Nebezpečný prejazd cez električkovú trať uzavreli

Zrušenie električkového priecestia na križovatke Račianska - Janoškova zabráni desiatkam nehôd.

V novembri 2013 bolo osadením stĺpikov znemožnené otáčanie a odbočovanie automobilov cez električkový prejazd pri Mladej garde na križovatke Račianskej a Janoškovej ulice. Vzniknutej situácii sa okamžite ujali rôzne regionálne médiá, ktoré venovali priestor predovšetkým kritike od politikov bez oslovenia odborníkov na dopravu. Palcový titulok konštatoval, že stĺpiky sú „nepotrebné“ a v schránkových Novinách pre Bratislavčanov sa dokonca objavila konšpiračná teória, že za zrušením priecestia môže byť snaha nedávno postavenej Billy pri Figare dostať k sebe viac zákazníkov.

Dôvody na zrušenie priecestia sú však oveľa prozaickejšie. Križovatka Račianska – Janoškova bola jednou z najnehodovejších v Bratislave. V rokoch 2011 – 2012 sa na nej podľa údajov DPB odohralo 13 dopravných nehôd s električkami, ďalšie boli nehody osobných áut medzi  sebou, ktoré DPB neeviduje. Viaceré z nehôd s električkami skončili zraneniami cestujúcich v autách.

V prípade nehody stála celá Račianska

Na začiatku minulého roka posudzovali Krajský dopravný inšpektorát, magistrát a DPB trojicu za sebou idúcich priecestí na Račianskej ulici na križovatkách so Sliačskou, Janoškovou a Skalickou ulicou. Na základe vyhodnotenia vyšlo ako najprijateľnejšie na zrušenie práve priecestie pri Mladej garde.

Bežnou praxou na ňom bolo nedávanie prednosti prichádzajúcim električkám, a to aj v ich tesnej blízkosti, keď už nebolo možné električku zastaviť vzhľadom na jej dlhú brzdnú dráhu. Nastávali aj kuriózne situácie, keď sa k vodičovi stojacemu na priecestí blížila električka, ten spanikáril a v snahe čím skôr opustiť priecestie skrížil cestu autu idúcemu po Račianskej ulici. K nehodám mohol prispieť aj zlý stav povrchu na priecestí.

V čase dopravnej špičky po nehode zostala stáť celá cestná doprava v smere Rača a Pezinok, takže priecestie neškodilo len MHD, ale aj automobilovej doprave. Pri nehode s električkami zostali bez MHD obyvatelia Rače a značnej časti Nového Mesta, pretože vzhľadom na následnú dopravnú zápchu nebolo možné zabezpečiť adekvátnu náhradnú dopravu.

Uzavretie kritického bodu pri Mladej garde bolo schválené vo februári 2013 a realizované v novembri 2013, avšak bez akejkoľvek vysvetľovacej kampane.

Nehoda 24.10.2010 (Foto: Richard Hudec)

Dôvody zrušenia priecestia:

  • 13 nehôd s električkami v rokoch 2011 – 2012
  • nehody áut v blízkosti prejazdu
  • priecestie Janoškova je zo všetkých najužšie
  • tranzit cez Janoškovu a následne Kukučínovu ulicu nie je vhodný pre zlý stav komunikácie a železničného priecestia a „šikanu“ na Kukučínovej ul.
  • prijateľná náhrada priecestia existuje na okolitých priecestiach

Zdroj: DPB, a. s.

Náhradné riešenie: využiť neďaleké prejazdy

Priecestie je možné obísť a využiť križovatku so Sliačskou ul., kde bola znížená rýchlosť električkám, a križovatku so Skalickou ulicou. Od Janoškovej ulice sú obe priecestia vzdialené 450 metrov.

Všetky prejazdy, ktoré na Račianskej ulici zostanú, majú byť podľa informácií z DPB v budúcnosti vybavené cestnou svetelnou signalizáciou. „Po vybudovaní svetelných signalizácií budú v predmetnom úseku Račianskej ulice komplexne a bezpečne zabezpečené všetky priecestia,“ uvádza sa v podkladoch DPB. Nie je však jasné, či bude svetelná signalizácia vybavená uprednostňovaním električkovej dopravy alebo nie.

