Do konca roka 2013 môže dôjsť k výraznému obmedzeniu MHD

DPB predpokladá vyradenie 58 autobusov pre nevyhovujúci technický stav.

Nekontrolovateľne a až o 7 % by mohli klesnúť výkony MHD, ak mesto urýchlene nepodnikne kroky na zabezpečenie obnovy vozidlového parku Dopravného podniku Bratislava (DPB). Vyplýva to z materiálu, o ktorom rokovali poslanci Komisie dopravy a informačných systémov Mestského zastupiteľstva 15. mája.

Dopravný podnik v prezentácii informoval, že okamžite musí vyradiť 5 autobusov a 4 trolejbusy a vzhľadom na zlý technický stav vozidiel plánuje do konca roka 2013 vyradiť všetky autobusy typu Ikarus 415 a 435, čo je 58 vozidiel. Postupne bolo podľa DPB doteraz vyradených 34 autobusov a 15 trolejbusov bez náhrady.

Materiál uvádza, že momentálne je po plánovanej životnosti 31 % autobusov, 70 % električiek a 77 % trolejbusov. Stav vozidiel spôsobuje vynechávanie spojov a vyššiu spotrebu palív a energií.

Komisia zobrala materiál DPB na vedomie, úlohy na odvrátenie hrozby redukcie výkonov neprijala

Dopravca navrhoval, aby komisia schválila odporúčacie stanovisko, v ktorom by boli prijaté zásady obnovy vozidlového parku. Ročne podnik podľa výpočtov na základe potrebného počtu vozidiel do premávky a ich životnosti potrebuje obnoviť zhruba 5 električiek, 10 trolejbusov a 50 autobusov. DPB zároveň navrhoval schváliť odporučenie Mestskému zastupiteľstvu zabezpečiť financovanie obnovy najmenej 100 autobusov v roku 2013 ako náhradu za dožívajúce vozidlá. Ani tomuto návrhu komisia nevyhovela.

V materiáli je uvedený aj návrh na zapožičanie 8 autobusov a 6 trolejbusov na riešenie súčasnej kritickej situácie. Zatiaľ čo pri autobusoch je predpoklad prenájmu za cenu 0,50 €/km, trolejbusy by sa mali prenajímať takmer štyrikrát drahšie – za 1,95 €/km. Predpokladané náklady na prenájom šiestich trolejbusov na 12 mesiacov sú vyše 560 tisíc €, čo je približne cena 1 nového kĺbového trolejbusu. 12-mesačný prenájom ôsmich autobusov má vyjsť na 216 tisíc €.

Kompletný materiál DPB nájdete tu

V prípade naplnenia hrozieb by rozsah MHD klesol na najnižšiu úroveň za posledných vyše 30 rokov. Najviac by sa redukcie dotkli rannej prepravnej špičky.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Fakt škoda že im dochádza životnosť.
Reakcia na: fanatikmhd #78:
Ak sa stane nieco na vyhybke za tunelom tak mozu supravy nadalej cez tunel a otacat sa spat cez nabrezie, rovnako opacny smer. Takze tiez je to o nieco lepsie s tunelom ako bez, kde by sa kolajova musela tocit uz v centre.
Reakcia na: Dispecer #77:
Problem tu je ten, ze pokial nehovoria nasou recou, nemame o nich zaujem. Ak prehladate internet, zistite, ze k dispozicii su velke mnozstva vozidiel od jednotlivych DP, ci zo severu, alebo az z dalekeho zapadu. Len by to neslo vsetko od jedneho DP, ako si DPB predstavuje..... Ale to je opat nekompetentnost.

A k tomu tunelu co tu oponovali ste dvaja. Fajn, ja nevravim ze tunel je total zbytocna vec, ci ine trasy, ja som hlavne narazal na to, ze ta radiala je zranitelna sama o sebe! Mne tu bolo pisane, ak by nebol tunel a na nabrezi sa daco..ehm, pokazi.... Tak je KV a Doombravka zrusena. Ja tvrdim, co ak je tunel, a stane sa nieco trebars uz hned na zjazdovej vyhybke z tunela. Nemame ziadne moznosti! Takze opat by ti klakla cela radiala. Preto hovorim, ze tunel je svojho casu aktualne zbytocny na vrazanie penazi. Ked sa ustabilizuje vozovy park s vozidlami ktorych vydrz bude vacsia ako 6 rokov (teda nie SOR) tak je tu realitvne vysoka sanca so stabilizaciou vydavkou a naslednou moznostou riesenia situacie druhej alternativnej trasy cez tunel..... Ale k comu mi je tunel, ak cez neho nemam cim jazdit?

