Prezentácia druhej etapy nosného systému MHD sa zmenila na búrlivú diskusiu

V pondelok 22. apríla 2013 sa v Zrkadlovej sále Primaciálneho paláca uskutočnila verejná prezentácia prípravy Druhej etapy nosného systému MHD v Petržalke. Prezentácia a diskusia bola zorganizovaná hlavným mestom, ktorého názory prezentoval primátor Bratislavy, hlavný dopravný inžinier a hlavná architektka.

Ako prvý svoju prezentáciu predniesol hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser. Uviedol základné informácie o histórii Jantárovej cesty, jej postavení v systéme dopravných komunikácií a zdôvodnil potrebu vybudovania kapacitnej cestnej komunikácie v strede Petržalky. Prezentácia bola vopred umiestnená na stránke mesta (pdf), tam si ju môžete pokojne preštudovať.

Nasledovala prezentácia hlavnej architektky Ingrid Konrad. Dôraz dáva na kvalitu verejného priestoru. "Robme mestá pre ľudí". Inšpiráciou môže byť aj mestská štvrť Aspern vo Viedni, kde sa uplatňovala zásada že cesta z domu na parkovisko má byť dlhšia ako cesta z domu na najbližšiu zastávku MHD. Vnútornú os Petržalky má dotvoriť urbanisticko-architektonická súťaž. V ideálnom prípade by súťaž mohla začať formou workshopov za účasti verejnosti. Aj túto prezentáciu ste si mohli naštudovať na stránke mesta.

Oficiálne prezentácie uzavrel primátor mesta Milan Ftáčnik. Prítomnej verejnosti predstavil aj iný pohľad na hustotu dopravy na súčasných obslužných komunikáciách. Dôchodcovia už dnes majú problém prejsť cez niektoré komunikácie, napríklad Osuského. Mesto má stále platné memorandum o porozumení k projektu TEN-T. Spoločnosť Metro spracovala dokumentáciu na územné rozhodnutie presne podľa územného plánu. Všetky inštitúcie už dali kladné stanoviská k dokumentácii, chýba len záväzné stanovisko mesta. To bude vydané až po ukončení diskusií. Jednak v rámci odborných útvarov mesta, ale s verejnosťou. Architektonická súťaž oddiali prípravu 2. etapy asi o 9 mesiacov. Podľa primátora je dôležité, aby sme využili peniaze EÚ a zabezpečili bezkolízny prechod električkou na druhú stranu Dunaja.

Prezentácie občanov začali predkladatelia petície Chceme pri Chorvátskom ramene mestský park a cyklotrasy - nie štvorprúdovú cestu. Základné informácie o petícii a jej cieľoch uviedla Dominika Belanská. Žiadajú zastavenie konania o výrube stromov, vykonanie prieskumu verejnej mienky a vyhlásenie férovej architektonicko-urbanistickej súťaže. Odborné výhrady odprezentoval Vladimír Dulla. Spochybnil súlad navrhovanej Jantárovej cesty s územným plánom. Vytvorí priestor na tranzit a novú výstavbu.

Pavel Šesták z OZ za zeleň Petržalky si dal tú námahu, že porovnal pôvodne navrhovanú šírku Jantárovej cesty so súčasným projektom. Došlo k zúženiu z takmer 70 metrov na 48 m. V teréne premeral skutočnú šírku koridoru z prezentácie p. Schlossera. Pri Gessayovej nameral miesto 30 - 40 metrov len 20, pri Kauflande dokonca len 15. Podľa neho sa bulvár nestavia pre súčasných 112 tisíc obyvateľov, ale pre 30 - 40 tisíc obyvateľov v nových domoch.

Iveta Plšeková zastupovala Petržalský okrášlovací spolok. Nie je proti električke, ale desí ju 4-prúdová cesta. Pripomína jej Einsteinovu. Nová cesta je v záujme developerov, ktorí zarobia na predaji bytov, ale riešenie dopravy ostane na pleciach mesta.

Tomáš Vašek z iniciatívy Lepšia doprava verejnosti ukázal najväčšie nedostatky pripraveného projektu na príklade zastávky Zrkadlový háj.

Po vystúpeniach poslanca Miloša Černáka a Petra Guttmana nasledovala prezentácia Martina Kuglu z iniciatívy Za efektívnu a ekologickú dopravu. Kritizoval protichodné informácie o umiestnení obratiska Bosákova a slabú informovanosť o projektoch. Dôvodom pre diskusiu o 2. etape je podľa neho len to, že sú ľudia nahnevaní. Vie si predstaviť urbanizáciu Petržalka City. Prezentoval informáciu, že trať má viesť po násypoch od 2 metrov až po 5 metrov pri prekonávaní Chorvátskeho ramena. Tiež presadzuje estakádu v úseku Kutlíkova - Lietavská, ktorá má byť mestotvorným prvkom a zároveň má ušetriť verejný priestor (cesta má byť umiestnená pod estakádou.

