Experimentálne vypnutie svetelnej križovatky v Karlovej Vsi električkám pomohlo

Potvrdilo sa skrátenie jazdného času a zníženie nepresnosti.

Od 8. apríla 2013 trvá experiment, počas ktorého je denne v čase 10:15 – 15:00 vypnutá signalizácia na križovatke Karloveskej a Kuklovskej ulici pri konečnej Karlova Ves. Dopravný podnik (DPB) vyhodnotil údaje zozbierané palubnými počítačmi električiek v úseku medzi zastávkami Karlova Ves a Dolné Krčace. Výsledky preukázali výrazne lepšie parametre jazdy električiek pri vypnutej signalizácii ako pri zapnutej.

V smere do centra bola dosiahnutá úspora 15 - 16 % jazdného času, čo predstavuje 22 – 23 sekúnd. V opačnom smere sa úspora pohybovala od 14 do 21 % jazdného času, teda 22 – 34 sekúnd. V oboch smeroch sa jazdné časy uprostred dňa dostali na rovnakú hodnotu, aká je skoro ráno alebo neskoro večer, keď taktiež signalizácia nefunguje.

Vyhodnotenie jazdných časov nájdete tu

Rezervy v danom úseku nie sú len vo svetelnej signalizácii. Dlhé jazdé časy električiek spôsobuje aj samotný dopravný podnik zlým stavom trate. Na úseku je obmedzená maximálna rýchlosť električiek na 15 – 30 km/h. Pôvodne však bola trať konštruovaná na rýchlosť 30 – 50 km/h. Vlani DPB prisľúbil opravu v mesiacoch august – október 2012, no nestalo sa tak.

Významné je aj zníženie rozptylu jazdných časov. Práve vysoký rozptyl vyúsťuje do nepravidelnosti dopravy. Len táto jediná križovatka dokáže spôsobiť meškanie 1 minútu. Nemožno sa preto čudovať, ak električky liniek 4 a 5 jazdiace naprieč celým mestom, nedodržiavajú cestovný poriadok, ak už po 10 minútach jazdy naberajú odchýlky na piatich náhodne sa správajúcich svetelných signalizáciách.

 „Pri zapnutej CSS sa preukázala horšia plynulosť v električkovej premávke, t. j. jazdné doby majú väčší rozptyl a sú nepravidelnejšie. Zároveň sa pri zapnutej CSS predĺžila jazdná doba,“ uzatvára materiál DPB.

Pôvodne plánovaný dvojtýždňový experiment trvá doteraz a o ďalšom osude tejto signalizácie by sa malo rokovať na komisii cestnej svetelnej signalizácie na magistráte v stredu 5. júna.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Solider #18:
1. Ano, lenze problem je ze v spicke tam kvoli tomu semaforu v urcitych casoch dochadza k tvorbe kolon (niekedy dost vyraznych).

2. Osobne som tade vysiel bez semaforu (bol vypnuty, neviem ci porucha alebo noc) a bez toho aby som zastavoval na priecesti. Vyhlad mas.
Reakcia na: 810zssk #17:
1. Ak by tam ten prejazd nebol, zelená pre autá idúce od Krížnej na Trnavskú si beztak vyžaduje stoj pre električky – v tom čase je zelená na spomínanom prejazde.

2. V tomto konkrétnom prípade by to bez CSS nebolo možné, pretože pred začiatkom priecestia vodič nemá dobrý rozhľad kvôli hrubým kmeňom stromov a stĺpom.
Reakcia na: Solider #16:
1. Tam je problemom skor existencia samotneho prejazdu.

2. Kazdy kto ma VO by mal vediet, ze na priecestie sa nema cpat kym nim nemoze prejst. Stacilo by aby to policia konecne zacala pokutovat.
Reakcia na: 810zssk #15:
Určite by boli všetci spokojnejší, keby si tam chodili s autami jak by sa im chcelo, zastali by na priecestí pri dávaní prednosti autám na Trnavskej ?
Reakcia na: Solider #14:
Ano, plni svoju uplne zbytocnu ulohu.
Reakcia na: Ike #10:
Jelenia má opodstatnenie, zabezpečuje spojenie Šancovej (od stanice) s Kolibou, keďže na križovatke pri YMCA je prikázaný smer jazdy rovno. Takisto pri Centrále neviem ktorú križovatku myslíš, zrejme ten riadený prechod cez električkovú trať, tak ten tam určite nie je zo srandy, ale plní svoju úlohu.
Reakcia na: 810zssk #12:
No stále sú tie kruháče menšie zlo ako ten semafor... ale naprd je tam toľko kruháčov, keĎ jeden semafor to celé teraz brzdí ...

Ináč v tom vyhodnotení jazdných časov, čo jeden to prej urobil za asi 40 s, to bol pan X? ?
Reakcia na: Andreas.Papak #11:
Ten je pseudodocasny (kym nepredlzia Saratovsku). Pri Boroch ma viac stve to kvantum kruhacov, neviem ci na ne ma niekto uchylku, alebo co.
Reakcia na: Ike #10:
Aj ten čo pri Hornbachu v Devínskej teraz dali...
Nie že by sme nezaplavovali diskusné fórum príspevkami o zbytočnosti tohto semaforu už v čase realizácie tejto križovatky, to rozhodne nie....

koľko im to trvalo?

Btw. na zoznam možno dopísať
- Prokopa Veľkého
- Pri Habánskom mlyne
- Jelenia
- ten vtip pri centrále (taká mini križovatka)
- a ďalšiu 1/3 semaforov v BA
Reakcia na: Solider #4:
Preinvestovať tých 11 mil. Sk.
Zbytocne vyhodene peniaze!
Reakcia na: 810zssk #2:
funguje to, takže tupé hlavy z KDI to môžu s pokojným vedomím zakázať ....
Reakcia na: Solider #4:
Viac semaforov, viac mesto!
A aký bol vlastne pôvodný úmysel tejto CSS?
Reakcia na: 810zssk #2:
A dovod bude jednoduchy - "Lebo KDI a "takto sa to nerobi"" ?
Reakcia na: Lukino #1:
Ono to pomohlo vsetkym, ale sme v semaforoslave, takze tipujem ze to aj tak znova zapnu ?
Myslim, ze vypnutie krizovatky pomohlo aj autam, chodim tade niekolkokrat denne a pochvalujem si to.