Úprava dopravného značenia na križovatke Račianskej ul. a Sliačskej ul. zrealizované v novembri 2013 (Magistrát hl. mesta Bratislavy)

Úprava dopravného značenia na križovatke Račianskej ul. a Janoškovej ul. zrealizované v novembri 2013 (Magistrát hl. mesta Bratislavy)

Úprava dopravného značenia na križovatke Račianskej ul. a Skalickej ul. zrealizované v novembri 2013 (Magistrát hl. mesta Bratislavy)

Neurobilo sa nič nové ani netradičné

V zahraničí je obmedzovanie počtu kolíznych bodov s električkovou dopravou bežné najmä tam, kde električky tvoria nosnú dopravu. Jasnou prioritou je tam zvyšovanie bezpečnosti dopravy a znižovanie zraniteľnosti MHD. Priecestia, ktoré zostávajú, sú zvyčajne riadené svetelnou signalizáciou s preferenciou električiek. V niektorých prípadoch sa aj v električkovej doprave používa podobná signalizácia, akú na Slovensku poznáme z chránených železničných priecestí.

V minulosti boli viaceré prejazdy zrušené aj v Bratislave. Dnes si už len málokto spomenie na prejazdy Račianska – Ursínyho – Škultétyho, Botanická – Líščie údolie alebo nad zastávkou Segnerova. Všetky z nich boli podobne ako teraz pri Mladej garde nahradené najbližšími prejazdami. V súčasnosti existuje ešte množstvo ďalších kritických prejazdov cez električkové trate, na ktorých dochádza k vážnym nehodám.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: majak #27:
a mozno tomu tak bolo aj inde ako na slovensku, len skor, veci ako zavory a mimourovnove krizenia zeleznice urcite neboli vymyslene len tak z dlhej chvile, ale urcite kvoli narastajucemu poctu nebezpecnych situacii aleob nehod
Reakcia na: llubik #32:
?, mal by si sa naucit citat vsetky slova v texte a nie kazde desiate. Keby si totiz vedel citat tak by si zistil, ze sa tam nestala jedna nehoda od casu dinosaurov, ale ze v rokoch 2011 a 2012 bol tento prechod na cele rebricku nehod.
Reakcia na: llubik #32:
Bol si sa pozrieť v Budapešti, čo znamená preferencia električiek? V samotnom centre mesta sa trate rekonštruujú tak, že popri zaasfaltovaném zvršku sú umiestnené betónové klobúky, ktoré v prípade núdze záchranári síce prejdú, ale bežne sa nemôže stať napríklad to, čo sa stáva u nás na Špitálskej alebo Vajnorskej. Samovoľné prejazdy sú tiež taký náš folklór... V Budapešti sa väčšinou odbočuje len na križovatkách so semafórmi. To, čo sa deje u nás, napríklad Vajnorská ulica... to je také bratislavské.
Geni(t)alne . . . tak zrusme vsetky prechody cez elektrickove trate kde sa stala aspon jedna nehoda . . . dalej zrusme prechody cez akekolvek kolaje, kde sa tiez stala v minulosti aspon jedna nehoda . . . a navrhujem zrusit aj vsetky krizovatky, kde sa stala aspon jedna nehoda . . .
Reakcia na: majak #24:
Máš pravdu, nemuseli to rušiť, radšej ťa mohli chytiť v tom protismere...
Reakcia na: reichsbahn #21:
Takze ked raz za cas KDI urobi aj nieco pozitivne, tak sa to nema pochvalit, aby to nenarusalo liniu kritiky? Hoci sa KDI sa orientuje takmer vylucne na zvysovanie bezpecnosti a plynulosti cestnej premavky a nerobi riadnu dopravnu politiku, neznamena to, ze jeho napady su vzdy zle.
Reakcia na: majak #28:
No najlepšie by bolo vyasfaltovať celé mesto, nie?
podobna vec sa stala aj na prievozskej pri SOI kde je v ceste ta "kamenna" zabrana... to mi tam tiez vadi