Po reakciách občanov mesta nasledovali reakcie predstaviteľov mesta. Tibor Schlosser zdôvodnil potrebu posunu obratiska Bosákova udržateľnosťou projektu, v novej polohe nebude stáť v ceste ani budúcemu napojeniu z tunela pod Dunajom. Jantárová cesta musí byť dimenzovaná aj do budúcna, nielen na súčasný stav. Ingrid Konrad spresnila informáciu o zahusťovaní. Pod zahusťovaním rozumie dotvorenie priestoru vo vhodnej mierke. Mesto Bratislava nie je prehustené, stále má priestor na skvalitnenie prostredia. Na súťaž máme k dispozícii prostriedky z EÚ, inak by sme si ju nemohli dovoliť v takej podobe. Milan Ftáčnik vyjadril spokojnosť s tým, že sa o veci diskutuje. Aj v rámci mesta. Mesto samotné nemá prostriedky na električku. Ak ju nechceme, tak rátajme s upchatím mesta v budúcnosti.

Prítomní vášnivo reagovali aj počas vystúpení niektorých rečníkov. Za mikrofónom sa vystriedalo ďalších 16 diskutujúcich. Zaujala napríklad mladá slečna, ktorá sa v okolí Chorvátskeho ramena chodí hrávať s kamarátkami. Predstava novej cesty ju dohnala k slzám. Padli tiež podnety na vyvodenie osobnej zodpovednosti zo strany hlavného dopravného inžiniera, či generálneho riaditeľa spoločnosti Metro.

Primátor v záverečnej reči zamietol hlasy o odvolávaní ako lacné gestá. Mesto je katastrofálne zadĺžené a nemôže si dovoliť veľké investície bez podpory. Hlasy verejnosti o potrebe nového mosta by mal uspokojiť diaľničný most na D4.

Milan Ftáčnik tiež upozornil, že je stále otázne či nám únia zaplatí cestu, alebo len električku. Pán Petrák a pani Chudíková žiadali vypísanie referenda. Podľa primátora to nie je také jednoduché. Referendum pozná iba odpovede áno/nie, v tomto prípade nie je možné vhodne pripraviť otázku. Mesto bude zisťovať verejnú mienku a pripraví súťaž. Na ďalšej verejnej diskusii podrobnejšie predstaví projekt Petržalka City.

Verejná diskusia skončila 21:15, diskusie pokračovali v menších skupinách aj po jej skončení. Občania neváhali kričať, pískať v prípade nesúhlasu, alebo potleskom vyjadrovali súhlas. Potvrdila sa polarizácia v názoroch ako aj vášne ktoré vyvoláva plánovanie komunikácie stredom sídliska.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Pekne spracovany clanok, myslim si ze citatelom ponukol maximum z toho konstruktivneho obsahu, ktory bol na tej diskusii. Tiez som toho nazoru, ze ta stvorprudovka je sialenstvo a nie je nam potrebna. Stacilo by trocha este rozsirit Jantarovu pri drazdiaku, aby autobusy nemuseli brzdit, aby sa bezproblemovo vyhli, "zlegalizovat" vsetky tie provizoria, urobit kompletnu reko existujucich ciest a ked bude chciet niekto stavat nieco v Petrzalke, nech si tam postavi aj cestu. Dolezite je teraz dobre navrhnut trasu a zastavky elektricky.
http://bratislava.sk/vismo/dokumenty2.asp?id_org=700000&id=11036579&p1=11049961
Zvukový záznam z verejnej prezentácie II. etapy nosného systému MHD
Reakcia na: Mike #16:
usek rusovska - romanova, nech si ju investor postavi, ale nech vsetky krizenia s elektrickou su riesene MIMOurovnvo .. len mam obavu, ze mesto taku podmienku da ked su tam taki rozklepani neschopaci ako schlosser a o ba(na)novcovi ani nehovoriac ..

najma ak si ba(na)novec dovoli tvrdit "pri pohľade do mapy iba na krátkom úseku Jantárová cesta nie je, ale vo väčšine je", pricom asi 40% jantarovej cesty tam chyba kompletne a dalsich 40% je v parametroch docasnej stavebnej cesty..

