Staronová električková trať v Dúbravke bude v štýle minulého storočia

Dlhoočakávaná „modernizácia“ električkovej trate v Dúbravke prinesie len zopár moderných prvkov.

Doplnené 1.8.2013: Podľa informácií, ktoré OI Lepšia doprava získala z magistrátu, projekt na rekonštrukciu tejto električkovej trate pochádza z roku 2008 a je naň vydané stavebné povolenie. V súčasnosti prebieha stavebné konanie vo veci zmeny stavby pred dokončením na modernizáciu trate. Súčasťou tohto procesu je aj hodnotenie EIA. Naše pripomienky smerujú k dokumentácii, ktorá bola zverejnená v rámci procesu EIA.

Električková trať do Dúbravky bola doteraz rekonštruovaná po kúskoch v troch etapách – úsek od obratiska Karlova Ves po Dolné Krčace (2001), od Dolných Krčacov po Harmincovu (2004) a od Harmincovej po Hanulovu ul. (2006). Posledný úsek od Hanulovej po obratisko Pri kríži bol vybudovaný v roku 1986 a doposiaľ nebol rekonštruovaný. Električky na ňom premávajú obmedzenou rýchlosťou 10 a 30 km/h, namiesto niekdajšich 50 km/h.

Pôvodne sa aj v poslednom úseku uvažovalo s rekonštrukciou električkovej trate, nakoniec bol projekt preklasifikovaný na modernizáciu a náklady stúpli z 8 na 12 mil. €. Pred rokom v rozhovore pre imhd.sk hlavný dopravný inžinier mesta Tibor Schlosser vysvetľoval, že „pod modernizáciou môžeme chápať horizontálne, vertikálne usporiadanie tratí, vylepšovanie geometrie tratí, môžeme vylepšovať aj úroveň trate – napríklad zatrávnenie trate ako na Záhradníckej ul.“.

Z uvedených znakov modernizácie sa v Dúbravke do projektu podarilo dostať len vylepšenie geometrie trate. Vertikálna aj horizontálna poloha zostane rovnaká, trať zatrávnená nebude. Zo zlepšení možno spomenúť zámkovú dlažbu s prvkami pre nevidiacich, tá je však už štandardom. Prínosom bude odstránenie kolízneho bodu – prejazdu cez električkovú trať medzi zastávkami Švantnerova a Alexyho a takisto aj inštalácia pletiva medzi koľajami v priestore nástupíšť, ktoré zabráni nebezpečnému vybiehaniu cestujúcich spoza električky.

Od zmeny z „rekonštrukcie“ na „modernizáciu“ sa však nedočkáme razantného zníženia hlučnosti alebo zlepšenia podmienok pre peších a cyklistov. Na problémy v projekte upozornila Občianska iniciatíva Lepšia doprava. Podľa nej časti projektu nie sú v súlade ani s Plánom hospodárskeho a sociálneho rozvoja (PHSR), ktorý je základným strategickým dokumentom mesta.

Chýbajú spoločné prestupné zastávky električka – autobus

Dúbravka je dôležitým prestupným uzlom pre cestujúcich smerujúcich do Devínskej Novej Vsi a významný je aj prestup medzi autobusmi zabezpečujúcimi obsluhu vzdialenejších častí sídliska na električky v smere do Karlovej Vsi. Napriek tomu, že DPB v minulosti deklaroval záujem o združené zastávky električiek a autobusov, v projekte sa nenachádza ani jedna.

Opakovať sa tak bude dnes bežná situácia – cestujúci medzi zastávkami autobusov a električiek nebezpečne prebiehajú cez cestu a preliezajú zábradlia, čo dokumentuje aj fotogaléria.

Lepšia doprava navrhuje aspoň zastávky Drobného a OD Saratov zriadiť ako spoločné s autobusmi alebo ich na tento účel pripraviť. Uvedené opatrenie požaduje vo svojich cieľoch aj PHSR: „...realizácia programu preferencie ostatných subsystémov MHD (...spoločné zastávky pre električky, trolejbusy a autobusy t. j. ‘prestupné terminály‘)“.

