Prehľad udalostí v MHD v roku 2013

Na prelome rokov tradične prinášame zhrnutie toho, čo sa udialo v MHD v uplynulom roku a čo nás čaká v roku prichádzajúcom.

Električková doprava: Pokračujúce chátranie a začiatok výstavby trate do Petržalky

Od 1. mája sa do opraveného tunela pod hradom vrátili električky liniek 5 a 9. Zároveň bola linka 7 predĺžená obojsmerne po Obchodnej ulici a Nám. SNP na Nám. Ľ. Štúra. V platnosti už zostalo reformované linkové vedenie električiek zavedené v marci 2012.

Počas letných prázdnin bola v prevádzke víkendová posilová električková linka 10 z Kamenného námestia na Zlaté piesky.

22. októbra podpísalo hlavné mesto so zhotoviteľom dlhoočakávanú zmluvu na výstavbu 1. časti električky do Petržalky zo Štúrovej ulice po Bosákovu, vrátane celkovej rekonštrukcie Starého mosta. Samotná rekonštrukcia Starého mosta bola oficiálne započatá jeho rozoberaním od 2. decembra.

V závere roka sa opäť objavili problémy v tuneli pod hradom, tentoraz s nadmernou hlučnosťou prechádzajúcich električiek. Problém bol „vyriešený“ znížením maximálnej povolenej rýchlosti pri oboch portáloch na 15 km/h.

Celkovo v roku 2013 prevládala rezignácia na riadnu údržbu električkových tratí. Dlhodobé obmedzenia maximálnej povolenej rýchlosti sa nerušili, ale naopak pribúdali, a z väčších opráv možno spomenúť len opravu priecestia Pekná cesta a obratiska Ružinov. Rovnako sa neznižovala hlučnosť tratí ich prebrusovaním.

Spomenieme ešte opravy zastávok električiek na sklonku roka, avšak je nutné poznamenať, že za normálnych okolností by opravy zastávok v ročnom prehľade nemuseli byť uvádzané, pretože by prebiehali automaticky priebežne tak ako v iných mestách na západ od SR.

Trolejbusová doprava: Nová a opravená trolejbusová trať

Z dôvodu zlého technického stavu trolejbusov bola na začiatku roka odstavená časť najstarších kĺbových trolejbusov Škoda 15 Tr, ale aj novšie trolejbusy 15 TrM a linka 202 bola od 11. marca do konca júna v pracovných dňoch zmenená na autobusovú.

1. apríla začala výstavba a prestavba trolejbusovej trate medzi Patrónkou a Vojenskou nemocnicou, ktorá trvala do začiatku augusta. Od 5. augusta začali na novej trati premávať trolejbusové linky 207 211 a 212, čím dostala Patrónka obojsmerné priame spojenie trolejbusmi na Kramáre a k Hradu. Nezrealizovala sa ale potrebná preferencia MHD na križovatke Patrónka, a tak sú trolejbusy v smere na Kramáre pravidelne zdržiavané v dopravných zápchach. Súčasne bola rozšírená premávka linky 211 aj na pracovné dni a autobusová linka 22 bola skrátená z Devínskej Novej Vsi po Tesco Lamač a prečíslovaná na linku 120. V trolejbusovej doprave sa však nerealizovala pripravovaná reforma linkového vedenia zameraná na zníženie počtu liniek a zatraktívnenie intervalov medzi spojmi.

Od 12. novembra do 15. decembra prebehla rekonštrukcia trolejbusovej trate v obratisku Valašská, na opravu ktorej prispela Európska únia. Rekonštrukcia si vyžiadala niekoľko krátkodobejších výluk trolejbusových liniek 204 207 a N47.

Autobusová doprava: Menšie zmeny a redukcie

Od 8. januára prišlo k zmenám na linkách 23 a 128. Linka 23 bola opäť s vybranými spojmi predĺžená na Mláku a linka 128 bola predĺžená od Glavice až do Devína. Zároveň sa zaviedla víkendová premávka na linke 51.

Od 30. júna do 22. novembra prebiehala rekonštrukcia vodovodu na Riazanskej ulici a linky 50 a 51 premávali jednosmerne medzi Kukučínovou a Vajnorskou obchádzkou cez Jarošovu ulicu. 

Od 2. septembra boli zrušené autobusové linky 34 a 128, pričom linka 34 bola z väčšej časti nahradená predĺžením linky 84 z Hroboňovej do Dúbravky. Na linke 28 sa obnovili zachádzky vybraných spojov ku škole v Devínskej Novej Vsi. Linky 55 a 178 neboli po skončení prázdnin obnovené. 16. septembra bola presmerovaná náhradná autobusová linka X13 z Hlavnej stanice cez Nám. SNP a Štúrovu k Malej scéne. Od 22. septembra bola posilová študentská linka 141 predĺžená až do Karlovej Vsi po Molecovu.

Od 4. decembra bola zastavená premávka minibusovej linky 151, pretože obratisko Lopenícka zatarasil jeho majiteľ.

