardu

Súčasný vozový park predstavuje celkom 136 trolejbusov, z toho 93 sólo a 43 kĺbových (z nich 6 s pomocným dieselovým pohonom). Týmito vozidlami sú zabezpečované ročné prepravné výkony cca 5,7 mil. vzkm, čo predstavuje cca 12 % z celkových výkonov MHD. Trolejbusy sú prakticky jedinou nosnou dopravou v kopcovitej oblasti Bratislavy - na Kramároch, Kolibe, Mudroňovej a Dlhých dieloch a zároveň vykonávajú nosnú dopravu v oblastiach Dolné hony a Trnávka.

U najstarších kĺbových vozidiel je podľa DPB nutné modernizáciou zvýšiť spoľahlivosť a predĺžiť životnosť. V rámci modernizácie je potrebné vykonať najmä výmenu alternátora za statický menič, piestového kompresora za rotačný a jednosmerných pomocných pohonov za striedavé. Ďalej je v rámci modernizácie možné vykonať podobné úpravy v interiéri vozidla ako u električiek.

Z vozidiel Škoda 14 Tr (sólo) bude v roku 2007 v evidenčnom stave celkom 92 vozidiel, ktoré sú všetky schopné bezpečnej prevádzky. Doteraz boli modernizované tri vozidlá na typ 14 TrM a v priebehu roku 2007 bude takto modernizovaných ďalších 5 vozidiel. Nízkopodlažné vozidlá Škoda 21 Tr #6401 (sólo) zaradené v roku 2004 a Škoda 25 Tr Irisbus #6701 - 6706 (kĺbové) zaradené v roku 2006 sú novým modernými vozidlami spĺňajúce súčasné kritériá kvalitnej a efektívnej dopravy a majú životnosť 15 rokov.

DPB chce v ďalších rokoch riešiť obnovu vozového parku sólo vozidiel generálnymi opravami a nákupom nových nízkopodlažných trolejbusov. Plánovaná životnosť je 15 rokov u nových vozidiel 15 TrM, 21 Tr a 25 Tr a 12 rokov u starých trolejbusov. Potrebná minimálna ročná obnova vozového parku je následne v počte rovnajúcemu sa jednej dvanástine resp. jednej päťnástine celkového potrebného počtu vozidiel do výpravy vrátane správky a technickej pohotovosti, ktorá je optimálna v rozsahu maximálne 7 až 10%. Pre vozidlá po životnosti dopravný podnik uvažuje správkové percento na úrovni do 20%. V súčasnosti je pre zabezpečenie požadovaných výkonov v rannej dopravnej špičke potrebných vrátane správky a technickej pohotovosti celkom 100 klasických trolejbusov (67 sólo a 33 kĺbových vozidiel) a 7 kĺbových trolejbusov s pomocným dieselovým pohonom. Pre tento počet predstavuje pravidelná obnova trolejbusov 5 sólo vozidiel a 2 kĺbové vozidlá ročne. Nákup a generálne opravy všetkých trolejbusov od roku 1998 do roku 2006 boli 4 sólo a 28 kĺbových vozidiel (vrátane dodávky 6 ks trolejbusov 25 Tr v roku 2006, ktorá však nebola obnovou, ale rozšírením rozsahu dopravy na Dlhé diely). Predstavuje to deficit cca 91 vozidiel od roku 1993 (za trinásť rokov).

Z finančného hľadiska sa pre DPB javí ako vhodné riešenie obnovy trolejbusov čiastočne nákupom nových vozidiel a čiastočne modernizáciou existujúcich vozidiel za súčasnej výmeny vozovej skrine. Cena generálnej opravy sólo trolejbusu je cca 6 mil. Sk, čo sú polovičné náklady ako pri obstaraní nového vozidla. Pritom sa zabezpečí ďalšia prevádzkyschopnosť trolejbusu na obdobie 12 rokov. V súčasnosti treba obnoviť novými vozidlami 53 ks sólo trolejbusov, 9 ks kĺbových trolejbusov a pre Dlhé diely treba dokúpiť ďalších 6 vozidiel s pomocným dieselovým pohonom. Generálnu opravu spojenú s modernizáciou absolvuje 5 trolejbusov. Pri cene krátkeho trolejbusu 12 mil. Sk/ks, kĺbového vozidla 17 mil. Sk/ks, kĺbového vozidla s pomocným agregátom 19 mil. Sk/ks a 6 mil. Sk/ks pri modernizácii starých vozidiel si obnova zastaralého parku vyžiada 933 mil. Sk.

V súvislosti s obnovou vozového parku trolejbusov chce DPB zaviesť premávku duobusov do Ovsišťa a na Letisko. Navrhované riešenie spočíva v predĺžení trolejbusovej linky 205 z Bulharskej ulice cez Galvaniho, Avion Shopping Park až na Letisko. Ďalšou predĺženou linkou by mala byť linka 209 od Trhoviska cez Košickú, Most Apollo a Gettingovu ulicu do Ovsišťa a linka 210 z AS Mlynské nivy cez Mlynské nivy, Košickú a Most Apollo do Ovsišťa. Na tento účel by bolo potrebné zakúpenie 30 duobusov a naopak potrebná obnova sólo trolejbusov by sa mohla znížiť z 53 na 38 vozidiel. Celkovo by si pri cene duobusu 13,5 mil. Sk náklady na obnovu vozového parku trolejbusov vyžiadali 1,153 miliardy Sk a vyradiť by bolo možné 15 - 26 vozidiel po životnosti. Obnova vozového parku je v súlade so sľubmi staro-nového primátora o zlepšovaní mestskej hromadnej dopravy v Bratislave.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.