Súčasné rozbité prístrešky na zastávkach majú nahradiť menšie. Tie budú estetickejšie, ale Lepšia doprava si na základe skúseností z Karlovej Vsi kladie otázku, či ich kapacita bude dostatočná, a či nové prístrešky budú udržiavané.

Málo priechodov pre chodcov a cyklistov a ich bariérovosť

Priechody pre chodcov sú navrhnuté opäť len na jednej strane nástupišťa. Pritom aj na satelitných snímkoch na rôznych webových portáloch je možné vidieť vychodené chodníčky práve na tých stranách zastávok, kde nie je k dispozícii priechod pre chodcov. Ľudí nezastaví ani zábradlie – ani to súčasné ani to navrhované. Správanie chodcov je logické – Saratovská ulica je málo frekventovaná a takto ušetria až do 130 metrov chôdze. Pre niektorých môže byť práve týchto 130 metrov hraničných pri voľbe, či pre vzdialenosť k zastávke použiť MHD alebo nie, pre iných to znamená rozdiel medzi stihnutím a nestihnutím prestupu.

Pre hendikepovaných občanov ale aj mamičky s kočíkmi či starších bude nepochopiteľné zachovanie výlučne bariérového prístupu na zastávku OD Saratov cez podchod bez výťahu. O 300 metrov ďalej je na tej istej Saratovskej ul. pri inej zastávke už priechod bezbariérový. Už v súčasnosti časť cestujúcich volí radšej preliezanie alebo obchádzanie zábradlia než podchod. Bariérové riešenie prístupu na zastávku električiek už nenájdeme na žiadnej novej ani modernizovanej električkovej trati v Európe.

Na prechádzanie cyklistov modernizácia trate nemyslí vôbec. Občianska iniciatíva preto navrhuje vybudovať priechody pre chodcov a cyklistov na oboch stranách zastávok a tým prispôsobiť projekt súčasnej realite aj očakávanému vývoju. Súčasne chce prispôsobiť zastávku OD Saratov na bezbariérový prístup.

Aj samotný PHSR požaduje „zvyšovanie bezbariérovosti verejných priestorov vrátane prístupu k verejnej hromadnej doprave“.

Presemaforovaná Dúbravka

Modernizácia má priniesť do Dúbravky ďalší pokus zavedenia preferencie električiek na križovatkách. Existujúce zariadenia preferencie, ktoré mesto zaplatilo, ale nikdy uspokojivo nepoužívalo, majú byť „modernizované“. Pribudnúť má aj nová signalizácia – pri zastávkach Drobného a pri polícii. „Semafory“ budú síce mimo električkovej trate, ale bez preferencie autobusovej MHD. Výsledkom tak nakoniec môže byť zdržiavanie autobusov MHD.

Aby sa predišlo doterajším negatívnym skúsenostiam s „preferenciou“ električiek, Lepšia doprava navrhuje jasne definovať v cieľoch a ukazovateľoch projektu v žiadosti o nenávratný finančný príspevok očakávaný prínos preferencie MHD. PHSR si taktiež dáva za cieľ „...realizáciu programu preferencie ostatných subsystémov MHD (vyhradené jazdné pruhy pre MHD tzv. ‚bus‘ pruhy, úpravy cestných svetelných signalizácií v prospech MHD...)“.

Hlučná trať

Hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser pred rokom sľuboval, že súčasťou modernizácie trate v Dúbravke by malo byť aj zatrávnenie zvršku koľajovej trate. Zatrávnenie propagoval príkladom z Francúzska alebo Nemecka, „kde električky na takýchto tratiach vyrábajú hluk viac zvonením, pretože električka je taká tichá, že ju ľudia nepočujú.“

Realita projektu je však napokon iná, trať bude podobná tej medzi Krčacami a Hanulovou ulicou. Bude otázne, či vôbec bude po novom trať tichšia než v súčasnosti. Existujúca trať je síce stará a hlučná, ale jazdí sa na nej rýchlosťou len 10 – 30 km/h, čo hlučnosť znižuje. Na novej trati to už bude 50 km/h.

Len modernizácia nestačí

Po modernizácii trate podľa Lepšej dopravy nemožno očakávať väčší presun cestujúcich do električiek. Hneď na hraniciach Dúbravky a Karlovej Vsi začína množstvo obmedzení traťových rýchlostí a električky budú naďalej pomalé.

