Trolejbusovú dopravu zrejme čakajú zmeny

DPB pripravuje úpravy liniek trolejbusov, majú sa prispôsobiť dopytu cestujúcich.

Dopravný podik Bratislava na poslaneckú Komisiu dopravy a informačných systémov predložil návrh úprav liniek trolejbusov. Od poslednej výraznejšej zmeny trolejbusových liniek v roku 1999 sa totiž zmenilo smerovanie aj dopyt cestujúcich. Zatiaľ čo niektoré linky – napríklad na Šancovej – kapacitne nepostačujú, iné jazdia poloprázdne. Dopravný podnik preto spracoval návrh zmien v trolejbusovej doprave, ktoré by podľa neho mali zatraktívniť dopravu, v súvislosti s obmenou vozidlového parku trolejbusov a nedávnou výstavbou nových trolejbusových tratí. Viaceré úseky doterajších liniek budú spojené do nových trás, zvýši sa územie s atraktívnym intervalom 6 minút v rannej špičke a zlepšeným intervalom 7-8 minút počas pracovného dňa. Zjednotenie intervalov na viacerých linkách prinesie aj spravidelnenie dopravy. Prínosom by mal byť vyšší podiel kapacitnejších kĺbových trolejbusov na najvyťaženejších trasách. Z hľadiska počtu liniek však nepôjde o zásadnejšiu reformu, naďalej budú jazdiť do väčšiny trolejbusových radiál dve linky.

Zároveň prichádza do úvahy aj zmena číslovania trolejbusov v súvislosti so zavádzaním Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji. Zmenené (prípadne všetky) linky by tak mali dostať čísla podobne ako autobusy, kde prvá číslica reprezentuje mestskú časť, odkiaľ/kam smeruje. V súčasnosti sú už týmto systémom označené denné linky 33 64 a nočné trolejbusové linky N44 N47N72.

Namiesto súčasných liniek 206 207 208 209 a 212 by mali vzniknúť nové linky 42 45 46 47 a 48. Trasy liniek 33 64 201 202 203 204 205 210 a 211 zostanú nezmenené, uvažuje sa však s novým číslovaním, ktoré je uvedené v zátvorkách.

Termín realizácie zmien ešte nie je jasný. Najskôr by totiž mali byť splnené niektoré podmienky. Uvádza sa napríklad vytvorenie buspruhu na Patrónke, aby trolejbusy na Kramáre neprichádzali zmeškané. Bez splnenia tejto podmienky by ani pri lepších intervaloch nebolo možné zabezpečiť pravidelnú dopravu. DPB sa o zmenu v linkovom vedení trolejbusov snažil aj v predchádzajúcom období. Vtedy sa však podarilo zrealizovať len úpravy v električkovej doprave.

Nové trasovanie

Linka*

Trasa / popis zmeny

33

Molecova – Hany Meličkovej – Dlhé diely

bez zmeny

64

Lovinského – Hroboňova – Pražská – Šancová – Trnavské mýto – Jelačičova

bez zmeny trasy

201 (71)

Hlavná stanica – Šancová – Trnavské mýto – Miletičova – Gagarinova – Dolné hony

bez zmeny trasy

202 (72)

Rajská – Mlynské nivy – Gagarinova – Dolné hony

bez zmeny trasy

203 (44*)

Koliba – Hodžovo nám. – hrad – Búdková

bez zmeny trasy

204 (62*)

Trnávka – Šancová – Nemocnica Kramáre – Valašská

bez zmeny trasy

205 (60)

Rajská – Mlynské nivy – Svätoplukova – Záhradnícka – Jégého – Trnávka

bez zmeny trasy

210 (40)

Hlavná stanica – Šancová – Račianske mýto – Karadžičova – Autobusová stanica – Nové SND

bez zmeny

211 (49)

Národný onkologický ústav – Nemocnica Kramáre – Vojenská nemocnica

bez zmeny trasy

42

Vojenská nemocnica – Nemocnica Kramáre – Stromová – Pražská – Hodžovo nám. – Ul. 29. augusta – Mlynské nivy – Prievoz – Cintorín Ružinov

spojenie doterajších liniek 208 a 212 do jednej

45/46

Národný onkologický ústav / NÚSCH – Stromová – Pražská – Šancová – Trnavské mýto – Miletičova – Ružová dolina

spojenie doterajších liniek 206209; obsluha NOÚ a NÚSCH striedavo každým druhým spojom

