Čo prinesie modernizácia Vajnorskej radiály?

Aj predložený zámer na modernizáciu električkovej trate na Vajnorskej radiále má ešte priestor na vylepšenie.

Na posudzovanie vplyvov na životné prostredie bol v septembri predložený ďalší zámer na modernizáciu električkovej trate, konkrétne Vajnorskej radiály. V rámci tejto modernizácie pôjde o úsek od Trnavského mýta po obratisko na Zlatých pieskoch, vrátane odbočky zo Zátišia k ŽST Nové Mesto. Vajnorská radiála v súčasnosti pozostáva z niekoľkých úsekov, ktoré boli postavené, resp. rekonštruované v rokoch 1973 až 2002. Najstaršou časťou je úsek Zátišie - ŽST Nové Mesto, ktorý bol rekonštruovaný v roku 1973, posledná rekonštrukcia prebehla v roku 2002 v úseku Tomášikova - Za kasárňou pri Polus City Centre.

Podobne ako pri navrhovaných modernizáciách Karloveskej a Ružinovskej radiály, aj tu je hlavným cieľom modernizácie zníženie hluku a vibrácií, zvýšenie prepravnej rýchlosti, skvalitnenie obsluhy územia a skvalitnenie samotnej prevádzky električkovej dopravy. To sa má dosiahnuť odstránením nevyhovujúceho stavu koľajovej trate, zvýšením bezpečnosti električkovej dopravy, zvýšením technických a dopravných parametrov električkovej trate, uplatnením nových predpisov a technických noriem a vylepšením estetickej úrovne prostredia v priestore električkovej trate. Predpokladaný začiatok modernizácie je v roku 2017 a jej ukončenie v roku 2020.

Návrh modernizácie Vajnorskej radiály vypracovala spoločnosť Dopravoprojekt, ktorá stojí aj za návrhom modernizácie Ružinovskej radiály.

Koľajová trať bude čiastočne zatrávnená

Modernizovaná električková trať je navrhovaná v úseku od Trnavského mýta po Zátišie ako pevná jazdná dráha, pričom sa uvažuje aj so zatrávnením tohoto úseku. Zavlažovanie by malo byť riešené podľa potreby cisternami, s automatickým zavlažovacím systémom projektant nepočíta.

Pevná jazdná dráha bude vybudovaná aj na odbočke zo Zátišia k ŽST Nové Mesto. V úseku od Zátišia po Zlaté piesky má byť vybudovaný otvorený štrkový koľajový zvršok s betónovými podvalmi. Trať bude na celej radiále vybavená protihlukovými a protivibračnými tlmiacimi prvkami. V obratiskách Zlaté piesky, ŽST Nové Mesto a v koľajových triangloch sa počíta s inštaláciou mazacích zariadení na zníženie hluku pri prechode električiek oblúkmi.

Výhybky v triangloch Tomášikova a Vozovňa Jurajov dvor by mali byť realizované ako rozraďovacie a mali by umožňovať automatické stavanie cesty podľa informácií z prechádzajúcich električiek, čo zabezpečí rýchlejší a bezpečnejší prejazd výhybkami. Tento systém automatického prestavovania výhybiek sa v Bratislave začal skúšobne zavádzať v roku 2013.

Zastávky

V rámci modernizácie zastávok sa majú zlepšiť prístupy na električkové zastávky – takmer vo všetkých prípadoch budú priechody na oboch stranách nástupíšť, čo by malo zvýšiť bezpečnosť cestujúcich.

Vo viacerých prípadoch príde aj ku zmene polohy nástupíšť zastávok. Ako prínosné možno hodnotiť preloženie zastávky Polus City Center bližšie k hlavnému vchodu do nákupného centra, čím sa odstráni v súčasnosti nebezpečné prechádzanie k nástupišťu v smere do centra po električkovej trati. Vylepšiť by sa mal aj prístup na zastávky Nová doba a Zátišie v smere do centra, ktoré budú preložené bližšie ku križovatkám s Jarošovou ul. resp. Tomášikovou ul. a zastávka Jurajov dvor v smere na Zlaté piesky bude preložená pred križovatku s Bojnickou ulicou.