Lepšia doprava by rada videla garancie, že trať v Dúbravke bude riadne udržiavaná, aby sa po 10 rokoch prevádzky nedostala do rovnakého stavu ako prvý rekonštruovaný úsek trate do Dúbravky v roku 2001. Vinou nedostatočnej údržby je na ňom v už niekoľko rokov znížená rýchlosť z 50 km/h na 30 km/h.

Všetky pripomienky Lepšej dopravy si môžete prečítať tu.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Andy #12:
V princípe je to tak nejako. Akurát by som tam nedal že zleniveli, ale tie projekty na tieto krátke prepojenia, spojky, predĺženia už mal DPB priamo pripravené, resp. predpripravené. Takže keď teraz prišla požiadavka na nejakú novú trať čo už musí byť uskutočnená do dvoch rokov (lebo končí programové obdobie) tak sa vytiahli projekty, ktorých mal DPB plné šuflíky.
Na takú trať Patrónka - Lamač (Staré Záhrady ? ? ) prípadne Trhovisko - Holíčska (L68) podľa mňa nikto nemá ešte ani čiarku.. (aj keď kto vie..)

A ešte na doplnenie dodám, že do 2010 bol platný operačný program Bratislavský Kraj (OPBK) kde bolo pre túto problematiku určené
"Opatrenie 1. 2: Regionálna a mestská hromadná doprava" a v rámci neho tieto nachystané tieto projekty:
1.1. Marketingová kampaň na podporu zvýšenia podielu MHD na území Bratislavy,
1.2. Zriadenie jednotného tarifného systému v infraštruktúre MHD – Bratislava,
1.3. Preferencia električkovej dopravy v Bratislave,
1.4. Vybudovanie strategického prepojenia TT a príslušného dopravného zázemia.
Pričom v popise bodu 1.4 sa priamo písalo že oprávnené aktivity sú iba prepojenie jestvujúcich trolejbusových tratí, prípadne doplnenie nejakých krížení odbočiek, druhej stopy atď.. Stavba novej trate (radiály) nepripadala za € fondy do úvahy...

