Opatrenia v električkovej doprave znížia jej priemernú rýchlosť, kapacitu a spoľahlivosť

Dve električky za sebou na jednej zastávke už zastaviť nemôžu. Došlo tiež k zníženiu počtu záložných električiek o dve.

Električková doprava v Bratislave neprežíva práve najlepšie obdobie svojej histórie. V posledných rokoch prišlo vplyvom budovania svetelných signalizácií bez preferencie električiek a zlého stavu koľajových tratí k zníženiu priemernej rýchlosti električkovej dopravy, havarijný stav trate vyústil až do uzavretia úseku Radlinského - Hlavná stanica. Mesto pripravuje projekty obnovy tratí do Dúbravky a na Hlavnú stanicu, ktoré sa budú realizovať najskôr v roku 2014.

Popri zhoršujúcej sa kvalite sa však zlepšila bezpečnosť dopravy. Vážne nehody sa električkám v posledných rokoch vyhýbajú aj vplyvom prijatých opatrení a zlepšením disciplíny vodičov. Naposledy sa podobná nehoda ako pri Lafranconi udiala pred 5 rokmi.

V posledných dňoch ale došlo v električkovej doprave v takmer rovnakom čase k hneď trom zmenám, ktoré majú negatívny vplyv na jej kvalitu - z hľadiska priemernej rýchlosti, kapacity a spoľahlivosti.

Dva električkové vlaky v zastávke sú zakázané

Ako reakciu na nehodu električiek na zastávke Lafranconi, kde narazil jeden električkový vlak do druhého, zaviedol DPB opatrenie zakazujúce vodičom električiek zastavovať na všetkých zastávkach v meste ako 2. vlak v poradí. To znamená, že za sebou v zastávke nemôžu stáť dva električkové vlaky. "Všetky zástavky električiek (bez ohľadu na dĺžku nástupišťa) sa považujú (...) za zastávky, priestor ktorých neumožňuje vodičovi vlaku zastaviť v zastávke ako druhému v poradí – sú to zastávky pre jedno vozidlo (vlak alebo iné vozidlo, napríklad autobus)" - tak znie nové nariadenie. Doteraz mohli vodiči v zastávkach zastavovať aj s druhým vlakom v poradí, ak dodržali od prvého vlaku odstup najmenej 1 meter.

Doplnené 20:12: Dopravný podnik tvrdí, že "tento príkaz nezakazuje, aby na zastávke stáli dve električky súčasne, ale zakazuje, aby dve električky súčasne prichádzali na zastávku. Ak tam teda jedna električka už stojí, druhá môže za ňou zastaviť." Príkaz však hovorí o tom, že zastávky sú iba pre jedno vozidlo a podľa nášho prieskumu priamo v teréne to takto chápu aj samotní vodiči a druhý vlak v zastávke nezastavujú, prípadne čakajú už pred križovatkou. Ako nás informovala Zuzana Vachová, vedúca odboru marketingu a komunikácie DPB, zavedenie novinky je "krok, ktorý smeruje k zvýšeniu bezpečnosti cestujúcich, nakoľko často prebiehali cez koľajnice, aby stihli spoj".

Jedným z príkladov významného negatívneho vplyvu opatrenia na rýchlosť električkovej dopravy je zastávka Floriánske námestie v smere na Vazovovu, kde sa pravidelne za sebou stretávajú súpravy liniek 5 a 8. Doposiaľ mohli na tejto zastávke zastaviť električkové súpravy za sebou a prejsť cez svetelnú križovatku počas jedného jej cyklu. Teraz musí 2. električková súprava vyčkať na odjazd prvej, až potom môže zastaviť a otvoriť dvere a následne už prejsť počas jedného cyklu križovatky s predchádzajúcou električkovou súpravou nestihne, čím sa vytvára meškanie a nepravidelnosť rozstupov električiek na radiálach. Ak nariadenie zostane v platnosti, situácii nepomôže ani plánované presunutie zastávky do nového prestupného uzla Blumentál.

Ešte horšia situácia vzniká na zastávke Karlova Ves v smere do Dúbravky. Zle navrhnuté riadenie križovatky si v prípade, že sa za sebou stretnú 2 električky idúce do obratiska Karlova Ves, vynucuje, aby druhá električka ostala stáť na svojej výstupnej zastávke dovtedy, kým sa návesť na križovatke pre predchádzajúcu električku "voľno rovno a vľavo" nezmení na návesť "voľno" (rovno), resp. "stoj". Ak príde medzitým 3. električka, smerujúca do Dúbravky, čo nie je výnimočná situácia, musí sa jej vodič rozhodnúť, či zastaví ako 2. v poradí a vystaví sa riziku skrátenia výkonnostných odmien, alebo ostane stáť pred zastávkou, hoci cestujúci by radi vystúpili a nerozumejú, prečo im to nie je umožnené.