Projektantovi sa podarilo navrhnúť šírku nástupíšť na celej radiále jednotnú - v zmysle schválených štandardov - 3,5 metra. Prístrešky na zastávkach budú široké 1,6 metra a dlhé 4,5 alebo 6 metrov, teda opäť pomerne malé, keďže zastávky budú mať dĺžku až 65 metrov. Podobne ako pri navrhovanej modernizácii trate v Ružinove, aj na Vajnorskej sú navrhuté malé prístrešky a vo zvyšnom priestore betónový múrik, ktorý by mal chrániť cestujúcich pred striekajúcou vodou spod kolies áut. Koše na odpadky by mali byť na nástupištiach rozmiestnené v max. vzdialenosti 10 m od seba.

Priecestia a preferencia

V záujme zvýšenia bezpečnosti električkovej dopravy by sa mali upraviť aj niektoré prejazdy cez električkovú trať. Všetky prejazdy cez električkovú trať by mali byť podľa návrhu riadené svetelnou signalizáciou. Na križovatke Vajnorská - Odborárska sa navrhuje zrušiť ľavé odbočenia, s výnimkou MHD. Kolízny bod v ľavom odbočení z Vajnorskej na Odborársku by sa mal podľa prvého variantu nahradiť možnosťou otáčania v riadenej križovatke Vajnorská - Turbínová, podľa druhého variantu by ho nahradilo nové riadené otáčanie v úseku medzi Odborárskou a Turbínovou, pričom priecestie pri Turbínovej by sa zrušilo.

Všetky križovatky a takmer všetky priecestia budú vybavené rôznym stupňom preferencie a zväčša pôjde o absolútne uprednostňovanie električiek. V úseku od Bajkalskej po Tomášikovu by mali byť električky preferované mimo špičky, počas špičiek by mal byť zachovaný súčasný režim.

Vo variante 2 by mali byť pešie priechody pri zastávkach Odborárska, PPA Control, Shopping Palace a Zlaté piesky riadené svetelnou signalizáciou, čo na jednej strane uľahčí pohyb nevidiacim a slabozrakým, no na strane druhej pripraví cestujúcich o prednosť na priechodoch a bude viesť k častému prechádzaniu chodcov na červenú ako napríklad v Dúbravke. Variant 1 uvažuje na uvedených miestach s neriadenými priechodmi pre chodcov.

Dva varianty napájania električkovej trate

Na posúdenie boli predložené dva varianty modernizácie. Líšia sa v spôsobe napájania trate a už spomenutého riešenia svetelnej signalizácie na križovatkách. Prvý variant uvažuje so zachovaním súčasného napájania zo štyroch meniarní - Legionárska, Račianska, Trnávka a Zlaté piesky. Vo variante 2 sa predpokladá výstavba novej meniarne v oblasti okolo ŽST Nové Mesto, čím by sa ušetrila výmena napájacích káblov z najvzdialenejšej meniarne na Račianskej a znížili by sa prevádzkové náklady vďaka nižším úbytkom napätia v kratších napájacích rozvodoch. Podľa navrhovateľov by úspora na káblových rozvodoch pokryla investičné náklady na výstavbu novej meniarne.

Trakčné vedenie modernizovanej trate by byť riešené súčasným spôsobom - zavesením na prevesoch medzi trakčnými stožiarmi kombinovanými s verejným osvetlením, ktoré budú osadené na okrajoch chodníkov.

Podľa variantov sa líšia aj orientačné náklady na modernizáciu: variant 1 predpokladá 59,310 mil. €, variant 2 vychádza o 480-tisíc lacnejšie: 58,830 mil. €.

Občianska iniciatíva Lepšia doprava navrhuje úpravy projektu

Naprojektovaná modernizácia by sa však mohla aj vylepšiť. V rámci EIA procesu si svoje pripomienky uplatnila aj Občianska iniciatíva Lepšia doprava. Súčasné obratisko ŽST Nové Mesto navrhla umiestniť do priestoru pred železničnú stanicu, čím by sa skrátili prestupy medzi električkami, vlakmi aj autobusmi. Lepšia poloha zastávky by zvýšila bezpečnosť, pretože pri dnešnom obratisku vodič nevidí v spätnom zrkadle cestujúcich v zadnej časti električkového vlaku, a môže ich tak privrieť do dverí.