cize ked taketo duo mortale rozhoduje o doprave, tak katastrofa je na stole ..

usek romanovova - pajstunska, nema ani opodstatneie, vsak su tam az dve 4 prudove paralelne komunikacie, kotre nemaju problem ani teraz ked su po skoro celej dlzke vyuzivane ako parkoviska.. tak na co dalsiu 4 prudovku ?

usek pajstunska - vysehradska, sa musi dat do normalneho stavu, lebo tam je to ciste len docasna komunikacia ...

ja si stale myslim, ze najlepsie by bolo, ak by sa mesto vratislo k planu z roku 2004, povchovy variant, ked uz chcu setrit.

http://www.dialnice.info/gallery/image_page.php?album_id=46&image_id=13974

v tomto modeli bude mat petrzalka skutocny nosny system, obsluzne komunikacie budu dostatocne a tym, ze budu vsetky riesene mimourovnov tak to nebude ani brzda premavky, cize aj vyssia kapacita ..

ale nech preboha z UPN zmizne komunikacia B2 !! to je najdolezitejsie dosiahnut
Reakcia na: 810zssk #18:
úsek Lietavská - Pajstunska rušiť nemôžeš lebo je to jediná prístupová cesta pre zdravotné stredisko, športovú halu , na Topolčiansku (kedže je jednosmerná) k Draždiaku a pod. Mimochodom tento úsek bol dokončený ak sa dobre pamätám až po dobudovaní Petržalky a dovtedy všetko premávalo dookola cez Budatínsku čo nie je dobrý nápad.
V prípade Pajstunska - Romanova existujú ale 2 paralelné 4 prúdovky ,ktoré nie sú ani zďaleka využité, takže v tomto úseku je uplny nezmysel stavať ďalšiu cestu
Reakcia na: Solaris2 #17:
Ved to ani zmysel nema.
Reakcia na: Mike #16:
Ja si viem predstavit aj opacny postup a to uplne zrusit Jantarovu v useku Lietavska - Pajstunska (v useku Sintavska - Pajstunska potazmo nechat jazdit 99 po trati, pripadne ju presmerovat cez upravenu Topolciansku). Ten usek je vyslovene tranzitny a na to maju sluzit Panonska a Dolnozemska. V useku Lietavska - Vysehradska potom Jantarovu zrekonstruovat. Ostatne useky vobec neriesit (Farskeho - Rusovska nechat ako je, nove nestavat).
Na jednej strane chce mesto aby ľudia uprednostňovali MHD pred osobnou automobilovou dopravou, na druhej strane chce okrem električky postaviť aj novú cestu.... Veď to nedáva žiadny zmysel.
Reakcia na: 810zssk #11:
Keď EÚ povie že na cestu nedá tak ju mesto nepostaví.
Úsek Rusovská - Romanova si skôr či neskôr postaví Petržalka city Jantárovu cestu samo. Aj zaplatí. Je veľká šanca že aj tú provizórnu Y (Jantárova - Rusovská - Hraničiarov) prebuduje konečne do nejakej civlizovanej podoby.
Úsek Romanova - Pajštúnska dajme tomu nech sa nič nestavia.
Úsek Pajštúnska - Vyšehradská sa jazdí po dlhodobom (takom slovenskom) provizóriu ktoré trvá už vieme koľko. Nevyhovujúca šírka cesty, po stranách nie sú chodníky, cyklochodníky. Samotná "kvalita" povrchu je vieme aká (provizórna).. Križovatka Jantárova - Pajštúnska okrem toho že má absolútne nevyhovujúce parametre je aj dosť nehodová.. Vyšehradská - rýchlosť pre MBCC adekvátna stavu cesty aby nedošlo k poškodeniu je 15 kmh.

Pre má za mňa kľudne, nech sa nepostaví ani meter novej cesty.. ale aspoň tie čo sú nech sa zasa iba nezalátajú, ale nech sa konečne prebudujú na seriózne miestne obslužbé komunikácie v parametroch aké im prislúchajú (pri zachovaní dnešného počtu pruhov).
Reakcia na: david1 #14:
ja nemám problém na s tým, že by nebolo ani to prepojenie... pri dvojpruhu by to bolo náročnejšie pre združené zastávky, snád by dva jednopruhy vedľa električky už toľko nevadili... bez združených zastávok to ale význam nemá (konkrétne Lietavská a prestup do nemocnice ale aj iné...)
Ja som za cestu,ale v profile v akom je doteraz Jantarová ul. Doplní sa iba chýbajúci úsek medzi Technopolom a Nám.Hraničiarov. Cesta bude slúžiť na rýchlejšie a priame prepojenie centrom Petržalky. Netreba sa "klukatiť napr.cez Osuského ul.