Integrovaná doprava

1. marca mala byť spustená prvá etapa Integrovaného dopravného systému (IDS) v Bratislavskom kraji. Kvôli technickej nepripravenosti systému bol štart IDS iba necelý deň pred plánovaným spustením odložený na neurčito. Toto zlyhanie neskôr viedlo k personálnym zmenám vo vedení spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava, a. s..

Druhý pokus o tri mesiace neskôr bol už úspešný a tak od 1. júna mohli cestujúci na spoločný predplatný cestovný lístok cestovať v Bratislave a na Záhorí linkami MHD, regionálnymi autobusmi Slovak Lines a vlakmi Železničnej spoločnosti Slovensko.

V rámci prvej etapy nebola zrealizovaná ani plná tarifná integrácia ani dopravná integrácia - neboli zavedené jednotné jednorazové cestovné lístky ani obmedzené súbehy železničnej a autobusovej dopravy. Odložená nakoniec bola aj druhá etapa IDS, ktorá mala byť spustená v decembri.

Čo sa podarilo a čo nie

Od januára až do konca marca Bratislava zažila opakovanú bohatú snehovú nádielku, čo viackrát skomplikovalo premávku MHD. V júni zase Bratislava zažila veľkú povodeň, ktorá sa podpísala pod dočasné zmeny liniek 28 29 77 82 128 a 901. Do vodou odrezaného Devína zabezpečili dopravu najskôr vojenské nákladné autá, neskôr náhradná autobusová linka z Karlovej Vsi cez Devínsku Novú Ves. 

V priebehu júna vyvrcholil akútny nedostatok prevádzkyschopných autobusov, čo spôsobilo dočasné zrušenie niektorých spojov na vybraných linkách. Nedostatok autobusov a trolejbusov však pretrvával počas celého roka a tak sa cestujúci čoraz častejšie stretávali s výpadkami spojov, prípadne sa museli potlačiť v midibuse či krátkom autobuse vypravenom namiesto kĺbového autobusu. Nepriaznivej situácii neprospelo ani septembrové výrazné zredukovanie záložných vozidiel.

V septembri prebehlo každoročné podujatie Európsky týždeň mobility, počas ktorého mohli držitelia vodičských preukazov cestovať bezplatne dennými linkami MHD. Týždeň vyvrcholil tradičným Dňom otvorených dverí v Dopravnom podniku Bratislava 21. septembra. Mestom sľubované rozširovanie BUS-pruhov sa ani v roku 2013 nepodarilo zrealizovať.

Ani v preferencii električkovej dopravy na križovatkách sa mesto ďaleko nepohlo. Zrealizovaná bola len úprava signalizácie pri Parku kultúry v prospech električiek a zrušené bolo priecestie pri Mladej garde. V druhom spomínanom prípade však nebolo iniciátorom zmeny mesto, ale Krajský dopravný inšpektorát, ktorý sa opatrením snažil znížiť nehodovosť.

Vozidlový park

Koncom februára dojazdil posledný nízkopodlažný Ikarus 412 #4141. V priebehu celého roka pokračovalo rýchlym tempom aj vyraďovanie autobusov Ikarus 415 a 435 z dôvodu ich zlého technického stavu. Po vykonanej defektoskopii trolejbusových rámov bola v marci odstavená časť najstarších kĺbových trolejbusov Škoda 15 Tr #6601 - 6615. Väčšinu z nich sa nakoniec podarilo postupne opraviť a vrátiť do premávky. Vo februári sa do premávky zaradil stoprvý kĺbový SOR NB 18 #1859, ktorý dlhodobo zapožičal dopravnému podniku výrobca. V máji bol krátkodobo zapožičaný aj SOR CN 10.5 #3306, ktorý premával na linke 630.

V apríli bol opakovane vyhlásený tender na dodávku nových trolejbusov, nakoľko pri prvom vznikli pochybnosti, či nevyhovoval konkrétnemu výrobcovi. Nakoniec ho vyhral výrobca Škoda Electric s trolejbusmi Škoda 30 Tr SOR a Škoda 31 Tr SOR. V priebehu leta boli ukončené aj tendre na dodávku nových nízkopodlažných električiek, ktoré vyhrala česká Škoda Transportation s električkami Škoda 29T (jednosmerné) a Škoda 30T (obojsmerné).

Počas letných prázdnin bol do Bratislavy zapožičaný slovenský poschodový autobus Troliga Bus Sirius, ktorý od polovice júla do konca augusta premával na špeciálnej bezplatnej okružnej linke okolo centra mesta. Zapožičaný bol aj autobus Troliga Bus Leonis, ktorý sa však do premávky v Bratislave nedostal.