Ďalším navrhovaním zlepšením projektu by podľa iniciatívy mali byť združené zastávky električiek a autobusov, na ktorých by zastavovali oba druhy MHD. Prestupovať by tak bolo omnoho jednoduchšie, kratšie a bezpečnejšie. Vylepšiť by bolo možné nasledujúce zastávky:

  • Polus City Center medzi autobusmi nosnej linky 98 a električkami smer Zlaté piesky (v smere z centra),
  • Zátišie: prestup medzi električkami a autobusmi smer Tomášikova a smer Riazanská (obojsmerne),
  • Odborárska: prestup medzi električkami a autobusmi smer Nobelova a ŽST Vinohrady (obojsmerne),
  • Magnetová: prestup medzi električkami a autobusmi smer Mierová kolónia (obojsmerne),
  • Jurajov dvor: prestup medzi električkami a autobusmi smer Stavivá a Žabí majer (obojsmerne).

V pripomienkach k projektu sa uvádza aj dobudovanie chýbajúceho priechodu pre chodcov cez Vajnorskú ul. v pešom koridore OD Slimák - Za kasárňou - Miestny úrad Bratislava-Nové Mesto, či zabezpečenie preferencie MHD na všetkých križovatkách. Projekt totiž s dynamickou preferenciou električiek v úseku Trnavské mýto - Magnetová nepočíta.