47

Vojenská nemocnica – hrad – Hodžovo nám. – Mickiewiczova – Záhradnícka – Jégého – Zimný štadión

spojenie súčasných liniek 207212 do jednej

48

Šulekova – Hodžovo nám. – Mickiewiczova – Záhradnícka – Svätoplukova – Mlynské nivy – Miletičova – Ružová dolina

spojenie súčasných liniek 207 a 208 do jednej

 * Poznámky:

  • v prípade použitia tohto číslovania by súčasná minibusová linka 44 mala byť prečíslovaná na 145
  • po dobudovaní trolejového prepojenia Mlynskej doliny a Molecovej predĺženie linky 62 od Patrónky cez Mlynskú dolinu, Botanickú a Molecovu na Dlhé diely

Intervaly liniek

Linka

Trasa

Interval v min

Vozidlá

pracovné dni

voľné dni

špička ráno

sedlo

špička popoludní

33

Molecova – Dlhé diely

6

10

6

10/20

18-m

64

Lovinského – Šancová – Jelačičova

15

30

15

30

12-m

201

(71)

Hlavná stanica – Miletičova – Dolné hony

6

7-8

7-8

10

18-m

202

(72)

Rajská – Mlynské nivy – Dolné hony

6

7-8

7-8

10

18-m

203

(40)

Koliba – Búdková

10

15

15

15

12-m

204

(62)

Valašská – Kramáre – Trnávka

10

15

15

15

18-m

205

(60)

Rajská – Svätoplukova – Trnávka

10

15

15

15

12-m

210

(40)

Hlavná stanica – Autobusová stanica – Nové SND

10

10

10

10

12-m

211

(49)

Národný onkologický ústav – Vojenská nemocnica

10

30

30

30

12-m

42

Vojenská nemocnica – Kramáre – Autobusová stanica – Cintorín Vrakuňa

6

7-8

7-8

15

18-m

45 / 46

Národný onkologický ústav / NÚSCH – Šancová – Ružová dolina

6

7-8

7-8

15

12-m

47

Vojenská nemocnica – Hrad – Mickiewiczova – Zimný štadión

10

15

15

15

18-m

48

Šulekova – Svätoplukova – Ružová dolina

10

15

15

-

12-m

Linky s rovnakými intervalmi by mali byť vzájomné preložené. To znamená, že ich odchody budú rovnomerné a koordinované spoje nebudú odchádzať naraz. Preklady liniek budú v nasledujúcich úsekoch:

Linky

Lokalita

Interval v min

pracovné dni

voľné dni

špička ráno

sedlo

špička popoludní

42+45+46+204

Kramáre

<3

<3-4

<3-4

5

201+202

Dolné hony

3

3-4

3-4

5

203

Koliba

10

15

15

15

201+45+46

Miletičova

3

3-4

3-4

<10

205+204

Trnávka

5

7-8

7-8

7-8

203+47

Hrad

5

7-8

7-8

7-8

47+205

Záhradnícka

5

7-8

7-8

15

42

Prievoz

6

7-8

7-8

15

Dôvody zjednocovania intervalov uvádza materiál predložený dopravnej komisii: „Existencia rovnakých, resp. násobných intervalov v jednotlivých obdobiach dňa je nevyhnutným predpokladom koordinácie cestovných poriadkov súbežných liniek. Takto je možné zvýšiť pravidelnosť dopravy i komfort cestujúcich, keď jednotlivé vozidlá prichádzajúce v pravidelných následných intervaloch budú rovnomerne naplnané cestujúcimi.“

Argumentácia ďalej vychádza zo zahraničných skúseností a odbornej literatúry: „Zavádzanie pravidelných, pre cestujúceho atraktívnych intervalov vo všetkých obdobiach dňa je dôležité v záujme využívania i efektívnosti organizácie verejnej dopravy a zároveň nevyhnuté pri prestupoch, aby zdržania cestujúcich boli čo najmenšie. Kvalitný prestupný systém za predpokladu atraktívnych intervalov má šancu osloviť nielen tých potenciálnych cestujúcich, ktorí majú priame spojenia, ale všetkých potenciálnych cestujúcich. Pri prestupovaní sa stáva prístupným celé mesto, nielen tie časti, kam vedú priame linky v riedkom intervale.“

Zmeny v kapacite

Dôležitým parametrom kvality MHD je ponúkaná kapacita v kombinácii s kvalitnými prekladmi liniek. Tá sa meniť podľa vyťaženosti liniek, uvádzame odchýlky 10 a viac percent voči súčasnému stavu:

  • vyššia kapacita:
    • Dolné hony – cez voľné dni +20%
    • Cintorín Vrakuňa – v pracovných dňoch v sedle, v odpoludňajšej špičke a cez voľné dni +14%
    • hrad – v pracovných dňoch ráno +54%, v pracovných dňoch v sedle a cez voľné dni +29%
    • Koliba – v pracovných dňoch ráno +20%
    • Kramáre – v pracovných dňoch ráno +46%, v pracovných dňoch v sedle +34%, v odpoludňajšej špičke +49%, cez voľné dni +38%
    • Novohradská – v pracovných dňoch ráno +11%, v pracovných dňoch v sedle +15%, v odpoludňajšej špičke +10%
    • Šancová – v pracovných dňoch ráno +23%, v pracovných dňoch v sedle +20%, v odpoludňajšej špičke +21%, cez voľné dni +34%
    • Záhradnícka – v pracovných dňoch ráno +40%, v pracovných dňoch v sedle +14%
  • nižšia kapacita:
    • Koliba – v odpoludňajšej špičke -20%
    • Záhradnícka – cez voľné dni -21%
    • Novohradská – cez voľné dni -14%

Nové spojenia (výber najdôležitejších)

  • namiesto doterajšieho dvojnásobného spojenia od Saleziánov na Kramáre bude jedno zo spojení smerovať k hradu a ďalej  k Vojenskej nemocnici
  • od Nemocnice Kramáre na Autobusovú stanicu a ďalej do Prievozu
  • z NÚSCH na Šancovú a k trhovisku

Zaniknuté spojenia (výber najdôležitejších)

  • z NÚSCH na Autobusovú stanicu (prestup na Kramároch)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Technopol #120:
Tvoj zamer je mozno dobry, ale ludom vonku je to uplne jedno ako to byvalo v minulosti, ako tie cisla na seba nadvazuju, ake je oblastne oznacovanie, velmi pochybujem, ze ludia sa dnes orientuju cislami podla toho na ake desiatky zacinaju a tym padom do ktorej casti mesta idu. Proste su nauceni na dane cislo kam ide. Cize ak pride takato zmena, vlastne akakolvek zmena, ktora by mala aj logiku pre nas sotousou, pre nich to vzdy bude zmena na ktoru si budu musiet zvyknut. Nie? Skus sa spytat tvojich rodinnych prislusnikov 🙂
Úplne zanedbateľná vec v rámci DPB, ale keby sa chcelo, tak pri prečíslovaní sa dá dodržať oblastné označovanie (OZ) skoro na všetkých T-bus linkách oboma číslicami, len by sa niekto nad tým musel zamyslieť. A na označení nových liniek je vidno, ako sa DPB vôbec nesnaží o nejaký systém a raz dáva číslicu tak potom onak.
1. Kým pri väčšine liniek 42, 47, 48, 71, 72 vychádza prvá číslica z oblastného označovania druhá zostáva z terajšej linky, tak pri 209 to zrazu neplatí a použije sa 45/46, lebo 49 dáme linke 211, kvôli tomu že kedysi v podobnej trase premávala rovnomenná A-bus linka.
2. Kým pri linkách s rovnakou trasou a inou konečnou rozlišuje doposiaľ DPB linky bud cieľom alebo pridaním stovky, 209 je v pláne označiť ako 2 samostatné linky 45/46 i keď by sa dalo A) 46 s dvomi cieľmi 😎 46/146 - v súlade s oblastným označovaním 4-Kramáre 6- Ružinov.
3. Dobre, berme že 46 je v súlade s oblastným označovaním a sedia obe konečné 4-Kramáre 6- Ružinov, rovnako ako to platí na navrhovaných 210 = 40, 203 = 44, kde sedia obe konečné, ale potom 208+212 nemá byť 42, ale 47 4-Kramáre 7-Vrakuňa (toto číslo je voľné), ostalo by ale prečíslovať 207 (viď bod 6.).
4. 204 = 62 6 Trnávka sedí 2 - nie, plánuje sa v budúcnosti predĺžiť na DD t.j 3, číslo 36 pre linku je voľné už teraz
5. Keďže to čo opisujem sa týka toho, ak by boli prečíslované aj linky kde nebude zmena, tak vkľude 207=64 a A) 64 = 146 ak v bode 2. platí A, 😎 64 = 136 ak v bode 2. platí B
pozn.) 64 môžme brať ako doplnkovú buď k 36(204) alebo k 46(209)

211=144, 48=164 (ako posila k 64 (207)), a ostala by jedine 72, ktorá by nemala obe číslice podla oblastného označovania.