Kombinácia zastaraného riadenia križovatiek, za ktoré zodpovedá magistrát, a nového príkazu DPB spôsobí meškanie električiek a nepresnosť celej električkovej dopravy. Zákaz zastavovania dvoch vlakov v zastávke má pritom opodstatnenie na jednotlivých radiálach, kde je žiaduce, aby odchody električiek neboli hromadné, ale rovnomerné, čím môže prispieť k zvýšeniu bezpečnosti. Nový predpis však zaviedol zákaz celoplošne.

Dôkazom nekoncepčnosti je navyše fakt, že pri všetkých nových projektoch výstavby alebo obnovy električkových tratí sú navrhované zastávky s takou dĺžkou, aby sa do nich mohli zmestiť dve súpravy električiek. V prípade platnosti nového zákazu tak budú dlhé nástupištia vybudované zbytočne, čím sa zbytočne premrhajú finančné prostriedky.

Znížená kapacita

V snahe usporiť finančné prostriedky sú od 5. októbra 2013 na najvyťaženejšiu električkovú linku 5 nasadzované počas voľných dní namiesto električkových súprav článkové električky s menšou kapacitou. Okrem úspor sa tým však docieli aj zníženie komfortu prepravy, čo môže mať za následok odliv časti cestujúcich a z toho vyplývajúce zníženie tržieb. V dňoch pred dňom školského vyučovania môžu vznikať situácie, kedy sa cestujúci prestupujúci z vlaku na ŽST Vinohrady do električky ani nezmestia. Navyše počas voľných dní pred dňom školského vyučovania už nie sú na linku 7 vypravované 2 električkové vlaky, ale túto linku obsluhuje iba záložné vozidlo z vozovne Krasňany, samozrejme iba ak je k dispozícii. Železničná stanica Vinohrady čiastočne nahradila Hlavnú stanicu, na ktorú už električky nejazdia, takže od konca roka 2011 na nej vystupuje ďaleko viac cestujúcich železničnej dopravy než dovtedy.

Ak vypadne električka, náhrada nemusí prísť

V rovnakom čase došlo aj  k zrušeniu dvoch záložných električiek, ktoré sa nachádzali v Rači a v Ružinove a ich úlohou bolo nahradzovať vypadnuté vozidlá. "Hlavným dôvodom je zefektívnenie prevádzky MHD v Bratislave znížením neproduktívnych výkonov," uviedla Adriana Volfová, hovorkyňa DPB. Ak sa nejaká električka pokazí a všetky záložné vozidlá budú v tom čase hradiť iné prevádzky neschopné električky alebo nebudú dostatočne blízko, spoj jednoducho vynechá. Takáto situácia síce mohla vzniknúť aj doteraz, bola však menej pravdepodobná.

V nedeľu popoludní sa pravdepodobnosť absencie záložného vozidla zvyšuje už spomínaným vypravovaním jedného z nich na linku 7. Cestujúci pri vynechávaní spojov začnú považovať električkovú dopravu za málo spoľahlivú, dôsledkom čoho môžu dať pri svojej ďalšej ceste prednosť individuálnej automobilovej doprave.


Poznámka: Vzhľadom na neukončené vyšetrovanie nehody električiek pri Lafranconi bol odstránený nasledujúci text: Nehodu pri Lafranconi podľa predbežných zistení nezavinilo neopatrné zastavovanie vodiča súpravy, ktorá prichádzala do zastávky za stojacu električku, ale jeho nevoľnosť. Mnohé bratislavské električky sú vybavené tzv. "zariadením mŕtveho muža", ktoré má za úlohu zabezpečiť, aby električka v prípade nevoľnosti, spánku či nebodaj úmrtia vodiča, sama zastavila. Električková súprava T3P #7783+7784, ktorá narazila do pred sebou stojacej električky na zastávke Lafranconi ale napriek jej nie až tak dávnej modernizácii takýmto zariadením vybavená nie je. Logickým riešením by bolo vybaviť všetky električky typu T3P tzv. zariadením mŕtveho muža, DPB však namiesto toho prijal opatrenie, ktoré zopakovaniu spomínanej nehody nijako nezabráni a prispieva k nezanedbateľnému zníženiu priemernej rýchlosti električkovej dopravy.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
minule som cital ze MHD sa cestuje najpomalsie ked to porovname s autom a bicyklom
taketo upravy to este zhorsia....... uz teraz chodim radsej peso lebo mam viac menej vsetko blizko pokial to samozrejme pocasie http://pocasie.pozri.sk dovoli......... horsie to bude v zime..... bicykel sa nehodi autom je to mala vzdialenost a cakanie na mhd je pomaly rovne chodeniu peso..........
To uz je ake zle ked DPB najprv v jednom prikaze zakaze zastavovat elektricke ako druhej v poradi a nasledne hovorkyna povie ze "to neznamena ze druha elektricka nemoze zastavit hned za prvou". Tymto nariadenim museli nasrat asi velmi velky pocet ludi 🙂

