Zmení električka Petržalku k lepšiemu?

24. apríla 2012 sa konala diskusia o podobe električkovej trate v Petržalke

V utorok 24. apríla 2012 sa na pôde Spolku architektov Slovenska konala diskusia s názvom Električka v Petržalke s podtitulom komplexné urbanisticko-architektonické riešenie alebo len dopravné riešenie?

Profesor Bohumil Kováč stručne prezentoval históriu plánovania koľajovej dopravy v osi Petržalky. Premietol viaceré príklady moderných dopravných riešení aj na úzkych rozchodoch a upozornil na problémy s prestavbou električkovej trate z 1000 mm na 1435 mm rozchod v Liberci, kde sa to zatiaľ nepodarilo dotiahnuť na celej ploche mesta.

Hlavná architektka Ingrid Konrad informovala zúčastnených o rokovaniach s hlavným dopravným inžinierom a s projektantmi a o aktuálnom stave prípravy. Pôvodný projekt sa v tíme hlavnej architektky a hlavného dopravného inžiniera posunul do roviny mestského bulváru Jantárová cesta bez podchodov, v obidvoch smeroch s dvomi jazdnými pruhmi, v strede s električkou a zeleným priestorom pre peších a cyklistov. Na základe posledných rokovaní boli v križovatkách vypustené aj separátne pravé odbočenia s ostrovčekmi a budú len klasické priesečníkové križovatky. Os Petržalky považuje za cenné územie, ktoré je potrebné dotvoriť na základe urbanistickej štúdie.

Hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser predstavil dopravné riešenie električky v Petržalke a informoval o termínoch, súvisiacich s realizáciou projektu z prostriedkov EÚ. O cestnej komunikácii informoval, že jazdné pruhy budú mať šírku len 3 m.

Panovala zhoda na tom, že Jantárová cesta musí byť bulvárom, ktorý bude priťahovať ľudí, nie autá. Tie by ju mali využívať len na kratšie prejazdy. Na tranzitnú dopravu je primárne určená Dolnozemská a Panónska cesta.

Ako posledný sa predstavil Martin Kugla, (ZEED). Je jednoznačne za estakádny variant električky, ktorý považuje za bezkolízny, mestotvorný a šetriaci cenný priestor.

Z následnej diskusie vyplynulo, že mesto v spolupráci s architektmi pripraví podklady na vyhlásenie architektonickej, urbanistickej a krajinárskej súťaže, ktorá by komplexne riešila zástavbu, verejný priestor a jeho dizajn pozdĺž osi Jantárová a doplnila by samotnú dopravnú stavbu o mestotvorný priestor. Výsledky súťaže by boli podkladom pre vypracovanie urbanistickej štúdie, ktorá by bola následne podkladom pre územný plán zóny a tým by sa zabezpečila jednoznačná regulácia tohto cenného územia. Mesto sa bude uchádzať o prefinancovanie urbanistickej štúdie ešte v programovom období 2007 - 2013.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: draxter #2:
zle som to napisal, myslel som sazrejme nech zabudnut na tram train a s tym spojenu fantasmagoriu na prerozchodovanie ..
Reakcia na: aquila #1:
1000 mm nech zostane, nikdy nebude peňazí na komplet výmeru. Toto je len detail, ktorý ako argument používajú len tí, čo nevidia moderné eletrkičky na užšom rozchode práve v BA.
takze namiest rozumneho riesenia mimurovnoveho riesenia elektrickovej radialy sa zabetonuje urovnove krizovanie elektricky a IAD a nosny system je zase v haji..

kugla nech sa radsej nevyjadruje, aj s tymy jeho extremnymi nazormi. estakadny variant je zrazu OK, ale to aby tlacili na mimourovnove riesenie po celej petrzalke a nezbastardili to ako ostatne radialy, ktore keby boli riesne mimourovnove tak netreba vymyslat ani s metrom a toboz zeleznicou krizom cez petrzalku

a taktiez zabudnut na 1000mm rozchod a snazit sa v OPD na roku 2014-2020 pretlacit prioritnu os ako maju pre prahu cesi...