Kampaň „Nezatváraj oči pred nevidiacimi“ sa blíži k finále

Od jari dopravný podnik v spolupráci s Úniou nevidiacich a slabozrakých Slovenska informuje cestujúcich o problematike vzťahu k nevidomým v rámci kampane „Nezatváraj oči pred nevidiacimi". Kampaň sa ukončí v lete umiestnením špeciálnych nálepiek, ktoré budú podnecovať cestujúcich k väčšej ohľaduplnosti i pomoci iným.

„Cestovanie verejnou dopravou je pre nevidiacich občanov často jediným možným spôsobom prepravy v rámci mesta, a preto je dôležité, aby sa cestujúci k ním správali ohľaduplne a v prípade krízových situácii im pomohli, poradili. Nevšímavosť či ľahostajnosť zo strany iných je dnes najväčším nepriateľom hendikepovaných cestujúcich. Kampaň, ktorej cieľom je nielen osveta, ale aj informovanie o tom, ako sa správať k cestujúcim so zrakovým hendikepom, spustila Bratislava na základe prieskumu, ktorý poukázal na prekážky pri cestovaní nevidiacich mestskou hromadnou dopravou," uviedol Ľubomír Andrassy, hovorca primátora Bratislavy.

Prieskum podľa mesta zistil nevšímavosť a neochotu cestujúcich, ale aj vodičov MHD. „Zistenia z prieskumu už boli premietnuté do praktických opatrení, ktoré vyústili do preškolenia pracovníkov dopravného podniku, poučenia o ich povinnostiach v situácii, keď na zastávke stojí osoba s bielou palicou či vodiacim psom," hovorí Andrassy. Cestujúcim bola určená informačná kampaň na zastávkach i vozidlách, ktorá má pomôcť tomu, aby chápali správanie sa hendikepovaných a nebáli sa ich osloviť.

Kampaň by však mala byť v rámci pomoci nevidiacim len začiatkom. Bratislava výrazne zaostáva za modernými mestami v technických prostriedkoch uľahčujúcich cestovanie zrakovo postihnutým. Napríklad zo 168 nových autobusov akusticky hlási zastávky len deväť. Iróniou je, že tieto autobusy nahradili aj staršie vozidlá TAM-BUS, ktoré hlásením boli sčasti vybavené. Z hľadiska informovanosti nevidomých sa tak po nákupe nových autobusov paradoxne situácia zhoršila. Vo vozidlách všetkých typov úplne absentuje možnosť vyvolať exteriérové hlásenie o čísle linky a smere jazdy na zastávke. Takýto systém využívajú zrakovo postihnutí napríklad v Brne po stlačení tlačidla na kľúčenke.

Okrem zvýšenia ohľaduplnosti ľudí – cestujúcich i vodičov, je potrebné prehodnotiť aj prístup k objednávaniu informačného systému do vozidiel. Všetky uvedené zariadenia pre nevidomých dokážu fungovať aj so súčasným informačným systémom, stačí ich len zahrnúť do podmienok štandardnej výbavy vozidiel.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ukazkovy priklad zlej komunikacie. Namiesto toho aby sa DPB snazil ludi motivovat pomoct, daval im uzitocne rady ako na to a podobne tam pisu o tom ako su pripady kedy nepomohol nikto a (teraz to pride) na koniec daju: "Patrite medzi nich aj Vy?". Nepatrim a uraza ma ked so mnou DPB takto komunikuje. Dalsi priklad samolikvidacie imagu.
Zrejme aj vďaka tejto kampani som bola asi dvakrát svedkom pozitívneho prístupu šoféra MHD (električky) voči nevidiacemu cestujúcemu stojacemu na zastávke, za čo si zaslúžia veľkú pochvalu ? dúfam, že tento trend bude pokračovať
Tiež dať príkazom hlásenie zástavok v tých vozidlách kde je akustické hlásenie, prípadne určiť minimálnu hlasitosť. Často v električkách som si všimol, že nebolo zapnuté alebo veľmi ticho a nejeden raz sa nevidiaci pýtal cestujúci alebo vodiča aká zastávka nasleduje....
"Okrem zvýšenia ohľaduplnosti ľudí – cestujúcich i vodičov, je potrebné prehodnotiť aj prístup k objednávaniu informačného systému do vozidiel. Všetky uvedené zariadenia pre nevidomích dokážu fungovať aj so súčasným informačným systémom, stačí ich len zahrnúť do podmienok štandardnej výbavy vozidiel."

No to by,ale musel niekto "tam hore" chcieť ? Potom o čom je tá kampaň keď mestský dopravca a mesto samotné nie sú schopní dostatočne informovať nevidiacich o linke a o zástavkách???Ja nemám problém pomôcť nevidiacemu,ale nerozumiem jednému načo sa do tej kampane tlačí DPB,keď nie je schopný zadať do kolónky pre výbavu aj takú triviálnu vec akou je akustické hlásenie zastávok???Hlavné je,že staré TAMy ich mali,ale také MBCC nie...Čo stojí také akustické vybavenie?Nech im pošlem aspoň na jedno ?