Preto sa v rokoch 2008-2009 začali projektové práce na tbus tratiach Pražská - Hroboňova, Vojenská nemocnica - Patrónka (druhá stopa) a Patrónka - Brnianska (obojsmerne)..
Vzhľadom na to, že EÚ požaduje pri predložení žiadosti o nenávratný finančný príspevok (skrátene projekt) obrovské množstvo dokumentov a hlavne požaduje dokladovať 5 ročnú udržateľnosť (o. i. aj tým že všetky pozemky kde stoja trakčné stĺpy budú vo vlastníctve mesta a to je na rôznych miestach problém)
sa vtedy rozhodlo že poradie realizácie týchto troch tratí bude také ako je.
Toto vedenie mesta ktoré vzišlo od volieb 2010 posunulo na realizáciu ešte aj tbus trať Trenčianska - Lidl a Patrónka - Tesco Lamač (pričom sa ale hovorí o trolejovaní trasy linky č. 63 aj na opačnom konci mesta takže teoreticky aj Vozovňa Trnávka - Avion.
Reakcia na: AAA #11:
To je dané asi historicky - dlhé obdobie totiž neboli na trate vôbec žiadne peniaze, a tak snom DP a mesta bolo postaviť aspoň tieto krátke spojky. Teraz, keď prostriedky sú dostupné, tak zleniveli, a namiesto toho, aby vymysleli nejaké zaujímavejšie projekty, tak len uskutočňujú tieto dávne plány. 🙂 Mimochodom, asi pred 10 rokmi som čítal, že keby sa zatrolejovala Hroboňova, tak sa to vráti o pár rokov na ušetrených výjazdoch z vozovne. Takže keby to hneď vtedy postavili, tak by investícia už dávno bola naspäť a z fondov mohli teraz stavať niečo zmysluplné.
Reakcia na: 810zssk #10:
K tým t-bus tratiam: Predpokladám, že ich EÚ prepláca s cieľom zlepšiť, ŽP, teda je možné, že žiadateľ musí pri každej výstavbe zredukovať výkony a-busov, alebo niečo podobné. Potom by však mal DPB prehodnotiť, ktoré trate vlastne má zmysel takto stavať. Osobne by som z EÚ fondov radšej postavil poriadnu novú trať napr. Lamač, zatrolejovanie od Rádiovej po Letisko, ako tieto pseudoveci.
Celkovo cinnost mesta v oblasti stavby/reko trati je velmi smutna. Zfusovali co sa dalo (Petrzalka, Dubravka..), meskaju terminy a kazda nova trolejbusova trat zhorsuje dopravu, lebo mesto si tam objedna nejaku dementnu organizaciu dopravu. Nuz, idu volby..
Reakcia na: slavius #8:
Skvele, takze nemame dopravneho inziniera ale dopravneho amatera. Kludne by som pockal aj o rok dlhsie (ak sa trat nerozpadne), len aby to spravili poriadne. Navyse casu je dost, chcu to robit az na jar. Da sa s tym nieco robit? Bude k tomuto nejaka otvorena diskusia alebo peticia? Mohol by sa k tomu vyjadrit aj primator, lenze to by chcelo zaujem zo strany ludi, inak to bude mat na haku. Takuto odbornu robotu dostavam spat za svoje dane...
Reakcia na: kraken #7:
Bohužiaľ je to presne ako píšeš: trať "modernizujú" v retro štýle, samozrejme toto bude dočasné riešenie. A ako všetci z krutých skúseností tušíme a predpokladáme, stále plati starý vtip:
Čo je jednotkou dočasnosti?
1 Furt.
"Námety na zlepšenia by mali byť predmetom až ďalších modernizácií."
Co to znamena? Ze trat "modernizuju" v retro style a az o dalsich 20 rokov podla potrieb obcanov?
Zoberu sa pripomienky do uvahy, alebo nie? Ako som tie namety cital, urcite nejde o kozmeticke upravy povodneho projektu.
A ja som myslel, že to bude taký retro štýl ako Februárka v 50. rokoch ? A ono to myslia tak, že sa to nebude rekonštruovať ?
Toto ked tak clovek cita tak sa nestaci cudovat.
Zatravnenie trate? A naco, dame tam dlazbu, ktora o par rokov popraska a povypadava.
Funkcne pristresky? Naco, staci taka mini konzola, ze aby aspon nieco bolo...
Ulahcit prestupovanie? No to urcite, dame tam ploty a pletivo aby nahodou ludia nebehali kam sa im zachce, a preistotu urobime prechody tam, kde ich treba najmenej, popripade nejake "zbytocne" ktore prekazaju automobilovej doprave zrusime...
Hlucna trat? Tak proste, cim pomalsie sa pojde tym menej to bude hucat, takze obmedzime rychlost, popripade pridame signalizaciu, alebo uplne rozhadzeme preferenciu MHD na semaforoch.
Takze, takto sa robi "modernizacia" a aby nam nebolo malo a luto, tak si priplatme radsej od Augusta zase o cosi viac za elektricenky
?
Súhlasím s názorom nižšie, že by sa Lepšia doprava mala zúčastňovať posudzovania EIA, je to veľmi účinný nástroj ovplyvňovania výslednej podoby projektu (môžem poskytnúť servis, túto agendu mám už perfektne zvládnutú).

Lepšiu dopravu pokladám za odborníkov, ktorý by mali mať väčší priestor v dopravnom inžinierstve v meste, minimálne ako konzultanti.
Reakcia na: Salomon #2:
a to vyrieši čo ❓ zrušenie MHD ❓ alebo jej úpadok na úroveň socky ❓
keď už tak chce to zodpovedné riešenia a teší ma že OI LD má konkrétne návrhy a zdôvodnenia...
Načo teda kupujeme električky keď trate nebudú kvalitné?
Slovensko by si malo najprv zmeniť " Hymnu " lebo sa riadi len tým textom prispato a snáď potom sa zobudia a začnú niečo riešiť!
Ľudia, kupujme autá a j.b.e na MHD!
posielala lepsia doprava aj pripomienky k posudzovaniu vplyvov na zivotne prostredie?