Mesto poslalo trolejbusy do zápchy

Nová trolejbusová trať na Patrónke priniesla okrem pozitív aj negatíva.

Trolejbusová trať na Patrónke, ktorá bola sprevádzkovaná v auguste 2013, mala priniesť zlepšenie dopravy na Kramáre. Dovtedajšiu priamu autobusovú linku 22 jazdiacu iba v pracovných dňoch nahradili trolejbusy. Tie spájajú uzol Patrónka s Kramármi nielen v pracovných dňoch, ale celotýždenne, a navyše výrazne častejšie ako bývalá linka 22. Zlepšenie dostupnosti Kramárov  však nezostalo bez negatívnych následkov.

Trolejbusy sa dostali do kolón

Novinka financovaná z eurofondov paradoxne priniesla zhoršenie presnosti trolejbusovej dopravy. Kým do augusta jazdili trolejbusy mimo Patrónky po Ulici Pri Suchom mlyne bez toho, aby stáli v zápchach, po ich presmerovaní sa situácia zmenila k horšiemu.

Prvým zdržaním je hneď za východiskovou zastávkou križovatka pri Vojenskej nemocnici. Napriek dostatočnému priestoru tu nie je vytvorený vyhradený jazdný pruh pre MHD na odbočenie doľava, a tak vozidlá nie vždy prejdú na na jeden signálny cyklus, teda na „jedny svetlá“.

Výrazne horšia situácia nastáva na Patrónke, kde sa trolejbusy musia preradiť zo zastávky do ľavého pruhu smerom na Kramáre. Ten je upchatý v rannej aj popoludňajšej špičke a nezriedka i mimo bežného špičkového obdobia. Ráno dopravu blokujú ťažko prejazdné Kramáre, čo je spôsobené najmä pomalým parkovaním áut na chodníky pri nemocnici, resp. zablokovaním jazdného pruhu autami čakajúcimi na uvoľnenie vjazdu do parkoviska za zastávkou Nemocnica Kramáre . Počas parkovacích manévrov vozidlá blokujú jazdný pruh. Popoludní je zas problémom krátka dĺžka zelenej fázy pre odbočenie na Kramáre, keď na jeden signál voľno prejde len 5 až 6 áut.

Situácii neprospieva ani to, že trolejbus je obmedzený stopou trolejového vedenia, a tak nemôže prechádzať medzi jazdnými pruhmi rovnako ako autobus. Nezriedka sa stáva, že trolejbus pri zaraďovaní sa zo zastávky umiestnenej vpravo do jazdného pruhu vľavo zablokuje celú Lamačskú cestu. Vznikajú tak nebezpečné situácie.

Po dvoch zastávkach zdržanie do 15 minút

O zlej situácii sme sa presvedčili priamo na mieste. Ako je zrejmé z videozáznamu, od vyjdenia trolejbusu zo zastávky Patrónka po prejazd križovatkou uplynú takmer 4 minúty.

Dôsledkom situácie je meškanie trolejbusov už na tretej zastávke trasy. Grafikony sú však spracované tak, aby linky z Kramárov jazdili rovnomerne. Ak sa ale linka 212 zdrží už pred príchodom na Kramáre, trolejbusy jazdia nepravidelne a vozidlá sa zhlukujú, pričom prvé je preplnené a druhé poloprázdne. Meškanie sa potom posúva aj ďalej po trase: Ak sa chce cestujúci odviezť napríklad z Hodžovo nám. Linkou 212 k Zimnému štadiónu, len ťažko sa v špičke môže spoľahnúť na cestovný poriadok.

Problémom nie je len samotné zdržanie, ale aj jeho rozsah. Podľa informácií od vodičov niekedy je zdržanie 2 minúty, inokedy až 15 minút. Napríklad 22. novembra to bolo najväčšie zdržanie 8 minút. Doprava je potom nepravidelná a nespoľahlivá.

Mesto bolo na možné problémy upozornené vopred

Na uvedené problémy ešte pred sprevádzkovaním trolejbusovej trate upozorňovali zástupcovia občianskych združení mesto aj dopravný podnik na Komisii mesta Bratislava pre verejnú dopravu. V marci 2013 zaslal dopravný podnik mestu žiadosť o zmenu dopravného značenia tak, aby na Lamačskej ceste vznikol pred spustením trolejbusovej dopravy cez Patrónku vyhradený zaraďovací pruh pre MHD, ktorý by sa až v blízkosti križovatky zlúčil s odbočujúcim pruhom na Kramáre. Vozidlá MHD by tak mali po zaradení sa do svojho pruhu garantovaný prejazd križovatkou na jeden cyklus bez ohľadnu na momentálnu zápchu v ľavom pruhu. Mesto síce v júli spracovalo projekt zmeny dopravného značenia, ten sa však nakoniec nezrealizoval pre nesúhlasné stanovisko Krajského dopravného inšpektorátu.

