Komentár: Rok bez električiek na Hlavnú stanicu

Zatvorená trať je hanbou Bratislavy.

Doprava na električkovej trati na Hlavnej stanici bola zastavená pred rokom, 2. novembra 2011. Dôvodom bol jej nevyhovujúci technický stav. Veľkosť siete električiek sa tak zmenšila na úroveň roka 1989 (úroveň pred otvorením električkovej trate na Zlaté piesky). Naposledy sa električková trať v Bratislave rušila v roku 1979 (na Hlavnú stanicu po Štefánikovej ul.) a predtým v roku 1961, keď bola taktiež "dočasne" zastavená premávka električiek do Petržalky.

Aj nevyhovujúci stav sa však dal riešiť. Len v apríli 2011 pred majstrovstvami sveta v ľadovom hokeji bol zrekonštruovaný prejazd tejto trate cez Šancovú ul. a podobne sa dali opraviť aj iné kritické úseky trate. Neexistuje však vôľa ďalej investovať do trate, ktorú prisľúbil investor prestavby predstaničného priestoru zrekonštruovať. Do roku 2016. Je 5 rokov taká malá doba, aby sa počas nich oplatilo zatvoriť električkovú trať? Najmä ak iné mesta už len počas rekonštrukcií tratí robia dočasné preložky starých tratí, aby bola električková doprava neprerušená.

Náhrada za električky? Najlepšie autom

Samotné uzatvorenie trate nie je len dôkazom neschopnosti mesta udržiavať aspoň existujúcu sieť tratí v dobrom stave, ale aj ukážkou toho, ako sa nemá robiť náhradná doprava. Hneď po uzatvorení trate mala ako priama náhrada poslúžiť len trolejbusová linka 210. Posilnená bola len v čase špičky, a to o 1 spoj za hodinu. Električkové linky pred uzavretím mali 20 spojov za hodinu. "Náhradná doprava" tak vlastne hovorila o tom, že je možné uzavrieť električkovú trať prakticky bez náhrady, a aspoň sa ušetria náklady na prevádzku aj rekonštrukciu. Alebo inak vyjadrené - že električkami na stanicu zrejme nikto necestoval, keď ich nie je potrebné adekvátne nahradiť. Doterajší cestujúci sa mali rozptýliť do existujúcich neposilnených autobusových a trolejbusových liniek - v špičke už vtedy preplnených.

Takýto prístup viedol ku kritike, až sa začalo skúmať, či by predsa len nebolo vhodné vytvoriť aj autobusovú linku, ktorá by nahradila aspoň najvyťaženejšiu električkovú linku 13. Vysvitlo však, že ani nedávno zrekonštruované električkové trate v centre mesta (Obchodná, Jesenského) autobus neunesú. Paradoxne na Obchodnej ul. predtým nebol problém povoliť jazdu nákladným autám počas výstavby objektu na Poštovej ulici. Nakoniec sa ustálila náhradná doprava v podobe linky X13. Jej trasa je však všetkým iným než náhradou električiek, slúži najmä pre spojenie nákupného centra Eurovea s Hlavnou stanicou a z väčšej časti vedie súbežne s trolejbusovými linkami. Namiesto 5 spojov linky 13 za hodinu obsluhovaných kapacitnými električkami tak náhrada spočíva v 3 autobusových spojoch za hodinu obsluhovaných midibusmi. Sú preplnené a popoludní meškajú aj 10 minút.

Na problém spojenia Hlavnej stanice a Kamenného nám. / Nám. SNP, ktoré bolo od roku 1895 do roku 2011 nepretržite zabezpečené MHD, upozornila aj jedna z diskutujúcich na Námestí SNP počas Európskeho týždňa mobility 2012. Bez odozvy. Turisti sa nedozvedia o náhrade nič, na Nám. SNP nie je žiaden oznam v anglickom jazyku, ktorý by ich dokázal navigovať na stanicu. A rovnako bez odozvy zostáva potreba spojenia inštitúcií, škôl a firiem nad Blumentálom s Hlavnou stanicou. Mestu sa tak podarilo presne to, proti čomu verbálne vehementne bojuje - vylákalo ľudí z verejnej dopravy do áut. Legitímna tak je otázka, do akej miery myslia predstavitelia mesta úprimne vyjadrenia o tom, že sa snažia ľudí presvedčiť, aby používali MHD. Je naivné si myslieť, že väčšina "oblekových" zamestnancov bánk, škôl, ministerstiev a rozhlasu vymenila električku za každodennú 30-minútovú prechádzku po vlastných.

