Prvý z mostov petržalskej električky prešiel zaťažkávacou skúškou

Výstavba električkovej estakády ponad Einsteinovu a Černyševského ul. prebiehala od začiatku roka 2014.

Výstavba prvého úseku električkovej trate zo Štúrovej ulice do Petržalky zahŕňa okrem rekonštrukcie Starého mosta aj výstavbu dvoch nových mostov na petržalskej strane. Výstavba prvého z nich  - estakády Einsteinova - sa blíži ku koncu. Dňa 11. novembra 2015 sa na novovybudovanom moste uskutočnila zaťažkávacia skúška, pri ktorej bolo využitých 8 nákladných vozidiel.

Demontáž pôvodného nedokončeného mosta

Hlavné parametre električkovej estakády Einsteinova

Celková dĺžka: 278,03 m

Dĺžka nosnej konštrukcie: 262,99 m

Počet podpier: 10

Počet polí: 9

Rozpätie [m]: 5 x 30,0 + 24,12 + 30,12 + 30,0 + 30,12

Šírka nosnej konštrukcie: 10,96 m

Šírka mosta medzi zvodidlami: 7 m

Šírka cyklochodníka: 3 m

Výška mosta: 9,1 m

V mieste nového električkového mosta sa pôvodne nachádzala nedokončená východná polovica cestného mosta z 80-tych rokov, ktorá pozostávala z troch polí na štyroch podperách a v smere z Petržalky bola ukončená hneď po prekonaní železničnej trate. Z tejto pôvodnej nedokončenej estakády sa pri výstavbe novej použili len 3 podpery a jedna opora (č. 38 - 41), ktoré sú spoločné aj pre západnú cestnú polovicu estakády. Pôvodná nosná konštrukcia bola kompletne odstránená, vrátane ľavého krídla a záverného múrika opory č. 41. Demontáž železobetónových nosníkov prebiehala po odstránení vozovky v lete 2014, pričom likvidácia nosníkov sa realizovala priamo na mieste v priestore medzi Černyševského ul. a železničnou traťou. Demontáž pôvodných nosníkov si vyžiadala len krátkodobú uzávierku Černyševského ulice a presmerovanie autobusov MHD. Na železničnej trati pod stavbou mosta bolo zriadené nulové pole, takže v uvedenom úseku bolo trakčné vedenie trate bez napätia.

Výstavba nového električkového mosta

S výstavbou električkovej estakády ponad Einsteinovu a Černyševského ul. sa začalo začiatkom roka 2014. Estakáda zároveň prekleňuje aj dvojkoľajnú železničnú trať (ŽST Petržalka - Ústredná nákladná stanica) a diaľnicu D1. Výstavba nového mosta si vyžiadala len menšie, resp. krátkodobé dopravné obmedzenia a výluky počas budovania nových podpier a osadzovania nových nosníkov.

Pri výstavbe novej estakády sa najskôr vybudovala spodná stavba pozostávajúca z jednej novej krajnej opory a piatich nových podpier (č. 32 - 37) a vyššie spomenutých štyroch pôvodných podpier, ktoré boli zodpovedajúco sanované. Následne sa v novembri 2014 na tieto piliere uložili nové železobetónové nosníky nosnej konštrukcie, na ktorých bola vybetónovaná spriahajúca doska a koncové priečniky. Nosníky boli osadené na elastomérové ložiská od firmy Freyssinet CS. Od jari do jesene 2015 na estakáde prebiehali práce na budovaní železobetónových ríms na moste. Ľavá rímsa v smere do Petržalky bude slúžiť ako cyklochodník, pravá rímsa pozostáva zo zabetónovaných rúrok pre káblové vedenia. Povrch cyklochodníka bude mať protišmykovú úpravu.

Električkový zvršok na estakáde pozostáva z pevnej jazdnej dráhy. Koľajnice (4 v každom smere, so symetrickým usporiadaním rozchodov) sú prostredníctvom oceľových podkladníc upevnené do mostovky a zabetónované. Kryt električkovej trate na moste je asfaltový. Trakčné vedenie bude zavesené na izolačných výložníkoch trakčných stožiarov, ktoré sú osadené na okraji cyklochodníka. Podobne ako na zvyšku trate, aj tu sú použité pozinkované trakčné stožiare kombinované s verejným osvetlením. Pozdĺž električkovej trate sú po oboch stranách osadené zvodidlá. Električková trať a cyklochodník na oboch koncoch estakády pokračujú po novovybudovaných násypoch.

Výstavbu mosta realizovala česká spoločnosť SMP CZ, Praha. Priebeh demontáže pôvodného mosta i postup výstavby novej estakády sú zachytené v našej fotogalérii.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Oni to asi fakt do januára dajú...?