priorita mhd je pochopitelny krok s ktorym kazdopadne suhlasim... len sa pozastavujem nad tym k comu musime dospiet aby sa nestavali nehody alebo aby mhd mala prioritu... lebo na slovensku je to tak 😕
Reakcia na: reichsbahn #22:
Hlúposť.
Reakcia na: majak #24:
Hej, presne preto, že niektorí nevedia jazdiť, sa toto deje. Zmier sa s tým. Lebo dôležitejšie sú (alebo by aspoň mali byť) určite záujmy MHD pred tvojimi skratkami okolo McDonalda. Všade inde to funguje tak, že MHD je priorita. Ak sa ti nepáčia podmienky pre jazdu autom, môžeš ju využiť.
mne osobne to zablokovanie prejazdu dost vadi... mimo toho ze som ho v nocnych hodinach vyuzival proti predpisom na prechod od mc donalds na racko (cize od mekaca kusok do protismeru a potom sup cez priecestie a pokracovat po racianskej v smere do centra) som sa tam velmi casto otacal do druheho smeru ked som isiel na trase kukucinova/varsavska, smikova/teplicka - bolo to tam velmi prakticke... a za to ze ludia su prije...i a nevedia JAZDIT! tak mame byt akoze obmedzeni teraz.. ale to uz sme si zvykli pri vsetkych tych obmedzeniach, uzaverach, jednosmerkach vsakze...
Reakcia na: reichsbahn #22:
Šalina povedzme potrebuje polminútový signál voľno, ale dosť preháňam. Ale dajme tomu. Stále by však na jedno voľno pripadala priemerne tak minúta - minúta a pol pre autá. To je snáď dosť, nie?
Reakcia na: ivanbuto #10:
pri intenzite električkovej dopravy na račianskej, ale aj iných radiálach by zelená nesvietila nikomu inému, len koľajám...
takže zrazu je Krajský dopravný inšpektorátdobrý, ke´d schvaľuje veci, ktoré sú vám ľubo!?
Reakcia na: Juro_BA #19:
Nie som odborník na koľajové trate, ale môj laický názor je, že napr. na Peknej ceste (to je moja domovská zastávka, takže som rekonštrukciu mohol kvázisledovať) išlo o komplexnú rekonštrukciu aj s úpravou spodku, povrch priecestia je žb a priamo medzi koľajnicami gumený a koľajnice v priestore zastávky sú v gumových pásoch. Zato priecestie Vajnorská - Nová doba sa, ak som videl správne, opäť iba asfaltovalo.
Reakcia na: si #18:
Vďaka za vysvetlenie. Zaujímavé ale je, že inde (napríklad v ČR) to vedia urobiť tak, že pri prejazde nie je cítiť, či električka prechádza prejazdom alebo nie. Ešte by ma zaujímalo, či sa pri rekonštrukcii prejazdov mení len povrch alebo sa rekonštruuje aj lôžko trate a nivelita koľajníc prejazdu voči koľajniciam mimo prejazdu. Prípadne, či už sa robia nové prejazdy nejako kvalitnejšie v tomto smere.
je fakt ze tato zmena nebola nikde vopred odkomunikovana (alebo som to aspon nezachytil) a vsimol som si to az pri prejazde danym usekom (jazdim tade gumokolom takmer denne), a aj ked mi to skomplikuje pripadnu cestu z race na riazansku alebo k lidlu, tak celkovy efekt tejto zmeny vnimam vyrazne pozitivne, v oboch smeroch to zlepsilo plynulost aj na ceste... este by sa zislo nejak rozumne vyriesit vyustenie sliacskej a otacanie sa na nej (len nemam nejaku jednoduchu predstavu ako by sa to dalo) a bolo by to super....

ad "skakanie" elektriciek na prejazdoch moze byt sposobene napriklad aj tym, ze na mnohych prejazdoch je pouzity iny podklad (beton, bkv) ako na sirej trati (otvoreny zvrsok, zastrkovane betonove podvaly) a ten 1. inac sada a 2. neda sa podbit takze casom tam vznikaju vyskove (ale aj smerove, tie su ale lahsie korigovatelne) nekonzistencie...
VDZ nekorensponduje s tym, co je na obrazkoch ?
Reakcia na: anbis #11:
Hej, nedôsledne som si prečítal text, mal som na mysli zníženie na Sliačskej.