Vydavat taketo prikazy, to je presne to socialisticke trestanie ako na chate v skole v prirode, ked niekto porusil pravidla ale odniesla si to kolektivnym trestom cela trieda.

Akurat ze v tomto pripade vysetrovanie este ani nebolo skoncene. To znamena, ziaden prikaz sa nemal vydavat. Ibaze by niekto z kompetentnych mal informacie o ktorych verejnost radsej informovat nechcel.

Iniciativny blbec je jedna z najvacsich skaz tejto spolocnosti. A cim vyssiu moc ma, tym horsie.

A uplne na zaver: Odchody linky 3 a 8 z Obchodnej v rovnaku minutu su potom OK? Bol to zamer? Ak ano, preco sa takymito prikazmi vnasa neporiadok do systemu? Ak nie, preco si DPB dopredu neoveri dopady, za nasledky ktorych by mohli taketo prikazy?
Jazdil som na Električkach 43 rov bez dopravnej nehody od 70 rokov za Milana Žiaka a pamatam si že dve električky nikdy nesmeli byt na jednej zástavke. Dôvod v prípade šmiku a rýchlej jazde. Podla mňa vodič idúci na 4 neovláda predpis a keď už tak mal rýchlost obmedziť a nie letet do zástavky bez rozumu.Treba ho poslať na preškolenie do Krasnanskej Autoškoli ?
Reakcia na: Valec #20:
Výstižný obrázok, ešte pripomeniem, že sa blížia voľby do VÚCky o mesiac (9.11.). Dobre si rozmyslite a zvážte, komu dáte svoj hlas. Dlhé roky sa tu striedajú červení, modrí, ružoví a ktovie ešte akí politickí gašparkovia na špagátiku, vidíte, že nič sa nemení a rozdiel je len v tom, ktorá finančná skupina je na koni a má kšefty z našich peňazí. Mesto aj kraj upadá, od VÚCky napríklad záleží, akú dopravu budeme mať v regióne tak nato myslite !
zavedenie novinky je "krok, ktorý smeruje k zvýšeniu bezpečnosti cestujúcich, nakoľko často prebiehali cez koľajnice, aby stihli spoj"
Chápem tomu správne, že oni podporujú prebiehanie osôb cez koľajnice? ?
Reakcia na: Pantograf1 #17:
Na vine je slabý tlak verejnosti či už na vyžadovanie transparentného hospodárenia DPB, alebo požadovanie zlepšovania služieb. Jedno z riešení je proste prestať plošne platiť cestovné vo väčšom počte na znak odporu voči tomu, ako je mestská akciová spoločnosť riadená. Vedeniu podniku je ukradnuté, akú službu poskytujú, dostanú dotácie od spriazneného vedenia mesta a mestského zastupiteľstva a tým je to zasa ukradnuté, lebo ich občania opäť vo voľbách dostanú do zastupiteľstva. Situácia je vážna preto, lebo sme to MY obyvatelia mesta nechali zájsť až sem. A bude ešte horšie ak sa nezačneme zaujímať o veci, ktoré sa nás dotýkajú. My ľudia zato môžme že to takto ďaleko zašlo. Už sa treba prebrať zo sna, že politik alebo politicky dosadený manažment za občanov niečo urobí. Namiesto kvalitnej koľajovej rýchlej dopravy ju budeme obmedzovať a cestnú, ktorá stojí v zápchach preferovať. ?
Reakcia na: Pantograf1 #17:
Vďaka za odpoveď. Zdalo sa mi, že zákaz zastavovania dvoch vlakov v zastávke na radiále môže prispieť k bezpečnosti premávky (prvá citácia) si trochu odporuje s druhou citáciou, kde sa ako príklad vplyvu zlého rozhodnutia o zákaze zastavovania 2 vlakov za sebou v zastávke ukazuje práve zastávka, ktorá sa tiež nachádza na radiále.
Reakcia na: Googo #16:
nerozumiem presne tvojej otázke, ale skúsim; zastávka Karlova Ves je síce na začiatku, resp. konci samotnej mestskej časti, ale stále sa nachádza na Karloveskej radiále, takže sa na ňu vzťahuje aj prvá citácia a aj druhá, keďže je to zastávka konečná a zároveň prestupná. a k tomu sa za ňou v smere do Dúbravky nachádza aj spomínaná svetelná signalizácia, takže určite platí aj druhá citácia.