Ano, Abusy maju najkratsiu zivotnost, no magistrat tomu po prve prilis neprispieva (stav vozoviek i BUS pruhov je vyhodny jedine pre dodavatela ND), po druhe, GO okrem par IK200 a Vrakos (ktore uz davno nemali existovat) sa nedotklo ziadnych vozidiel. Mali sme v prevadzke autobusy TAM, ktore patrili v BA aj do dnesnych dni ako najkapacitnejsie (pre porovnanie, TAM272 mal 180+1, MBCC ma 178+1), ich GO spocivala v prinitovani novych plechov na totalne prehnite ramy.... Heureka! A cudujme sa, preco prave zgeneralkovane vozy sa rozpadli skorej nez stare....

Pevne verim, ze prave aktualne jedine MBCC tu preziju viac ako jednu dekadu. A mmchdm, SU nam tu stale potichu uz ziju 7dmy rok, a nezda sa mi, zeby boli na to mnejak extra zle, ci zrele na GO. Preco sa teda stale neinvestovalo do nakupu lacnych, a v reali aj dostatocne bezudrzovych vozidiel SU? (diesel pohon, ci CNG starsej generacie ktore v inych statoch problemy nemaju....) Mna nezaujima teraz tunajse prihadzovanie si zakazok, ale realita. Ak vsak niekto z Vas tu nemieni zacat verejne popravovat osoby zodpovedne za stav sucasny, tak pri tomto tempe viim ako jedine vychodisko pre zlepsenie stavu obetovanie bezodnej jamy........
Reakcia na: alvin #76:
No, alvin, poviem ti, aké sú možnosti vypožičiavať od iných podnikov (odpozorované, skúsenosti, dianie):
- DPMK "nula bodov" (výprava je momentálne na hranici začatia nevypravovania niektorých spojov)
- DPMP aktuálne si (asi) prenajal od SAD ZV nejaké B 961 (dnes údajne prišli v počte 3 ks do PO), ale podľa mňa so sólo vozmi, ktoré chystá vyradiť by možno problém nebol, len kto vie v akom stave...
- DPMŽ teraz zakúpil vozidlo od SAD ZA (Karosa B 932), ale čisto teoreticky by mohol poskytnúť max. 2 kĺbaky

