Analýza: Modernizácia električkovej trate do Ružinova by mohla byť aj lepšia

Do 22. júla je možné pripomienkovať pripravovanú modernizáciu električkových tratí na úseku Americké námestie – Ružinov.

Druhou z nového balíka modernizovaných električkových tratí v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA, je Ružinovská radiála. Konkrétne ide o úsek Americké nám. – Legionárska a Slovanet – Astronomická, ktorý pre mesto naprojektovala firma Dopravoprojekt. Samotné obratisko električiek v Ružinove predmetom modernizácie nebude, pretože v súvislosti s výstavbou novej železničnej zastávky pri konečnej autobusov Súhvezdná na Ostredkoch mesto uvažuje s presunutím konečnej električiek k novej železničnej zastávke. Podobne ani úsek Legionárska – Slovanet nemá byť modernizovaný, pretože jeho rekonštrukcia prebehla v rokoch 2008 a 2010.

Cieľom modernizácie trate má byť podľa textu zámeru zníženie hluku a vibrácií, zvýšenie prepravnej rýchlosti, skvalitnenie obsluhy územia a skvalitnenie samotnej prevádzky električkovej dopravy. To sa má dosiahnuť odstránením nedostatočného stavu koľajovej trate, zvýšením bezpečnosti električkovej dopravy, zvýšením technických a dopravných parametrov električkovej trate, uplatnením nových predpisov a technických noriem a vytvorením kvalitného mestského prostredia v priestore električkovej trate. Predpokladá sa začiatok modernizácie v roku 2017 a jej ukončenie v roku 2020.

Hoci má návrh Dopravoprojektu podstatne viac modernizačných prvkov ako modernizácia trate na Hlavnú stanicu, ktorú taktiež Dopravoprojekt projektoval a ktorá sa v súšasnosti realizuje, projekt má aj množstvo nedostatkov, na ktoré sa pozrieme.

Americké nám.: Hrozí likvidácia časti parčíka

Na Americkom námestí bola navrhnutá zastávka električiek a trolejbusov aj v smere jazdy na Krížnu resp. Záhradnícku ulicu ako náhrada za súčasné zastávky Odborárske nám. a Mickiewiczova. Zámer je síce z hľadiska zlepšenia dopravnej obsluhy lokality prínosný, projektant však riešenie navrhol tak, že posunutá komunikácia zasahuje do časti parčíka na námestí. Nevyužil pritom možnosť zlúčiť električkovú a trolejbusovú zastávku do jednej, čím by nielen uľahčil prestupovanie, ale aj ušetril priestor a zásah do parku by nebol nutný.

Naopak, viac zelene by malo priniesť zatrávnenie trate prakticky v celom dotknutom úseku, teda od Odborárskeho nám. po Legionársku a od Líščich nív po Astronomickú. Zatrávnenie v takomto rozsahu a navyše s finančne náročnou technológiou automatického zavlažovania však už možno považovať za prehnané. Tráva sa uvažuje aj tam, kde by bolo vhodné vybudovať združené zastávky električiek a autobusov a uľahčiť tak cestujúcim prestupovanie. Zatrávnenie je tiež možné realizovať lacnejšími technológiami bez automatického zavlažovania.

Čo bolo, to bolo a aj bude

Na Krížnej ulici nie je využitá možnosť zlepšiť celý verejný priestor a projekt navrhuje rovnaké dopravné značenie, aké je na nej už desiatky rokov. Nie je napríklad zapracované to, že sa už roky parkuje v pravom jazdnom pruhu či na chodníku. Skrátka zostanú aj cyklisti – ani po novom nie je na Krížnej vyznačená cyklotrasa.

Neriešený zostáva aj nevyhovujúci priestor pred najstaršou železničnou stanicou na Slovensku – budovou konky na rohu Krížnej a Legionárskej ulice. Stiesnený priestor pri budove zostáva v projekte nezmenený.

Do tretice zostáva odignorované Trnavské mýto, pretože „jeho rekonštrukcia už bola realizovaná v samostatnej stavbe“. Cestujúci dnes na zastávku električiek prechádzajú od tržnice mimo priechodu cez dva jazdné pruhy v zákrute, pretože aj takáto cesta je pre nich prijateľnejšia. Cesta cez podchod totiž nie je bezbariérová, je dlhšia a celkovo nepríjemná. V smere k Levickej ul. (zastávka liniek 6878) priechod síce existuje, no je bariérový. Na cyklistov dnes tiež Trnavské mýto nemyslí – legálne ním môžu prejsť po 3-prúdovej frekventovanej ceste alebo nosením bicykla cez podchod. Stav po „modernizácii“ má byť rovnaký.