V lete boli vo firme Zliner zgenerálkované dva kĺbové trolejbusy Škoda 15 TrM #6621 a 6624. Dňa 26. septembra prišlo k vážnej nehode medzi električkami K2S #7122 a T3P #7783+7784 na zastávke Lafranconi, ktorá si vyžiadala vyše desiatku zranených. V novembri boli do prevádzky zaradené prenajaté kĺbové trolejbusy Škoda 15 TrM #6641 - 6644 od firmy 4RAIL ako dočasná náhrada za trolejbusy náhle vyradené v roku 2013. V decembri bola podpísaná aj rámcová dohoda na prenájom kĺbových autobusov s Dopravným podnikom mesta Banská Bystrica a firmou Eurocar z Nitry.

Čo nás čaká v roku 2014?

V roku 2014 začne obnova vozidlového parku trolejbusov. Už na jar by mali byť dodané prvé nové trolejbusy Škoda 30 Tr a 31 Tr. V priebehu roka by malo byť zakúpených aj 50 nových autobusov, na dodávateľa ktorých musí najskôr prebehnúť verejné obstarávanie. V rámci existujúceho vozidlového parku sa predpokladá dokončenie modernizácie električkovej súpravy T3P #7795+7796 a opravenie niekoľko rokov nepojazdného nízkopodlažného trolejbusu Škoda 21 Tr #6401.

Zo stavebných akcií to bude dlho odkladaná rekonštrukcia električkovej trate v Dúbravke. Naplno bude prebiehať aj výstaba električkovej trate do Petržalky, ktorá si vyžiada vylúčenie električiek a autobusov zo Šafárikovho námestia a Štúrovej ulice. V jarných mesiacoch bude predĺžená trolejbusová trať na Trenčianskej ulici k predajni LIDL. Z menších stavieb dopravný podnik predpokladá rekonštrukciu trate na Radlinského ulici vrátane vybudovania prestupného uzla Blumentál a opravu koľajových tratí v obratiskách Karlova Ves a Zlaté piesky. Opraviť by sa mala aj trolejbusová križovatka Záhradnícka - Karadžičova.

V prípravnej fáze sú aj projekty na rekonštrukciu električkovej trate na Hlavnú stanicu a spracovať by sa mala dokumentácia na modernizáciu električkových tratí na Vajnorskej, Karloveskej a Ružinovskej radiále a výstavbu nových trolejbusových tratí Košická - Bosákova a Tesco Lamač - Avion Shopping Park (prepojenie existujúcich úsekov a ich predĺženie).

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
s tými 7795 a 7796 robia prosím pekne čo? stavím sa že doteraz je stále vo vozovni odstavená v pôvodnom stave a že ani prstom nepohli. Nevedia tými zlatými Slovenskými ručičkami ani jednu poondenú električku modernizovať a ešte chcú aj trať stavať ?
Reakcia na: david1 #2:
Pamätám si, sedel som sám v L10 a na Legionárskej na mňa vybehli dvaja revízori ?
tie #7795+7796 sa pekne dlho modernizuju ? ? ?
opravených priecestí bude podľa mňa viac, ja spomeniem jedno ktoré ma dlho trápilo - križovatka Vajnorská-Bojnická (pri vozovni Jurajov Dvor), kde je nový asfalt a konečne normálny prejazd pre linky 57 a 65 ?
Reakcia na: gejza #11:
No, podľa stavu niektorých bratislavských NB 18 sa ti to posledné želanie naozaj začne plniť 😃
do posledného odseku "Čo nás čaká v roku 2014" by som rád pripojil jedno prianie .... aby po Bratislave premávalo viac kvalitných autobusov, trolejbusov a električiek a nech z našich ciest vymizne poľnohospodárska technika, hoc by ju dodával ľubovoľný renomovaný producent ....
Reakcia na: Error 0x007 #9:
v rozpocte planuju 30-tisic eur na novy menic...keby to opravovali na historicak, tak by asi robili zbierku na novy menic ?
Tu 6401 budu opravovat na historicak?
Reakcia na: Zvero #7:
Lol ❓
Za tretie, trolejbusova trat predlzi automaticky jazdnu dobu (nizsia rychlost, zastavky na znamenie, nutnost prestupu). Fuj, je mi zle, ze taketo nieco sa vobec planuje....
Na tu trolejbusovu trat do "Lamaca" (za prve Tesco Lamac nie je Lamac, ale Karlova Ves, za druhe, netyka sa to sidliska) sa teraz uz strasne "tesim". Nech sa natiahne este vedenie aj do DNV a jeden dalsi kliniec do rakvy MHD bude uspesne zatlceny 🙂
Reakcia na: Ttom #1:
Nie, ale snáď bude ?
Ale tie na rám odstavené 15TrM nikto nespomenie, akoby aj mohol ?
a o trolejbusovom vedení do Lamaču nič ?
K tej letnej posilovej L10. Bola využitá a dosť v úseku Zlaté piesky - Trnavské mýto. kedže bližšie nie je žiadne obratisko. Okruh cez Obchodnú nemal prečo byť využitý. Žiaden CP,terčiky neboli na zastavkach.