Zatvorenie trate prinieslo aj pozitíva

Jediné, čo sa okrem kontrolovania zákazu parkovania na nepoužívanej trati podarilo za rok pohnúť vpred, je potvrdenie, že na Štefánikovej ul. bude zriadený buspruh a cestujúci v akej-takej náhradnej doprave tak už nebudú musieť čakať v zápchach. Jedna z náhradných trás na Hlavnú stanicu tak bude aspoň čiastočne vyriešená. Druhá náhradná trasa - po Šancovej - sa nerieši. A tak bývalí cestujúci električkových liniek 2 3 8 presadajú na preplnené trolejbusy a autobusy stojace v zápche. Alebo do áut.

Iným pozitívom je, že zatvorenie trate po 5 mesiacoch viedlo k reforme električkových liniek. Komplikovaný systém bol nahradený jednoduchším a električky teraz jazdia častejšie a pravidelnejšie. No všetky uvedené pozitíva sa dali zrealizovať aj bez uzatvorenia trate na Hlavnú stanicu. Samotné uzatvorenie trate bolo len pomyselnou poslednou kvapkou.

Zrušená trať je vizitkou Bratislavy

Výsledkom všetkých pochybení je tak to, že ku stabilnej hanbe metropoly Slovenska - stavu predstaničného priestoru - sa pred rokom pridala aj nová hanba: zrušená električková trať na Hlavnú stanicu. Téma rezonuje na viacerých medzinárodných seminároch a konferenciách zaoberajúcich sa MHD. Naposledy kritické poznámky zazneli na konferencii Verejná osobná doprava v Bratislave: Darmo budeme rozprávať o podpore MHD a potrebe integrovaných dopravných systémov, keď hlavné mesto zatvorilo električkovú trať na najdôležitejšiu železničnú stanicu.

Zatiaľ čo je veľkolepá prestavba predstaničného priestoru v nedohľadne, objavujú sa aj skromnejšie návrhy, ako za málo peňazí urobiť veľa muziky, a hlavne ako vrátiť električky tam, kde jazdili už od roku 1895 - na Hlavnú stanicu. Jeden z takýchto projektov vám predstavíme o týždeň.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: d3k0 #35:
tak to bol román s pokračovaním...

vtedy skôr hlavná stanica a predstaničné námestie sú hanbou Ba, ale málokto teraz všimne že je tam aj zatvorená električková trať.
keď už obnovovať električkový spoj tak malo by väčší zmysel znovu vystaviť trať po Štefánikovej ul.
Reakcia na: d3k0 #36:
Tak stíhateľnosť jazdných dôb v špičke a možnosť dodržiavania CP bez ohľadu na naplnenie vozidla je osobitná kapitola. ? To je pri tejto dopr. situácií bežné že sa poobede vykonajú oproti CP o 2 odchody menej práve z dôvodu, ktorý uvádzaš.
Reakcia na: 810zssk #34:
Staci sa postavit na Hlavnu stanicu 🙂 Dnes popoludni meskanie 12 minut pri intervale 20 minut, ked som tam bol minule, tak bolo meskanie 13 minut.
Reakcia na: Ari #26:
Neviem, ci si cital clanok do konca, ale na zaver je uputavka na jeden z navrhov, ktory by tu mal byt tento tyzden, tak sa mozes nechat prekvapit.

Osobne si myslim, ze ton clanku zodpoveda sucasnemu velmi zlemu stavu, ktory mozno my aklimatizovani nevnimame tak zle, ale staci sa spytat par dochadzajucich do prace, turistov alebo ludi z civilizacie, co si o tom myslia. Ja som sa pytal a mozem potvrdit velmi negativne reakcie.
Reakcia na: david1 #32:
Ak strach nemas, prevez sa v pracovny den v poobednej spicke a zacnes sa baaaaaaaaaaaat ?
Reakcia na: david1 #32:
Na SNP sa ešte dalo aj sadnúť, aj v piatok poobede. Ale od STU už stáli ľudia na schodoch, resp. platňové dvere na K2S ich dotlačili tých ľudí dnu ☺
Elektrickova L13 sa najviac naplnala na nam.SNP. O naplnenost ci preplnenost X13 by som strach nemal pri tomto intervale co tam teraz je.
Reakcia na: 810zssk #29:
No keby pri tomto intervale išla zo Šafka priamo cez SNP na hlst. bolo by to kratšie, čiže menej vzkm, a aj rýchlejšie a verím že aj tie vozy pri jazde na hlst by neboli až také plné ?
Reakcia na: Mike #28:
Hlavne ,ze po Obchodnej chodili "Tatrovky"plne nalozene stavebnym materialom pre stavbu hotela po cerstvo zrekonstruovanej dlazbe resp. kolajovom zvsku. Sorka v 20min.int. by tu dlazbu uz viac poskodit nemohla. To bezpecnostne osvetlenie v strede trate uz funguje iba na minimalnom useku. Dopadlo rovnako ako to starsie umiestnene na Postovej /to bolo sice skor ozdobne/. Tam ostali uz len diery niekde aj esteticky prekryte kuskom plechu. Dopadlo to ako vsetko nove bez riadnej udrzby resp.ziadnej.