Iniciatíva tvrdí, že zlepšením podmienok pre MHD dôjde k zvýšeniu jej atraktívnosti, zvýšeniu počtu cestujúcich ekologickou dopravou a tým aj k zníženiu negatívnych vplyvov na životné prostredie. Pripomienky bude posudzovať Okresný úrad životného prostredia.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: david1 #27:
Pozemok už je súkromný dávno. Ako píše solider, neprešiel im prvý zámer (chvalabohu), skôr či neskôr prídu s niečim iným (pochybujem že budú s tým istým zámerom čakať do ďalších komunálnych volieb..).
Reakcia na: Solider #26:
Písalo sa iba o snahe o kúpu a odmietavom sranovisku M.Č. Ak je to tak ako píšeš tak sa už čaká asi len na zmenu vo vedení MČ....
Reakcia na: david1 #25:
Pozemok pred stanicou vlastní Merius a.s., plánovali tam výstavbu 15-podlažného vežiaku, s týmto zámerom však mestská časť nesúhlasí a nevydala súhlasné stanovisko.
Reakcia na: LubomirM #16:
Predaj pred stanicou nepresiel. Plan je postavit vežu v strede sučasného....
Reakcia na: Rubber38 #22:
Pri troche snahy by bola možná dohoda SL s DPB a vozidlá by sa mohli odstavovať na Juráku, kde by im aj nejaké priestory pre vodičov vyhradili. Rovnako by potom mohli vodiči DPB využívať priestory SL na ASMN.
Reakcia na: Rubber38 #22:
Ono nemusí to byť megalomanská stavba zas. Jedna vec sú zastávky, ktoré by aj boli poriešené, len by to chcelo dané zastávky trochu predĺžiť aby sa tam zmestili všetky linky, ktoré odtiaľ budú vyrážať. Treba počítať s tým, že linky :
- Kráľová pri Senci - Hrubá Borša - Jánovce - Veľké Uľany / Jelka
- Kostolná pri Dunaji - Hrubý Šúr - Hurbanova Ves
- Boldog - Reca - Veľký Grob - Čataj
- a prípadne aj linka z Tureňu
by mali aj v Senci všetky končiť a tam robiť prípoje k vlakovej linke. Platí, že vlak má zvládať všetky kapacity bez debát. Čiže ostanú na Zlaté piesky iba linky :
- Vajnory - Čierna Voda - Chorvátsky Grob - Slovenský Grob (tu by sa mohla predĺžiť 525, škoda, že keď už oslabila na frekvencií 525, tak ju aspoň nepotiahli do Slovenského Grobu)
- Ivanka pri Dunaji - Zálesie
- Ivanka pri Dunaji - Bernolákovo - Chorv. Grob - (Slov.Grob - Pezinok iba určené spoje)
- Ivanka pri Dunaji - Bernolákovo (dolný koniec) - Nová Dedinka - Tureň
- Bernolákovo (horný koniec) - Veľké Uľany - Senec (linka premávajúca medzi odchodmi vlakových spojov).
Takže ak na BSK prestanú byť zo Slovak Lines posratí a budú schopní navrhovať cestovné poriadky, resp. prestanú sa do toho integrátorovi srať a svojimi úplatnými hnátmi kaziť čo má robiť iný, tak sa aj počty liniek a spojov zriedia. Ako tak počítam, tak najviac 5 autobusov v jednom momente, tam bude prestávkovať. Ak by sekli L53 na úsek Vajnory - Zlaté piesky, tak tá sa môže chodiť točiť aj na Studená. Príp. opačne keby sekli L56 na ZP, tak by to dalo dokopy 7 autobusov, plus rezerva 2-3. Čiže miesta pre 10 autobusov by sa našlo myslím v pohode. Čiže ak tu niekto bude opíjať rožkom s projektom s 12-15 nástupišťami a terminálom veľkým ako autobusová stanica, tak je jasné kam ho treba poslať. Aby sa nestalo to, že kapacita (infraštruktúra) bude úplne odtrhnutá od reálnej potreby. Ako napr. Banská Bystrica či Zvolen, alebo Svidník. BB má ešte z čias socíku 30 nástupíšť, ale nikdy súčasne nestojí na nástupištiach viac ako 10 autobusov (a to vrátane komerčných). Svidník to isté má zdedených 20 nástupíšť, ale využíva sa iba 6 a aj to všetky linky majú v CP kladivká - t.j. víkendová doprava žiadna! Iba možno 3-5 spojov do Prešova. Osobne dúfam v prípade P+R Zlaté piesky, že sa bude dať s vlastníkom dohodnúť. Myslím, že motiváciou by mu mohlo byť aj to, že v prípade väčšej rotácie ľudí kvôli prestupu sa tam môžu po práci počas prestupu ľudia zdržať a vykonať tam nákup, čo by im dvihlo tržby. Lebo človek ak príde na ZP a napr. pustí prímestský bus a vie, že o hodinu, či dve mu ide ďalší, tak si naplánuje nákup, posedenie v kaviarni a ide. Dnes je to skôr tak, že pri chaotických odchodoch je človek rád, že stihol svoj autobus a bojí sa z neho vystúpiť v strachu, že či vôbec ďalší pôjde. V niektorých lokalitách Slovenska som totiž, ten nepríjemný pocit mal, že ak nestihnem tento alebo prestup kdesi v obci za humnami, tak tam nocujem ?
Reakcia na: 723.6 #21:
S potrebou ukončiť niektoré (ideálne systémovo všetky prímestské integrované) SL linky na Zlatých súhlasí snáď každý na tomto fóre. Tu však vyvstáva problém s neexistujúcimi odstavnými plochami pre tieto busy, a rovnako tak problém s absenciou sociálnych zariadení (resp. jedny tam sú, ale to by museli mať busy odstavisko v rozumnej blízkosti, plus si nie som istý kapacitou). Najprv je potrebné doriešiť toto, resp. aspoň na to nechať nejakú územnú rezervu. Až potom, keď bude jasné, koľko miesta zaberie zázemie pre SL (a kde vlastne bude) sa môžeme baviť o lokalite prípadného P+R. Nevylučujem ani zabratie parkoviska pred TESCOm ako navrhuješ ty, no vlastník s tým absolútne nemá povinnosť súhlasiť (a ešte je tu aj spomínaná alternatíva, že aj keby súhlasil s odpredajom časti parkoviska, že bude táto využitá len na prestávkovanie SL busov a na P+R už miesto nebude), preto treba uvažovať aj o iných potenciálnych lokalitách
Reakcia na: Rubber38 #8:
Načo špekulovať s P+R? Zlaté piesky sú jednoznačne top. Končí tam L4, teoreticky ak budú vo vedením mesta rozmýšľať, tak tam povedie aj druhá električková linka od Rožňavskej. Potom by sa tam zakončila aj L53, už dnes tam končí L525 a kúsok odtiaľ začína aj L56. Ak bude aj VÚC rozmýšľať a nielen ako umožniť nabaľovať sa Slovak Lines (ktorý nechápe potrebu integrácie aj po stránke trás liniek, resp. nechce lebo ich zaujíma iba vlastné vrecko a to, že výkony, ktoré vyhadzujú jazdou po meste by mohli využiť na lepšiu obsluhu obcí mimo špičky a cez víkendy), tak tu aj niektoré linky zo smeru Senec, Tureň, Jelka, Ivanka pri Dunaji budú končiť. Jediné čo si to vyžaduje je začať rokovania medzi mestom a Tescom, ktoré v záchvate nenažraného megalomanstva zaberú plochu na parkovisko ako pre futbalový štadión a vybudovať tam parkovací dom aby sa kapacita parkoviska navýšila na 5-násobok (2 podlažia podzemné a 2 nadzemné). Samozrejme tomu prispôsobiť aj rozmery potrebných nadchodov ponad hlavnú cestu aby sa ľudia dostali pohodlne k električkám.
Reakcia na: gejza #19:
A čo bráni mestu, aby pri kolaudácii kontrolovalo umietnenie reklamného panelu z pravej strany. aby zľava cestujúci videli na prichádzajúce spoje? Predsa každý úprava zástavky prechádza kolaudáciou, to že mesto hrubo porušuje znenie zmluvy, je problém mesta, má to vyžadovať!
Reakcia na: JaSomTu #18:
"Preferujem prístrešky od JCDECAUX, lebo oni ich aj servisujú, na rozdiel od DPB, to ich hneď po rekonštrukcii nechá upadať."