V ostatných mestách nemám ani "ako-taký" prehľad, preto ich ani nespomínam...
No ja nechcem byť ako chrobák Truhlík,čo všade bol a všetko,či pan Rýpal,čo sa naží vidieť za roh a teda pije okenu,aby lepšie videl ☺ ☺ ☺ ☺
Ale mne to pripadá,ako čistý alibizmus z rodu,kto chce riešiť hľadá spôsoby,kto nechce hľadá dôvody.
Jednak tie dosluhujúce Ikarusy, no nedalo by sa poskladať povedzme napr, z 20,alebo 25,povedzme 10,čo ešte rok-dva,popr, podľa potreby aj viac by vydržali ? Kedysi sa to tak bežne robilo v v DZ bývaleho ČSAD.
Tu, V Bratislave,som ešte krátko,niečo vyše roka,ale v mojej rodnej Nitre, pred 5 rokmi riešili nedostatok busov, jednak prenájmom vozov z ČR,ktoré tam aj dojazdili, a neskôr nákupom ojetín jednak Van Hool 300AG, žiaľ jeden z nich zhorel presne na 5. výročie požiaru Solarisu #1222,presne pod domom,kde teraz bývam, v piatok 4.1. alebo Mercedesov 405GN,pár ich jazdilo aj tu svojho času. Ani som nespadol včera y duba,viem že ten prenájom C744 z ČR bolo v rámci sesterských podnikov,ale bola by možnosť zapožičať vozy z iných DP,povedzme KE,či BB ,alebo aj z ČR Praha-Brno- Ostrava a pod ? Alebo je to len bu-bu-bu,aby sa mohla zdvihnúť cena cestovného ? ? ? ?
Reakcia na: JeJe #69:
otazka je co je to akakolvek cena a tiez co za nu dostanes.... tunelova rura (ak sa spravi dobre) by nemusela vyzadovat nakladnejsiu udrzbu najblizsich 100 - 150 rokov (s kolajovym zvrskom je to uz horsie), kolko autobusov a na ako dlho za tie peniaze zabezpecis ? a co potom ked sa tie a-busy rozpadnu ? (je myslim dost siroko zname ze z vozidiel pouzivanych vo verejnej doprave maju a-busy najnizsiu zivotnost)
a zaujimave ze ta napriklad nenapadlo kupit miesto jednej elektricky dva autobusy, co na tom ze autobus sa za 10-15 rokov rozpadne a elektricka je aj po 40 rokoch v pouzitelnom stave....
Reakcia na: fanatikmhd #62:
ja mam taky dojem ze pri uzatvoreni tunela znamena koniec pre elektrickovu dopravu smer KV uz aj problem na zjazdovej vyhybke na kamennom namesti smer jesenskeho (pokial ten problem nevyriesis do par hodin, tak na dalsi den uz nevies spravit ani vyjazd na linku 6 (ktorej by sa to inac nemuselo tykat) a to teda nemam ten dojem ze je ku koncu tunelu pri pko len 1 km... a keby aj, pravidelne vymysly roznych akcii sposobujucich uzatvorenie dopravy na jesenskeho si mohli obyvatelia dotknutej mestskej casti za posledny rok vyskusat viac nez dost...
Reakcia na: Andreas.Papak #72:
ja mam hlavne rozum ?
Reakcia na: prowokater #57:
Mám oči, uši, a hodinky, neviem ako ty ?
Reakcia na: Petto #70:
Opravy tunela ešte neskončili ...
Reakcia na: JeJe #69:
Ak by sa aj neopravil tunel ??? Co ziskame usetrenymi peniazmi ? Penaize na max. 10 klbakov ??? Ked ich potrebujeme aspon 70 a to neratame solo vozidla.
Reakcia na: fanatikmhd #62:
Som rád, že sa našiel aspoň jeden človek, ktorý pochopil, čo som chcel povedať. O užitočnosti tunela nepochybuje nikto, ale sme zaň naozaj ochotní zaplatiť akúkoľvek cenu? Potom sa nečudujme, že nie je na nové autobusy.
Reakcia na: fanatikmhd #66:
Keby sa veci riesili podla Teba, coskoro by sme mohli uzavriet vsetko, tvoria dubravcania v tych elektrickach radikalnu cast cestujucich ked maju rychlejsie autobusy? Rovnako trat na hlavnu stanicu a nova alternativna X13, oplati sa to vobec opravovat? Nedame radsej tie peniaze do GO smradobusov? Ved to nepouziva radikalna cast cestujucich. Co je to podla teba radikalna cast cestujucich? 5? 10? 50? 150? Ako sa da realne zhodnotit kedy sa to oplati a kedy nie? Tym ze vidis ze v urcitom case poloprazdnu elektricku na Kapucinskej?
Reakcia na: fanatikmhd #66:
Ak sa na to pozeráš z pohľadu, "ak mne zdochla koza, tak susedovi by mohli aspoň dve", tak máš pravdu. Avšak realita je taká, že nikto žiadne GO vozidiel robiť ani nechcel, peniaze na opravu tunela by na výmenu 60+ vozidiel aj tak nestačilo... takže výsledkom takéhoto myslenia by bol zatvorený tunel, obmedzenie autobusov a trolejbusov v celom meste a v prípade výluky absolútny kolaps celej MHD.
Reakcia na: Valec #63:
Ano, avsak, stale prestupujuci na Zochovej (Most SNP) + karlovestania tvoria tak radikalnu cast cestujucich, aby bol tunel uprednostnovany pred ostatnymi vecami (napr GO stavajucich vozidiel) ? Skutocne netvori dovod vrazania v aktualnom financom stave DPB z viac ako 50% lobing?
Reakcia na: Petto #64:
Mesto ako vlastnik DPB by malo vediet, v akom stave ma svoj majetok. Ak sa v roku 1998 nakupilo 100 Ikarusov, je logicke predpokladat, ze pri nasej neudrzbe doziju vsetky naraz kratko po planovanej zivotnosti. Ci pocitali s tym, ze nejak uz aspon tych 20 rokov vyzdrzia? Ak viem, ze mam 100 rovnakych autobusov a viem, ze na nove nemam, tak aspon cast z nich podrobim GO, aby mi nedozili vsetky naraz, ale postupne a mohol by som obnovovat po mensich mnozstvach a nie zase 100 naraz. DPB by nemal dostat ani cent na nove vozy, ked sa k nim sprava tak, ako sa sprava.
Reakcia na: TeBeCe #58:
Prepac,ale taky Adrassy ma vsetko vediet ??? Ale nezastavam sa ho.
Reakcia na: fanatikmhd #62:
Akurát, že pri neexistencii tunela takáto výluka ovplyvní aj ľudí, ktorý električkovou dopravou do Karlovky nepotrebujú ísť - všetci prestupujúci na Zochovej a Moste SNP.
Reakcia na: Technopol #61:
Neverím že sa tu naslo aj chapave stvorenie. Presne toto som pisal v prispevku. Akakolvek nehoda od vyhybiek Tunel/nabrezie smer KV, a si v rovnakej kasi ako si bol kebyze tunel nie je a stane sa o ten kilometer (N.L.S.-CH.S.) dalej...... A prave o to ide, ak mam aktualne problem udrzat dostatocny pocet vozov (bez ZV) vo vyprave, ale mam tu bezodnu jamu kam sa hadzu peniaze (tunel)...tak pokial sa nenavysia dotacie, pozastavim prace na tejto ciernej diere....A riesim urgentnejsie.
Reakcia na: MatejBA #56:
Tak inak - tunel NEzavries, nehoda pri PKO - bude odstavene pre nehodu - kde naberies autobusy na NAD, ked ich je teraz nedostatok? Ako píše fanatik, tunel ako alternatíva by v prípade výluky riešil niečo ak by vyúsťoval až niekde v Karlovke. A tunel nie je jedinou alternatívou, takže ak jeho prevádzka prekročí istú finančnú hranicu, treba ho radšej zavrieť, ako hádzať peniaze do čiernej diery.