No aj keby vynechali trasu cez Obchodnu a isla by priamo po Stefanikovej zo zast. na Zupnom nam. a dalej dole pri starej trznici by to bolo lepsie ako terajsia trasa X 13.
Reakcia na: Mike #28:
Na magistrate by si mohli vsimnut kto DPB vlastni ?

Beriem ze problem moze byt tam kde je dlazba (napr. Obchodna, alebo Jesenskeho - tade som kedysi navrhoval N31), ale urcite nie na Namesti SNP. Je teda najlogickejsia vec na svete zokruhovat X13ku tak ze by zo Safka isla dalej cez Namestie SNP a Hodzko na stanicu.
Reakcia na: 810zssk #27:
Magtistrát dostane od dpb odpoveď, že koľajové trate nie sú stavané na premávku autobusu mhd, že by sa poškodili (alebo v prípade uzavretej trate by sa poškodili autobusy ☺ )
Ale takáto bola vraj odpoveď aj na snahu legálne vyznačiť buspruh na električkovej trati v úseku Ch. Sófer - Nový Most SNP, resp. na Vajanského Nábr.
Reakcia na: Ari #26:
Je to oznacene ako komentar. Komentare su uplne standardnou zalezitostou v serioznych mediach na celom svete a ide o nazory ich autora. Oznacovat tento text za "vybuch emocii" je vybuch emocie, komentar velmi jasne poukazuje na to co nefunguje - nie je nahradna doprava, nie su oznamy a najma absencia riesenia pod vplyvom toho ze "o 10 rokov mozno nieco bude".

Navrhov najdes na imhd mnoho - aj ked riesenia ma prinasat magistrat.
Reakcia na: d3k0 #18:
len hovorím o to že každý článok musí mať nejaký účel (informácia, návrh), výbuch emócii mali by nechať pre bulvárnu tlač ?
Potom sa divíme, že raz chodia spoje plné na prasknutie, inokedy vozia vzduch (obvykle nasiaknutý alkoholom ? ) . Už by skutočne bolo na čase, aby aj na iné prac. miesta v DPB ako vodič
, zasadli odborníci.
Reakcia na: 810zssk #21:
Niekto by už mohol konečne spozorovať, že v sobotu a v nedeľu sú úplne iné požiadavky cestujúcich a tak by sa zasa mohli rozdeliť víkendové CP na sobotu a nedeľu (samozrejme sú linky, kde to význam nemá).
Reakcia na: 810zssk #19:
Hello, we sorry,

a trams is not functioning good. Apply a replecement traffic near-by, please.
?
Reakcia na: 810zssk #21:
Keď už tak po Hraničnú, lebo dosť študentov býva na Vlčom Hrdle, pričom robia prestup z 201 na 70, lebo im zrušili v nedeľu 74, okrem jedného odchodu. Ja by som bol za zhustený interval už od tej 17-18 až do posledného spoja.
Reakcia na: Solider #20:
Keby sa zaviedla ta optimalizacia tak sa usetria nejake vozy (napriklad na nezmyselnej 64) a moze sa uvazovat s tym ze by sa 201 zahustila v spickach o nejake vlozene spoje (X8?) Hlavna stanica - Ruzova dolina (pripadne Jelacicka). V nedelu vecer by to kazdopadne byt malo.
Reakcia na: d3k0 #18:
A hlavne v nedeľu večer na 201.
Reakcia na: Ari #16:
Prepac, ale DPB nie je schopny ani len vylepit jeden oznam v anglictine na Namestie SNP odkial najma v lete cestuju stovky jeho zahranicnych zakaznikov na stanicu a netusia ze elektricka im nepojde (podotykam ze tam mali este v letnej sezony mapu podla ktorej by jazdit mala!). Nehovoriac o tom, ze nie je schopny zabezpecit nahradnu dopravu namiesto tohto spojenia - navrhov uz bolo X.

To iste nocaky - od presmerovania N95 (zatvorenie Stareho mosta) neexistuje nocak z Namestia SNP - to kde sme??