... to je síce fakt, ale má to chybičku krásy .... signifikantná časť tých prístreškov je postavených v príkrom rozpore s platnou zmluvou medzi nimi a mestom ...
Určite by sa malo investovať do automatickej závlahy, uvedomuje si projektant že tá tráva bude položená v betóne, bude náchylná na vysychanie? Ak sa už rekonštruuje, nech sa to robí poriadne. A opäť malé prístrešky, to sa ozaj nedajú spojiť 2 prístrešky spolu, ako tie na Záhradníckej pri Slovanete. Preferujem prístrešky od JCDECAUX, lebo oni ich aj servisujú, na rozdiel od DPB, to ich hneď po rekonštrukcii nechá upadať.
Reakcia na: LubomirM #16:
Však ale presunuté obratisko mala byť slučka v telese komunikácie, ktorá patrí magistrátu. Stále to realizovateľné je. Navyše, potom sa môže pozemok po bývalom obratisku odpredať, za čo môžu získať nejaké peniaze navyše.
Pokial viem, povodne plany mesta boli zdruzena zastavka na Zatisi aj presunutie obratiska pred ZST Nove Mesto, ale zdruzena zastavka Zatisie nepresla (myslim cez policiu?) a presunutie obratiska skrachovalo na tom, ze priestor pred ZST zeleznice predali a ma sa tam stavat nejaka budova.

