Mesto hľadá projektanta zastávky električiek pod Manderlákom

Pod Manderlákom by mala byť vybudovaná električková zastávka viedenského typu.

Mesto Bratislava prostredníctvom svojej organizácie Generálny investor Bratislavy (GIB) hľadá projektanta prestupnej električkovej zastávky na začiatku Štúrovej ulice v smere k Šafárikovmu námestiu. Vybudovanie novej zastávky súvisí s výstavbou prvej časti nosného dopravného systému (električky) do Petržalky a jej účelom je skrátenie medzizastávkových vzdialeností v historickom centre mesta, keďže pri súčasnom stave by vzdialenosť v smere do Petržalky medzi zastávkami Poštová, resp. Mariánska a Šafárikovo námestie bola približne 1 kilometer. Nová zastávka zároveň nahradí existujúcu zastávku Jesenského v smere k nábrežiu.

Podľa zverejnených súťažných podkladov by mal projektant navrhnúť najvhodnejšie umiestnenie zastávky na Štúrovej ulici s dĺžkou nástupnej hrany minimálne 65 m a bez zásahu do koľajového zvršku. Zastávka by mala byť tzv. viedenského typu s vyvýšenou pojazďovanou nástupnou hranou (uvedené riešenie sa nachádza na zastávke Blumentál). Vjazdy do Laurinskej a Gorkého ul. majú zostať zachované. Riešenie by malo zohľadňovať aj prirodzené a existujúce pešie ťahy a pohyb cyklistov.

Víťazný uchádzač dodá vypracovanú dokumentáciu pre územné rozhodnutie, dokumentáciu pre stavebné povolenie s podrobnosťou realizačného projektu stavby a vykonávať bude aj odborný autorský dohľad projektanta. Hodnota zákazky je odhadovaná na 25 000 € bez DPH.

Električková trať do Petržalky by podľa najnovších odhadov mesta mohla byť otvorená vo februári budúceho roka. Nová prestupná zastávka však bude pravdepodobne vybudovaná až následne, takže plánovaná električková linka z Hlavnej stanice do bude v smere do Petržalky spočiatku prechádzať centrom mesta medzi zastávkami Poštová a Šafárikovo námestie bez zastavenia.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ešte dodatok: asi každému, vrátane mesta, je jasné, že celý ten priestor vrátane Kamenného námestia a Námestia SNP je viac než zrelý na celkovú rekonštrukciu, a s tým súvisiace nové urbanistické a dopravné riešenie. Chýbajúca zastávka v smere na NĽŠ/Šafárikovo nám je ale akútny problém a odmietať takéto riešenie s argumentom, že je nekoncepčné, mi trochu pripomína tému električka do Petržalky vs snívanie o "skutočnom" nosnom systéme...
Reakcia na: S499.1023 #12:
Len v tomto prípade by asi závora musela byť už na začiatku Špitálskej, ešte pred prechodom pre chodcov z Nám SNP na Kamenné nám, inak by autá blokovali celú križovatku.

Podľa mňa by celý priestor križovatky pod Manderlom a priľahlé časti mal byť koncipovaný ako skľudnená, de facto pešia zóna, s čiastočným povoleným prejazdom áut. V zahraničí sú podobné riešenia v centre úplne bežné: kľudne aj štvorpruhová ulica príde na nejaké dôležitejšie priestranstvo, napr pred radnicu, ktoré je vyvýšené a koncipované aj opticky tak, že je evidentné, že prioritu tam majú chodci a sú to len autá, ktoré križujú ich pešiu zónu, nie naopak.
Reakcia na: S499.1023 #35:
Len linka HlSt - NĽŠ, ktorý by stála spolu s ostatnými obojsmerne na začiatku Štúrovej.
Magistrátu ide karta