Niektorí vodiči si svoj „buspruh“ už vytvorili. V záujme zníženia meškania v rozpore s dopravnými predpismi odbočujú doľava z priameho pruhu. Pomáhajú tým presnosti, no riskujú pokutu zo strany polície.

 „Mesto z hľadiska organizácie dopravy nový problém v čase špičiek registruje a vyhodnocuje možnosti vytvorenia odbočovacieho bus-pruhu, ktorý by bol vyhradený pre MHD len vo vymedzených hodinách. O tejto, prípadne ďalších alternatívach riešeniam, sa rozhodne po vyhodnotení všetkých súvislostí,“ znie odpoveď hovorcu magistrátu Stanislava Ščepán na otázku, aké kroky podnikli na elimináciu zdržania vozidiel MHD na križovatke, a kedy je možné očakávať zlepšenie situácie. Ďalej nás Ščepán odkázal na dopravný podnik, ktorý ale kompetenciu meniť dopravné značenie nemá.

Zopakuje sa chyba aj na Trenčianskej?

Podobný problém hrozí aj v prípade pripravovaného predĺženia trolejbusovej trate na Trenčianskej ulici naplánovaného na rok 2014. V popludňajších hodinách sa tam vyskytujú kolóny vozidiel, a tak krátke predĺženie trolejbusovej trate môže opäť v konečnom dôsledku znamenať niekoľkominútové zdržanie trolejbusov. Rozdiel je len v tom, že zatiaľ čo v prípade Patrónky vzniká zdržanie na začiatku trasy, na Trenčianskej by to bolo na jej konci. Nič to však nemení na fakte, že každá minúta meškania produkuje zvýšené náklady dopravnému podniku.

Veľké investičné prostriedky vynakladané na budovanie infraštruktúry „na skvalitnenie dopravy“ za státisíce až milóny eur tak do značnej miery neprispejú k naplneniu pôvodných cieľov. Dôvodom je podceňovanie alebo v niektorých prípadoch ignorovanie významu súvisiacich zmien v organizácii dopravy, ktorých cena sa pohybuje rádovo v tisíckach eur, teda zlomku celkových nákladov na projekty.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
MHD v Blave sa zlepší až ked budú musieť povinne cestovať MHDčkou všetci kompetentní do zamestnania a späť. Tým mám na mysli pánov poslancov, pánov z DPB a z DI.
Reakcia na: trolejbus6207 #21:
Asi tam uz nie je priestor na to, aby sa obisli, keby k tomu doslo 😕 Neviem, snad nieco vymyslia, lebo optimalne to nie je.
Reakcia na: kraken #17:
myslienka je to genialna, obavam sa, ze prakticka realizacia je neuskutocnitelna, 3-5 sekund, ako pises v prispevku #20, je na prudke odbocenie dolava nedostatocnych, lebo trolejbus by nemohol tak prudko odbocit dolava kvoli paliciam(obluk by bol prilis prudky a trolejbus by musel ist pomaly), dalsia vec, ktora by bola tymto riesenim diskutabilna, je to, co by trolejbus robil, ked by prisiel do krizovatky pocas zelenej v priamom smere - musel by zostat stat a cakat na dalsiu zelenu na odbocenie, cize by zahatal BUS pruh pre autobusy iduce smerom na Brniansku...
Reakcia na: ivanbuto #18:
Zelena pre trolejbus by mohla trvat 3-5 sekund. Teraz sa musi trolejbus preradit do laveho pruhu na velmi kratkom useku. Pocas dopravnej spicky to nemusi byt take jednoduche. Nie som expert, no nikde v meste som zatial nevidel sofistikovanejsie riesenie krizovatky.... mozno na Safku. Ak sa to da vyriesit lepsie, budem len rad 🙂
Reakcia na: Valec #16:
Sranda, takže bez článku na imhd na meste nevedia o problémoch na Trenčianskej a nezvažovali možné riešenia predtým, ako tam pustíme trolejbusy? Veď práve o tomto píše článok, že aj pri Patrónke mala byť súčasťou projektu preferencia.