Priechody – občas áno, občas nie

Hoci sa celkovo majú zlepšiť prístupy na električkové zastávky – priechody vo viacerých prípadoch majú byť na oboch stranách nástupíšť – nie všade to projektant vykonal dôsledne. Na viacerých miestach, kadiaľ sa mimo priechodov dostávajú cestujúci na zastávky, aj po novom priechody chýbajú. Okrem spomínaného Trnavského mýta sa to týka zastávok Saleziáni, Slovanet, Herlianska-OC Retro, Tomášikova, Súmračná, Chlumeckého a Astronomická.

Nové umiestnenie električkových zastávok je vo viacerých prípadoch prínosné – na Americkom nám. sa zlepší prestup na trolejbusy, na zastávke Legionárska bude prestup lepší na križujúce linky 21 25210, pretože zastávka bude bližšie ku križovatke. Neuvažuje sa ani s umiestňovaním nástupíšť „koncami k sebe“ podobne ako v Dúbravke či doteraz v Ružinove, takže nové riešenie bude bezpečnejšie.

Napriek tomu na niektorých zastávkach budú pokrivkávať nadväznosti na pešie komunikácie či autobusové linky. Z tohto pohľadu sú najväčším problémom zastávky Herlianska-OC Retro, ktorej polovica bude odsunutá od križovatky, a zastávka Tomášikova, ktorá bude od križovatky odsunutá celá. Prestup na autobusovú linku premávajúcu po Tomášikovej ul. tak bude aj naďalej zdĺhavý a takéto riešenie neumožní vytvoriť efektívnejšie linkové vedenie.

Vybavenie zastávok po bratislavsky

Prístrešky na zastávkach budú široké 1,6 metra a dlhé 4,5 alebo 6 metrov, teda opäť pomerne malé, keďže zastávky budú mať dĺžku až 65 metrov. „Súčasťou drobnej architektúry na zastávkach MHD budú lavičky, odpadkové koše a zábradlie na strane od súbežných komunikácií. Zábradlie bude do svojej polovice výšky bariérové s protiostrekovou funkciou, zvyšná časť bude oceľová,“ uvádza sa v dokumentácii. Zatiaľ čo sa v moderných električkových systémoch budujú veľké prístrešky, ktoré chránia cestujúcich aj pred ošpliechaním vedľa jazdiacimi autami, v Ružinove budú malé prístrešky a vo zvyšnom priestore betónový múrik.

Šírka nástupíšť bude rôzna, pozitívom je rozšírenie zastávky Slovanet, ktorá pri rekonštrukcii v roku 2008 dostala minimálnu šírku. Po modernizácii by tak nemali byť problémy so šírkou zastávok, aké sa vyskytujú na niektorých iných miestach v meste.

Priecestia a preferencia

V záujme zvýšenia bezpečnosti električkovej dopravy by sa mali upraviť aj niektoré prejazdy cez električkovú trať. Projektant však nevyužil príležitosť na zásadnejšiu redukciu priecestí v Ružinove a zameral sa skôr na ich zjednosmernenie. Pri Štrkoveckom jazere tak pribudne nový prejazd s možnosťou otočenia sa do protismeru v smere od Herlianskej ulice – hoci toto otočenie je možné vykonať aj neďaleko mimoúrovňovo cez Bajkalskú ulicu. Doterajšia križovatka s Herlianskou bola dokonca rozdelená na dve priecestia. V návrhu tiež zostávajú priecestia v blízkosti konečnej električiek, napriek tomu, že na blízkom ukončení Ružinovskej ulice je možné sa otočiť bezkolízne.

Lepšie však dopadol návrh preferovania električkovej dopravy. Všetky križovatky a takmer všetky priecestia budú vybavené rôznym stupňom preferencie a zväčša pôjde o absolútne upredtnostňovanie električiek. Na Trnavskom mýte by mali byť električky preferované mimo špičky, preferencia s obmedzeniami by mala fungovať aj v uzle Americké nám. – Odborárske námestie. Na Miletičovej ulici zostane viacero neriadených priecestí, kde by však mala pribudnúť signalizácia upozorňujúca vodičov áut na blížiacu sa električku.

Dva varianty stožiarov

Na posúdenie boli predložené dva varianty modernizácie. Líšia sa v technológii napájania trate a riešenia svetelnej signalizácie na križovatkách. Najväčším rozdielom vo variantoch je z hľadiska verejnosti umiestnenie trakčných stožiarov a verejného osvetlenia na Ružinovskej ulici. Zatiaľ čo prvý variant zachováva súčasný „les stožiarov“, druhý variant navrhuje podobné riešenie, aké je dnes možné vidieť v Karlovej Vsi: verejné osvetlenie na okrajoch ulice v chodníkoch a stožiare pre trolejové vedenie uprostred trate. Projektant navrhuje nové stožiare umiestniť v chodníkoch, čo môže skomplikovať pohyb chodcom.

