Poslanci schválili rozpočet bez navýšenia prostriedkov pre DPB

Bratislavský dopravný podnik dostane o 29% menej prostriedkov na kilometer než brniansky.

Poslanci mestského zastupiteľstva schválili 9. apríla 2015 rozpočet mesta na rok 2015. Na verejnú dopravu plánuje mesto vynaložiť spolu 74,930 mil. €, pričom na mestskú hromadnú dopravu (MHD) je vyčlenených 69,500 mil. € a na rozvoj integrovanej dopravy 5,430 mil. €. Dopravný podnik tak dostane pôvodne navrhovanú výšku financií, ktorú DPB považuje za nedostatočnú. Výška príspevku na rozvoj integrovanej dopravy sa pravdepodobne zníži, vzhľadom na avízované zrušenie súťaže na nákup označovačov cestovných lístkov.

Z celkových výdavkov na MHD suma 58,838 mil. € predstavuje dotáciu mesta na bežné výdavky (o 2,2 mil. € menej oproti rozpočtu z roku 2014, resp. o 0,5 mil. € menej oproti očakávanej skutočnosti za 2014) a 10,662 mil. € na kapitálové výdavky (o 6,1 mil. € viac oproti roku 2014). S uvedenou výškou bežných výdavkov od mesta a vlastnými zdrojmi dopravného podniku v odhadovanej výške 47,817 mil. € by mal DPB odjazdiť 45,116 mil. vzkm. Kapitálové výdavky sú určené na splátku úveru za nákup autobusov a 5-percentné spolufinancovanie investičných akcií z prostriedkov EÚ (nákup električiek a trolejbusov).

Pri porovnaní s Brnom poslanci schválili o 29% nižšiu prevádzkovú dotáciu na jeden odjazdený kilometer. Zatiaľ čo Dopravní podnik města Brna dostáva 1,84 €/km, Dopravný podnik Bratislava len 1,30 €. Výrazne nižšia dotácia sa následne nutne musí prejaviť na kvalite MHD.

Ďalšie výdavky vo výške 25 000 € plánuje mesto vynaložiť na preferenciu MHD formou budovania vyhradených buspruhov.

V rámci rozvoja dopravnej infraštruktúry je 7,191 mi. € vyčlenených prevažne na prípravné a projektové práce na modernizáciu električkových radiál, na rekonštrukciu ďalšieho úseku trate na Hlavnú stanicu a dofinancovanie stavieb z minulého roka (trolejbusová trať Trenčianska, električková trať Dúbravka).

Na realizáciu nosného dopravného systému MHD - 1. časť Štúrova - Bosákova - je v tomto roku vyčlenených 69,9 mil. €. Na projektovú prípravu úseku Bosákova - Janíkov dvor je plánovaných 714 tisíc €. Ďalších 2,9 mil. € je určených na splátku dlhov spoločnosti Metro Bratislava, a.s.

Tab.: Vývoj počtu vozidlových kilometrov v rokoch 2006 - 2015 (zdroj: Výročné správy DPB, Ročný projekt organizácie MHD na rok 20141, Rozpočet mesta na rok 20152)

Rok 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 20141 20152
Výkony [tis. vzkm] 42 397 42 400 42 713 44 407 45 783 45 307 45 295 45 107 45 093 (plán) 45 116 (plán)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: lapčo #8:
Ked uz spominas studentske listky, ono by nebolo zle riesit obmedzenie studentskych zliav pre nerezidentov.
Reakcia na: lapčo #9:
sorry ale vobec neviem co si chcel povedat.
skus si utriedit myslienky, preformulovat a hadam aj porozumieme.
Reakcia na: Ámos #7:
myslel som s najnižším možným pre DPB aby pokryla svoje náklady ako tak
Reakcia na: Ámos #7:
súhlasím s tebou,ale je tu jedna vec zvišovanie cestovného o 0,15 eur na lístok takže zľavnené lístky 0,35 a 0,45 budú stáť 0,50 a 0,60 eur čo je dosť pre študentov ,ked si to zoberieš myslím pre tých menej zárobkovo činných , šak bratislavčania súa ako dojdné kravy nie ? ,tak to berú asi na magoriáte , to chce pohodičku ? ? , my to zacálujem šak čo budeš riešiť ,nie?
Reakcia na: Spacer1 #6:
DPB ma este stale tak obrovske vnutorne rezervy, ze ho spominat nemienim.
Jeho financne problemy su sposobeme hlavne neexistenciou udrzby a za to si moze sam.

Kym je v podniku dost penazi na tunelovanie ako prenajom odtahovky, nakup tych "spravnych" vozidiel, ci prenajom trolejbusov, ktore nie su treba, financne problemy podniku su vinou jeho manazmentu.
Reakcia na: Ámos #5:
Zabudol si spomenúť aj dopravný podnik, napriek tomu, že je neustále finančne podviživený, čo je taký malý zázrak, že funguje ako funguje. ?
Reakcia na: Error 0x007 #2:
To nikto netusi, kedze magistrat ma na pripravu projektov v meste GIB. Tieto dve spolocnosti vykonavaju rovnaku cinnost. Nie vsak to co by mali a teda projekcnu cinnost. Toto sa uz dlhe roky riesi dodavatelskym sposobom.
Ked sa rusil paming - kedze to bola dalsia spolocnost riesiaca to iste, tak sa malo aj metro. Zo zahadnych dovodoc sa tak nestalo. Pravdepodobne by nejaky kamaratschaft prisiel o pracu.

Momentalne len dve firmy ktorych vlastnikom je magistrat funguju ako maju. A to OLO a Marianum.

Obidvom spolocnostiam by bolo treba dat na vyber. Zarobite si na svoju prevadzku alebo likvidacia.
Reakcia na: Valec #3:
A najlepšie je, že pocitovo tej MHD jazdí stále menej a menej. ?
Nižšia dotácia v porovnaní s Brnom sa pretaví nie len do nižšej kvality, ale aj do vyššej ceny CL. Preto v Brne stojí mesačný lístok 550 Kč (20,09 €) a v BA je už aj 26,90 € málo.

Inak, verejná doprava v BA je také malé perpetum mobile... "dotácia" klesá, počet platiacich cestujúcich klesá, ale výkony rastú. ?
Naco je vlastne Metro a. s.? Na tunelovanie?