nuž, ale velmi ma sklamali tieto opatrenia, hlavne ako pravidelného cestujúceho električkovej dopravy. aj tie vyhlásenia a stanoviská mi fakt evokujú až výsmech medzi riadkami adresovaný cestujúcim. akoby naozaj nikomu v tej spoločnosti nič nehovorili pojmy ako "zákazník", "spokojnosť", "snaha zlepšovať služby" a "moderné fungovanie". chápem aj vážnosť situácie, ale to im naozaj na tých zákazníkoch nezáleží? veď v takomto stave by sa nás - cestujúcich mali báť a prosiť nás, aby sme využili služby DPB. máme predsa ich peniaze. je to smutné...
Vie mi niekto prosím vysvetliť rozpor v nasledovných citaciách v texte:
"Zákaz zastavovania dvoch vlakov v zastávke má pritom opodstatnenie na jednotlivých radiálach, kde je žiaduce, aby odchody električiek neboli hromadné, ale rovnomerné, čím môže prispieť k zvýšeniu bezpečnosti".
"Ešte horšia situácia vzniká na zastávke Karlova Ves v smere do Dúbravky. Zle navrhnuté riadenie križovatky si v prípade, že sa za sebou stretnú 2 električky idúce do obratiska Karlova Ves, vynucuje, aby druhá električka ostala stáť na svojej výstupnej zastávke dovtedy, kým sa návesť na križovatke pre predchádzajúcu električku "voľno rovno a vľavo" nezmení na návesť "voľno" (rovno), resp. "stoj". "

Nie je zastávka Karlova Ves na dúbravskej diagonále?
Neviem preco, ale taketo clanky mi svojim obsahom casto pripominaju Hellerovu Hlavu XXII: "Hlave XXII nikto neprejde cez rozum".
Netešia ma tieto sračky. Električky boli aspoň aká-taká kultúra cestovania, aj keď naprd kultúra, ale stále lepšie ako prepchaté meškajúce, .. busy. Ale teraz je to už úplne v zadku.
Reakcia na: michaljanik22 #11:
Vodiči električiek to už od dnešku dodržujú, aspoň podla toho čo sa dalo vidieť. Uplne zle ?
Vzhladom na nutnost setrenia poslem DPB navrh:

Aby zrusil vsetky elektrickove linky okrem 3, 4 a 8 na ktorych by premavali elektricky typu K2S, pripadne pri nedostatku kacic by tam mohlo jazdit aj par T6 3. serie. Vsetky ostatne elektricky by sa predali (napr. na Ukrajinu) a za 50% takto ziskanych penazi by sa kupili SOR NB 18 Shity.
(Druhu polovicku peniazi by si rozdelili ctihodny pan manazer Belfi, sudruh vtacnik, jä*ko$trtko, atd. tak ako povazuju za najlepsie)

Ovcania Socialistickej Republiky, presnejsie obyvatelia Autoslavy by nemali dovod sa stazovat, vsak na vsetkych radialach by jazdili elektricky (??)
DPB výborne, Vidím že vedenie zase raz rozmýšla zadkom a nie hlavou, Ľudia začnú namiesto električkami jazdiť autami miesto toho aby ste im zjednodušili cestovanie, im ho znepríjemníte a stými 2 električkami v zástavke že je zakázané, to je ďalšia volovina sa teším na to ako to bude vyzerať keď to budu vodiči električiek dodržiavať aký chaos nastane 😃
a to som si myslel, že horšie to už s MHD v BA nemôže byť.
To je fakt vynikajúci krok dať namiesto el. súprav na linku č.5 článkové električky. Sám dosť často cestujem cez račiansku radiálu a toto jej určite nepomôže, veď tie električky bývajú dosť často krát plné aj práve cez víkend...Katastrofa velebnosti ?
Keď by prišlo do DPB trio Schraml, Hrehorčák, Jaš z DPMK, ešte len potom by sa diali veci.
Ja by som všetkým kompetentným napľul do tváre...len tak ďalej a MHD už nebude...páni, budete nás voziť vy?