Vo variante 2 by mali byť prakticky všetky pešie priechody riadené signalizáciou, čo na jednej strane uľahčí pohyb nevidiacim a slabozrakým, no na strane druhej pripraví cestujúcich o prednosť na priechodoch a bude viesť k častému prechádzaniu chodcov na červenú ako napríklad v Dúbravke. Variant 1 počíta s riadením peších priechodov len na niektorých miestach.

Podľa variantov sa líšia aj orientačné náklady na modernizáciu: variant 1 predpokladá 38,8 mil. €, variant 2 o 400-tisíc viac: 39,2 mil. €.

Priepomienkovanie do 22. júla

Verejnosť sa môže k navrhovanej modernizácii vyjadriť do 22.7.2015. Svoje pripomienky môže zasielať na adresu:

Okresný úrad Bratislava

odbor starostlivosti o životné prostredie

oddelenie ochrany prírody a vybraných zložiek životného prostredia

Odborárske nám. 3, P. O. BOX 19

810 05 Bratislava

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Solider #13:
dík za objasnenie, no to aby som sa tešil po obnove trate na stĺporadia aj na Vajnorskej a raz asi aj na Račianskej... v podstate DPB sa snaží asi iba o zachovanie tradície, veď aj na tej Račianskej boli (asi až do jej prestavby v socialistickej ére) stredové, asi betónové, stĺpy a samostatné stĺpy VO v chodníkoch ☺
Reakcia na: Error 0x007 #23:
KDI ale nie je úrad, ale súčasť organizačne začlenená do štruktúry PZ, ktorý je zriadený zákonom.
Inak podla mna by sa mala zrekonstruovat aj trat medzi Kamennym namestim a Medickou zahradou. Same diery okolo kolaji, dost to vrzga ten prechod (aj novou elinou)...
Reakcia na: Error 0x007 #18:
Ide tu iba o to že keď tie stĺpy nie sú v takom enormnom množstve za sebou tak to nepôsobí tak oddelujúco ako je tomu teraz. Osobne mi je jedno v podstate aj napriek tomu že sa na Ružinovskú radialu pozerám takmer každý deň či tie stĺpy budu tak ako sú teraz alebo tak ako som to písal nižšie. Stále si budem tvrdiť to že spraviť stredové stĺpy s bočným vyústením po oboch stranách a na ich konci VO by bolo najidealnejšie len to by sa projekt zrejme predražil o viacej ako len o 400 000€ oproti variantu č.1. Pre mňa ako ružinovčana je najpodstatnejšie aby ta trať nebola už taká hlučná a aby bola naozaj zatrávnená pretože tak sa rátalo so zatrávnením tejto Ružinovskej už pred par rokmi keď sa začali robiť zelene projekty na celu tuto oblasť od štrkoveckého jazera až po paneurópsku univerzitu. V rámci výstavby administratívnych budov na rohu oproti štrkoveckému jazeru by ako kompenzáciu mal investor vybudovať od daného úseku pokračovanie parku A. Hlinku aby cela Ružinovská pôsobila na ľudí ako jeden velikánsky park a práve preto sa už aj v minulosti starosta Ružinova zaoberal zatrávnením električkovej radiali pozdĺž celej ružinovskej. Preto je pre mňa jedna z najpodstatnejších vecí je zatrávnenie trate, tie stĺpy pokiaľ ostanú takto tak ostanú ved už sme na ne aj tak zvyknutý. 🙂
Reakcia na: luky133 #20:
Nejak ten protivny urad treba zbavit pravomoci ? Moze tu niekto napisat co i len jedno pozitivum ktore priniesol KDI?
Reakcia na: luky133 #20:
kamerovy system?
urad na ochranu osobnych udajov sa uz moze tesit na naplnanie statnej kasy na pokutach? 😉
Reakcia na: JaSomTu #19:
Tiez som velmi pozitivne prekvapeny rozsahom zatravenia. Dufam ze toto je novy standard. Najma tomu useku Americke namestie - Legionarska to velmi pomoze 🙂
"Hoci sa celkovo majú zlepšiť prístupy na električkové zastávky – priechody vo viacerých prípadoch majú byť na oboch stranách nástupíšť – nie všade to projektant vykonal dôsledne. Na viacerých miestach, kadiaľ sa mimo priechodov dostávajú cestujúci na zastávky, aj po novom priechody chýbajú."