4 -prúdovka "ala Račianska alebo Ružinovská" by mala význam ak by bol aj Starý most prestavaný na 4-prúdový. No tam sa vôbec neráta s IAD aj ,keď v plánoch , ktorých sa tak veľmi držia bol.
Časť 4-prúdovej estakády už dávno existuje.
Reakcia na: VLK #12:
Zachovat cca v dnesnej podobe, ale v niektorych usekoch kludne aj zrusit, alebo zaslepit.
Reakcia na: 810zssk #11:
ja to vidím inak - pri pohľade do mapy iba na krátkom úseku Jantárová cesta nie je, ale vo väčšine je... čo teda s ňou ❓ zrušiť ju aj tam, kde sa dnes používa ❓
Reakcia na: Mike #10:
Ale preco vobec cesta? Dobre, mozno na par kratkych usekoch zmysel mat bude, ale v prevaznej miere bude zbytocna.

Btw, uz niekto aspon vymyslel z coho mesto tu cestu zaplati? Ci sa dalej ideme hrat ze mesto nema peniaze, ale developer infrastrukturu dostane zadarmo a to aj vtedy ak je jej existencia v rozpore s verejnym zaujmom?
Reakcia na: aquila2 #8:
Dobre, zvíťazí nie.
Takže sa môže realizovať Jantárova od Einsteinovej po Vyšehradskú v celej dĺžke ako 2 prúdová. Druha vec že okolo križovatky s Bosákovou je 4 prúdová na malom úseku to by snáď nevadilo a nemusela by sa zrušiť. Ale stále by bol obrovský krik Petržalčanov, lebo oni tam nechcú žiadnu cestu. Cca 50% tam chce iba park, 38% tam chce park s električkou. (Z počtu vyše 2000 hlasujúcich, čo včera prezentovali aktivistami zo zoskupenia "Chceme pri Chorvátskom ramene mestský park a cyklotrasy - nie štvorprúdovú cestu.")
A co tak otazka "Ste za to aby dopravne stavby na uzemi hlavneho mesta SR Bratislavy nemohli po dobu najblizsich 30 rokov projektovat osoby slovenskej narodnosti, osoby so slovenskym obcianstvom, alebo osoby ktore sa v minulosti podielali na projektovani aspon jednej dopravnej stavby na uzemi SR?"
Reakcia na: Mike #2:
taketo otazky sa vzdy objavia .. chudaci svajciari .. oni maju referendum pomaly o vsetkom .. ale u nas su ludia lenivi urobit nieco zdola ..

a ako by znela otazka .. napriklad Ste za to aby sa 4-6 prudova komunikacia B2 / jantarova realizovala ?

ano

nie (a bola zarovne odobrana z uzemneho planu mesta )

TeBeCe: ak si myslis, ze podobn problemy by neboli u dalsich trati, tak si naivka 🙂
Reakcia na: Jezo #6:
V prvom rade si uvedomme, ze referendum sa vobec nemusi konat ako referendum a teda podla ustavy. Uplne kludne si magoriat moze zorganizovat nejake verejne hlasovanie kde kazdy obcan bude mat moznost v stanovenom case na stanovenom mieste odhlasovat co chce a nebude sa to riadit ziadnym zakonom, proste vyhra to co dostane najviac hlasov... alebo najlepsie samostatne hlasovat o ceste, elektricke, atd.

Kazdopadne, prieskum verejnej mienky je reprezentativnejsi ako referendum.
Reakcia na: Technopol #5:
A teraz si vezmime pripad, ze referendum bude platne. Dajme tomu ze ludia sa vyjadria za dva rozne pripady nadpolovicnou vacsinou - ak sa nemylim, stalo by sa to pre magistrat zavazne. Nech jeden je cisto park a druhy park s elektrickou? Co potom? Ako ma magistrat splnit vysledky referenda? Tipoval by som to na nasledne zrusenie referenda sudom.... A sme tam kde sme boli.
Reakcia na: aquila2 #1:
Nevidím dôvod prečo by v referende nemohlo byť viacero otázok, z ktorých každá by obsahovala jeden variant projektu. Myslím si že viac ako 8 kombinácií by to nebolo.
Reakcia na: Mike #2:
Treba spravit referendum (samostatne otazka elektricka, samostatne cesta) a riadit sa jeho vysledkom bez ohladu na platnost. Neplatne znamena nezavazne, nezakazuje mestu riadit sa nim.