„vytvorenie zastávky MHD "Kamenné námestie" (pri platenom parkovisku za onkologickým ústavom sv. Alžbety) v smere na Šafárikovo námestie“.
Reakcia na: radoslavius #40:
Novym Manderlom tipujem petrzalska 1, dubravska 4, racianska 7. 6 sa asi vrat len na Safko-KV trat
Teraz ked v decembri bude otvorene Vajanskeho nabrezie a jedna cast Safarikoveho namesta a Sturovej smer mesto ktore linky budu tadial premevat?1 kolotociarska ci 4,alebo 6ka?Neplanuje DPH linku 7 bud z Vinohradov aj ked odtial jazdi 6ka alebo z MN smer centrum Jesenskeho NLS cez Vajanskeho a Safko vratit sa nazad bud na Vinohrady alebo NM!? ?
To dosť skoro začali hľadať btw 😃
Reakcia na: tr3mp #37:
A bodlo by aj tam pridat zastavku pre autobusy, lebo tie maju este vacsiu medzizastavkovu vzdialenost (okrem L95). A taktiez nechceme aby boli busy moc rychlejsie ako saliny ?
Reakcia na: juraj.k #36:
Presne tak. A na zváženie by ešte bola zastávka Nám. Ľ. Štúra pre električky medzi Mostom SNP a Šafárikovým námestím v polohe za priechodom pre chodcov (vo vnútornom jazdnom pruhu): https://goo.gl/maps/T6xmqA9DZb32. Dnešná medzizastávková vzdialenosť je tu 900 metrov, po zmene by to bolo 350 + 550 m.
Mne sa najviac páči variant Adam3, t.j. zastávky električiek za križovatkou, čiže smer Obchodná na nám. SNP (existujúca), smer Trn.Mýto na Špitálskej (existujúca) a smer Štúrova/Jesenského na Kamennom námestí v polohe cca medzi Laurinskou a Gorkého. (nová). Zároveň by sa zrušila terajšia zastávka Jesenského. Trolejbusy by mali ísť v smere do centra po Dunajskej, spoločné nástupište/výstupište by som riešil ako integrovanú zastávku spolu s električkami na Špitálskej (v tom úseku by bolo električkové teleso riešené ako pevná jazdná dráha). Trolejbus by sa vracal cez Špitálsku a Rajskú. Ďalej by mohli byť 2 alternatívy: a) cez Cintorínsku a 29. augusta , b) cez Rajskú späť na Dunajskú.

Ďalej by som ešte presunul zastávku nám. Ľ.Štúra v smere k Mostu SNP k starej budove SND (oproti existujúcej zastávke). Terajšie zastávky na nám.Ľ.Štúra by som zrušil. Výhodou by bolo ich rovnomernejšie rozloženie.
Reakcia na: ufo #32:
Ako že po Námestí SNP nič jazdiť nebude?
Reakcia na: rasto.f #28:
Tak samozrejme sa moze zobojsmernit Dunajska a bolo by to aj logickejsie ako taka slucka. Ale doteraz som pisal podla aktualnej situacii, neviem nakuknut do vasej hlavy a citat vase myslienky, treba to jasne sformulovat.
Keby vsak bola Dunajska obojsmerna, aj tak by bolo treba prekopat cely uzol. Zastavka pod Manderlakom smer Sturova, v takej polohe ako je planovana by bola nevhodna pre trolejbus, lebo by oznacnik bol uz niekde pri Gorkeho, ale trolejbus by musel odbocit skor. Ked nad tym rozmyslam, tak detto v opacnom smere.
Tvoj druhy argument mozem zase obratit: Ak by trolejbus zastavoval niekde pod Manderlou, zase by si mal pesi presun na prestup smer Trnavske Myto (Raca/Vajnorska/Ruzinov) ?

Plne suhlasim, ze jednolinkovy variant by bol vynikajuce riesenie (ale ktovie, kedy sa objavi niekto, kto bude mat gule ho presadit).