Možno to vyzerá komplikovane, keďže neoficiálne návrhy nových čísiel T-Bus liniek sú vonku už dlhšie a sú zažité, ale vyššie napísané sa veľmi ľahko aplikuje, keďže všetky mnou spomenuté čísla sú voľné, keby sa chcelo.
Reakcia na: lapčo #117:
Nie.
Reakcia na: lapčo #117:
a dovod rozlisenia ? ?
Reakcia na: Petto #116:
V tom ,že tbus abus zdielajú tú itstú strasu ale treba ich nejako rozlíšiť nie. Ale ak máš takýto názor ja ti ho neberiem . Len som ho chedl vedieť .
Reakcia na: lapčo #115:
Abus a tbus v rade 20-199 , z toho 1xx len doplnkove linky. Ved tbus a bus zdiela tie iste cesty v meste,tak preco by sa mu mal vyclenovat nejaky iny ciselny rad. Vozidla su uz tiez takmer identicke.
Reakcia na: Petto #114:
Ja som myslel úplne preogranizovať mhd ab v tom bola logika ,žeby sa to spravilo jeným vrzom linky od 1-20 pre električky,20-99 pre busy a od 100 po 199 pre t-busy ? takže tak a doplnkové linky by saa označovali ešte s písmenom S-student , D- doplnková linka . Inak mám na teba otázku ako by si riešil linkovanie aby v tom bolo jasno .
Reakcia na: lapčo #113:
130 si udajne plati/platila m.č. Lamac, takze tu nemusis spominat ? .
Vymika sa aj L27,ktora nejazdi v DNV a Devine, preto by mala mat cislo 3x. Linky 100-199 su brane ako doplnok k linkam 20-99.
A predpoklada sa len precislenie tych trolejbus liniek, ktore zmenia trasu tj 207 208 209 212 , budu zrejme 62,45/46,48
Prečo by nemohlo byť číselné označenie t-busov od čísla 100 nemáme ich až tak velmi takže 201-101 ,202-102 .... Ved by to nebolo nai moc proti logike nemiesto 2 by sapísala 1 nazačiaku a ni vymýšlať rôzne ohvadini ,čo ludia iba zmagoria(ten kto nehcodí pravidelne mhd) linky 33 a 64 by som prečísloval na 133 a 164 a čo sa týka liniek 123 ,130 ,184, ... by som ich prečísloval alebo zručil ako napr.130 ktorá je úplne zbytočná .
Reakcia na: richardhudec #110:
? ? ? ?
Reakcia na: Ike #104:
No nejaka kratodoba nastala už dnes večer ?
Reakcia na: gejza #109:
To je ľudové označenie pani Zuzany V. ?
Reakcia na: richardhudec #108:
kto alebo čo je Mrochta ? .... nie som až tak zbehlý .... vopred ďakujem
Reakcia na: 810zssk #106:
Povedzme si úprimne, na začiatok sa všetci potešíme keď sa Mrochta vymení 😃
Reakcia na: 810zssk #106:
Nie ?
Reakcia na: Petto #105:
Si taky optimista ze veris ze sa konecne vymenia aj stolicky ludi zodpovednych za tuto oblast? 🙂
Reakcia na: Ike #104:
DPB informuje ze uz prevzali vsetkych 120 vozidiel, takze tak. No teraz sa tam menia stolicky takze coskoro asi ne. ?
Ako to vyzera s nasou dezorganizaciou?
Reakcia na: AAA #32:
Áno, ale neboj, ako vždy, tabuľa ustúpi, o týždeň naa to zas naspať, a zas ustúpi...100 rokov sa tade prechádza (zo starej pražskej) a šlo to, ale zrazu, 2015 (miesto osadenia dvoch SZZ aktivovaných postavením VC do dvora) budeme kasírovať..to je také..ani nie slovenské..ako policajné. Miesto osadenia správneho značenia tam postavíme hliadku a budeme kasírovať normálne uvažujúcich ľudí 😃
Reakcia na: SuchSoft #100:
Ruzinov je rozdeleny do oblasti 6 (Prievoz, Ostredky..) a 7 (Vlcie hrdlo).