Som rád, že Mike pomenoval problém, dúfam, že to posunie aj ďalej...
Reakcia na: kraken #17:
Trať bola teraz postavená, takže na takéto riešenie v dohľadnej dobe môžeme zabudnúť...tiež by si vyžadovalo dynamiku v riadení CSS a fáza pre ľavé odbočenie tbus by musela ísť úplne samostatne od všetkých ostatných smerov v križovatke.
Podla mna by troleje mohli odbocit uz z existujuceho bus pruhu, ktory je napravo. Autobusy, ktore chcu pokracovat priamo, by to nezdrzalo. Samozrejme, trat by sa musela upravit...
http://postimg.org/image/k8xtd52vz/
Reakcia na: ivanbuto #12:
Však tento článok vyšiel ešte len včera... takže dnes už na tom isto začne celé oddelenie usilovne pracovať.
Reakcia na: si #14:
Preskupenie jazdných pruhov, BUS pruh pre autobusy vznikne až pomerne blízko križovatky (paralelne s ukončením bus pruhu pre smer Kramáre), to je však OK, keďže k dispozícii pre autobusy bude pravý odbočujúci pruh, z ktorého sa môžu v čase špičky zaradiť do bus pruhu.
zaujimalo by ma aka je predstava na ten buspruh pre odbocujuce trolejbusy, lebo len cistym premalovanim jedneho z dvoch rovnych smerov sa v priestor pred krizovatkou dosiahne skor opak (a zacnu sa tam asi vyraznejsie hromadit autiaky ktore chcu ist rovno), a pokial sa na to pouzije priestor sucasneho buspruhu v smere rovno tak to zas negativne zasiahne a-busove linky premavajuce po prazskej...
Preferencia dopravy...inak sa nič nestane...
Reakcia na: Mike #3:
Fajn, a oddelenie dopravného inžinierstva už vypracovalo nejaké riešenie, návrh zmeny dopravného značenia a organizácia dopravy?
Reakcia na: braxo47 #7:
Pre MHD to rozhodne nie je plynulá premávka, keď aj v sedle prechádza semafor na niekoľkokrát.
Najviac sa mi ľúbia tie šípky v semafóre otočené o 90 stupňov doľava ? to som ešte nikde na svete nevidel takto amatérsky vyriešené, ale v blave je takýchto prípadov až až ?
Akym zariadenim bolo tocene video? Slusna kvalita vcelku.
?
Reakcia na: gejza #6:
To parkovanie tam nie je gro problému. Hlavným problémom je priepustnosť križovatky s Bajkalskou, kde by bolo ideálne zrealizovať menšie stavebné úpravy, vďaka ktorým by bolo možné odbočovať vľavo v dvoch jazdných pruhoch. Pokiaľ bude parkovanie upravené riadnym dopravným značením, problém tam nebude.

Čo si spomínam, a to bolo vlani, tak po zavedení premávky L64 na Jelačičovu sa na Žellovej parkovalo kade-tade, občas to bolo na dlhé lakte, ale parkrát tam bola nahnaná mestská polícia a aj samotní obyvatelia si uvedomili, že tam premáva trolejbus, ktorý potrebuje na bezpečný prejazd viac priestoru, a začali sa podľa toho správať.
v zápche? veď hento je plynulá premávka na Patrónke...čo keby ste to natáčali o pol 9 ráno? 🙂
Reakcia na: Mike #3:
Mike,

podľa mňa nie je nič ľahšie, aby ten primitív, ktorý povolil parkovanie v jazdnom pruhu na Trenčianskej a nechal tam osadiť príslušné dopravné značenie schválil zrušenie parkovania v jazdnom pruhu a nechal to dopravné značenie odstrániť ... byť na mieste DPB, tak všetky zbytočné náklady, ktoré mi vznikajú v dôsledku takejto zápchy by som zosobnil takémuto primitívovi .... pozdravujem KDI .....
Reakcia na: diky #4:
K tomu treba zmeniť cestný zákon.
Reakcia na: Ari #1:
Od Vojenskej jazdia trolejbusy celkom slušne obsadené a budú ešte viac, ako sa dostavia to nové administratívne centrum oproti....
Inak kedy už konečne niekto KDI klepne po prstoch? Veď inšpektorát každý dobrý nápad zneguje.