P.S.: To chcem vidiet kam chces na Cintorinskej este natrepat auta ? Ta ulica je hrozne uzka, ze tam vobec ten trolejbus jazdi ?
Aj 20 tam mala konecnu pred tym, ako ju mala na Safku. Inak si viem kludne predstavit, ze by 202 mala konecnu zase na Safku a bol by tam krasny prestupny bod elektricka-trolejbus-autobus
Reakcia na: S499.1023 #29:
Pri jednolinkovom variante s trasami tunel- Obchodná a nábrežie - špitálska nie je potrebná zástavka za križovatkou na Kamennom nám. smer Špitálska. Linky by mali byť vedené čo najpriamejšie...
Reakcia na: Adam3 #22:
Toto sa mi zda ako celkom idealny variant. Plus umoznuje realizaciu na etapy (najprv Kamenne nam., potom trat cez Suche myto).
Reakcia na: rasto.f #28:
Roky rokúce bola Dunajská obojsmerná, s plnou premávkou áut, konečnou 104, bolo tam veľké parkovisko a dnes sa zdá, že optimálne bude vrátiť sa k tomuto riešeniu. Už len nočáky vrátiť...
Reakcia na: ufo #25:
Prečo by mala byť zastávka (len) pred križovatkou?
Reakcia na: Error 0x007 #27:
V koncepčnej rovine riešenia MHD v centre je nutné okrem úpravy polôh zastávok začať riešiť "slepú konečnú" Rajská (trolejbusy bez napojenia na tram).
Lenže tu sa ide robiť zase nesystémové riešenie, ktoré agóniu predlžuje.

Stále sa tu opakujú "neriešiteľné" dogmy:
- Dunajská je jednosmerná - a čo bráni tomu je zobojsmerniť? Šírkou vozovky vôbec nič, to že sú tam parkovacie miesta - tak nech sa presťahujú na Cintorínsku (kde by sa zrušila trať),
- zastávky v opačnom smere sú - áno, ak chcete trolejbus zastaviť na zast. Kam. nám, tak pri prestupe smer KV musíte prejsť cca 150 m na druhú zastávku.
- ak sa zruší SNP, tak 9 a 8 nebude mať kde zastaviť - existuje jediný logický argument, prečo musí človek idúci z mesta smer KV striehnuť či má práve utekať na SNP alebo Jesenského a človek do Ružinova na SNP/Kamenné => riešenie = jedna linka v polovičnom intervale cez Jesenského.

A znova končím pri jednolinkovom variante.?
1 Ružinov - Jesenského - Dúbravka
2 Zlaté Piesky - Obchodná - Karlova Ves
3 Rača - Petržalka
4 Hl.st. - NĽŠ (príp. prehodiť 3/4)
Reakcia na: ufo #25:
Prepac mi, ze som sa v skole nikdy slovencinu neucil a tym padom je moja pisana slovencina horor. Ospravedlnujem sa ?

Neviem naco chces pridavat zastavku pred rozdvojenym na Spitalsku a Nam. SNP. Jedine ak by si zrusil zastavky na Nam. SNP a existujucu zastavku na Kamennom Nam. V tom pripade by si ale zase nemal zastavku pre elektricku smerujucu z Nam. SNP na Spitalsku.

Logicky plati nasledujuce pravidlo: Idealne je mat nastupiste pri vsetkych vetvach rovnako, teda bud
- Vsetky nastupistia pred krizovatkou, alebo
- Vsetky nastupistia za krizovatkou
V tom priapde sa ti nemoze stat, zeby elektricka niekde mohla potencialne zastavit dvakrat alebo ani raz.
Vobec to ale nemeni nic na fakte, ze aktualne riesena zastavka pod Manderlakom smer Sturova nema nic spolocne z trolejbusom (jedine ak by bola Dunajska obojsmerna, alebo sci-fi: potiahol by sa trolebus smerom na Sturovu ? )
Reakcia na: david1 #24:
Ak by sa urobil nový vstup na hlavnú stanicu zo Sokolskej, ani by sme spojky pri SAV nepotrebovali. A Lamač, DNV, Dúbavka, Ovsište (...) by získali prístup na hlavnú stanicu bez prestupu.