Toto nie je chybou projektanta, ale istého protivného úradu s tajuplnou skratkou KDI. Samotný tento tajuplný úrad, ktorý vie všetko najlepšie je proti priechodom. Sám som toto pripomienkoval v projekte na Karloveskej radiále a bolo mi odpovedané, že KDI nesúhlasí s priechodmi na oboch stranách zastávky. Dovolil to len v niektorých prípadoch. Taktiež mesto nechce kamerový systém na zastávkach, ale KDI ho nanútil do kamerového systému na križovatkách. ?
Chválim že bude celá zatrávnená. Nie nadarmo bol nedávno zverejnený projekt o vplyve zelene v meste, teplota bude v budúcnosti len stúpať, zatrávnenie aspoň sčasti pomôže. Do budúcna by mali byť všetky trasy zatrávnené.
Reakcia na: Dadino #16:
Mat viacej stlpov je estetickejsie? No ja neviem... Mne sa to nahodou tak, ako to vyzera teraz, paci najviac...
čo na tom chcú robiť tri roky? inde by sa to dalo za 3 mesiace
Uuuplne najidealnejsie by bolo keby spravyli stlpy v strede a na ich koncoch aj VO. Avsak kedze takato alternativa nie je nide tk by bolo ovela lepsie spravit stlporadie uprostred trate a VO dat na chodniky pretoze by to neposobilo tak ako to posobi teraz. Teraz je to vpodstate rozdelene cela ruzinovska tymi stlpmi ako keby bola oplotena zabradlim. Myslim si ze by vyzeralo lepsie keby to bolo rozdelene na chodniky a uprostred pokial by sa to nedalo umiestnit vsetko v strede. A tak ako je napisane aj v celej tej sprave na konci ze variant č.1 je sice lacnejsi ale variant č.2 je estetickejsi alebo ako to tam prrsne je neviem. 🙂 Taky nazor mam aj ja a myslim si ze pri takej obrovskej investycii je 400 000 takpovediac banalita. A radsej investujem viac aby to vyzeralo uz konecne nejako ved sa to nerobi na 5 rokov.
Reakcia na: Mates #14:
Na zastávke? Asi preto, že by si to na jeden výložnik všetko nezavesil (nedočiahol by)?
Reakcia na: Solider #11:
Prečo potom na Bosákovej sa robia ako pozerám prevesy, miesto výložníkov ktoré mi tam prídu rozumnejšie? Či je to iniciatíva DPB inštalovať to čo sa menej hodí? ❓
Reakcia na: anbis #12:
Vo všeobecnosti sa stále objavuje jediný argument a to „náročná údržba“, pričom všetci vieme, že je to úplný blud. Dlhočízne prevesy podľa mňa neprekážajú, na Račianskej aj Vajnorskej sú a vedenie nepadá každý týždeň ako v KV.
Reakcia na: Solider #11:
Dík, ad 1): niečo také som medi riadkami šípil... vie sa ale aspoň, či je na to nejaký seriózny (asi najmä technický) dôvod, alebo sa proste len niekomu nepáčia prevesy, tak ako sa nepáčila reťazovka v KV?
Vedel by som ešte pochopiť, keby im vadili dlhočizné prevesy aj ponad vozovku, to však nie je prípad Ružinova, kde sú krátke a nad cestu vôbec nezasahujú.
Reakcia na: anbis #8:
Hlavné a pravdivé dôvody výstavby nového radu stĺpov sú:

1) Hlúpa požiadavka DPB všade, kde je to možné, rušiť prevesy a inštalovať výložníky
2) ELV Senec
Reakcia na: anbis #8:
A stožiare len v strede medzi koľajami s osvetlením na obidve strany? Vzniklo by len jedno stĺporadie.
Reakcia na: Error 0x007 #7:
Mali by to nechať tak, ako to je teraz. A žiadne nové stĺporadie ako to spackali v Dúbravke... Do Petržalky to tiež vyzerá divne, ale tak tam sa to ešte dá s prižmúreným okom pochopiť, keďže tam nanovo budujú trať a logicky tie dráty treba niekde upevniť. Ale prečo v Dúbravke nemohli nechať troleje zavesené na tých stĺpoch VO ako predtým už mi je záhadou. Aspoň už viem, že sa tomu hovorí les stožiarov, lebo doteraz som takéto slovné spojenie počul iba v pesničke J. Lehotského - Veľký sen mora.
Reakcia na: Error 0x007 #7:
ako klasického stožiarofila ma to zaujalo už pri letmom preštudovaní zámeru na EIA. V súčasnosti tam síce skutočne je les stožiarov, ale jeden z nových variantov stožiare pridá do stredu a ešte aj do chodníkov, ktoré sú teraz voľné.
Bez poznania hlbších súvislostí, ako je napr. poloha napájacích káblov (aby tak či tak nezostali niekde aj stĺpy na kraji kvôli napájaniu, ako v Dúbravke), sa mi javí lepšie realizovať nové stožiare v dnešnej polohe. Vie sa k tomu niekto vyjadriť kvalifikovanejšie?
V EIA je to celé ešte dávané do súvislosti s navrhovanou výstavbou novej meniarne pri konečnej a súvisiacou úpravou káblových trás...