Aspon sa konecne opravi zla dilatacia na krizovatke Vajnorska-Riazanska (smerom von z mesta). Vzdy ked po tej dilatacii prejde elektricka, trase sa cely dom. Ako keby pod dilataciou bolo uvolnene podlozie a a elektricka padla do vymolu...
Vyjadrenie DP bolo samozrejme, ze dilatacia je ok, nic sa netrasie. ? Je to citit aj v samotnej elektricke, ked sa veziete...
Reakcia na: pharel #12:
Nebude to prvá rekonštrukcia trate medzi Zátiším a Jurákom ? Keď sa to zvládalo vtedy, bude sa to dať zvládať aj teraz. Ideálne by bolo, ak by sa to stihlo za dva prázdninové mesiace, vtedy by sa potrebná výprava zmestila do Krasňan úplne v poho (ale v týchto zemepisných šírkach sa podobne dlhý úsek zvykne robiť 6-12 mesiacov, takže ťažko povedať)

Stavbu postupne s jednou prevádzkovou koľajou by som moc nehádal, keďže sa bude meniť komplet podložie, a HLAVNE, v oblúku okolo Odborárskej sa bude hýbať aj s osou trate. Ono aj keby mali dočasne (max. pár týždňov) nejaké šaliny postávať v noci mimo Krasňan, myslím, že by sa to dalo zorganizovať, aj ustrážiť (za predpokladu, že by boli zhluknuté na jednom-max. dvoch obratiskách (Astronomická/Pri Kríži?). Problémom by boli skôr VO/VP, atď., plus neviem, do akej miery je vybudované zázemie na údržbu Škodoviek v Krasňanoch
Reakcia na: pharel #12:
Podľa mňa to bude nejak tak, ako píšeš, teda tento úsek sa bude robiť za "pochodu" pomocou ďalších kaliforňan výhybiek. Vzhľadom na to, že tu bude už 30 kusov obojsmerných vozov sa to bude riešiť zrejme týmto spôsobom. Do Krasňan by sa všetky električky z Jurajovho Dvora určite nepomestili, možno nejakú časť 29T dočasne presunú do krasňanskej vozovne.

Ja len dúfam, že okrem pribudnutia trávy nebude táto modernizácia spravená v duchu ďalších bratislavských "modernizácií". T.j. nezmyselné stĺporadie (v Dúbravke som to už prekusol, ale šlak ma triafa keď vidím, že toto isté bude aj na Štúrovej a v Petržalke), dvojitý rozchod, úzke prístrešky na zastávkach s nemoderným klasickým zastávkovým označníkom... Zlaté dobre červené veľkokapacitné zastávkové prístrešky z 80tych rokov. Tieto sklenené čo sú tu dnes je niečo hrozné.
Reakcia na: Rubber38 #10:
Inak to ma zaujima, ako sa budu vypravovat vozy ked sa bude rekonstruovat trat medzi Zatisim a Jurajovym dvorom? Sak to je najvacsia elektrickova vozovna 🙂 Budu chodit po jednokolajke ze sa bude trat robit po kuskoch raz prava a raz lava kolaj? Alebo vsetky natrieskaju do Krasnan? 🙂 alebo nebodaj ich nechaju na konecnej a na trati? 😃
Reakcia na: Petto #7:
P+R môže byť aj pri Tescu Zlaté Piesky, autom je to časovo naozaj minimálny rozdiel a prakticky rovnaký počet svetelných križovatiek. Akurát by to chcelo zlepšenie parametrov lávky, lebo tá ide teraz dosť s okľukou (a časovými stratami).
Reakcia na: Petto #6:
Nevidím dôvod to nerobiť v štyroch úsekoch: TM-Tomášikova, Tomášikova-ŽStNM, Tomášikova-Jurajov dvor, Jurajov dvor-ZP. Príp. robiť naraz odbočku k ŽTsNM a úsek Jurajov Dvor-ZP. Ale ide o to, nechať vozovňu čo najdlhšie schopnú vypravovať aspoň nejaké vozy na trať, aj keby to malo byť len po ŽStNM. Inak je to plytvanie kapacitami
Reakcia na: Petto #7:
Idea umiestňovať P+R čo najďalej od centra je síce ušľachtilá, ale stavať kvôli tomu most ponad výpadovku (alebo tunel ? ) je proste prehnané. Treba ostať nohami na zemi, a vymýšľať niečo reálne. Lebo to sa potom dopracujeme k návrhom, ako napr. zastrešiť obratisko na ZP a postaviť na ňom 10 poschodový parkovací dom. Náklady by boli myslím porovnateľné s mimoúrovňovým ťahaním električky do KonRadu ?