Stanica Filiálka bude mať nedomyslené prestupy

Železnice chcú čoskoro začať stavať novú ŽST Filiálka. Nie je však domyslené prestupovanie medzi jednotlivými druhmi dopravy.

Už v júni 2012 chcú železnice začať s výstavbou novej železničnej stanice Filiálka. Hotová by mala byť do júna 2015. Stanica má byť podzemná hlavová (neprejazdná), v rámci nej majú byť dva nástupné ostrovčeky so štyrmi nástupnými hranami a 4 koľajami a jedna koľaj bude v strede so spojkami na stredné koľaje. Parametrami tak bude patriť medzi menšie stanice, pri nástupištiach bude môcť stáť najviac šesť vlakov.

Ministerstvo dopravy ešte nevie, ktoré vlaky na nej budú končiť. „Prevádzkový koncept ešte nie je úplne dokončený. Finálna verzia bude známa až po odsúhlasení štúdie realizovateľnosti na Integrovaný dopravný systém Bratislavy. Zatiaľ je predpoklad, že časť zo súčasných osobných vlakov zo smeru od Trnavy a Galanty by boli odklonené do ŽST Bratislava Filiálka a by mali byť pridané ďalšie s ohľadom na predpokladané navýšenie počtu cestujúcich po zavedení IDS v Bratislave,“ hovorí Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy.

Prestup zo Záhoria na východ? Pôjdete cez MHD

Zatiaľ čo viaceré mestá v súčasnosti prepájajú hlavové stanice tak, aby sa priamo dalo prestupovať medzi vlakmi (napríklad Viedeň), Bratislava ide opačným smerom. Doterajší priamy prestup na Hlavnej stanici medzi vlakmi zo Záhoria a osobnými vlakmi z východu zanikne. „Rýchlikové vlaky z východu a vlaky zo Záhoria by mali aj naďalej končiť na Hlavnej stanici,“ spresňuje Krajčovič. Svet systémy integruje, železnice sa v Bratislave rozdrobujú.

Navrhovaná spojka z Hlavnej stanice na Filiálku sa v tejto etape realizovať nebude. Jedinou možnosťou zostane prestup medzi vlakmi cez MHD po Šancovej ulici. Tá už dnes kapacitne nestíha rovnako ako vozidlá MHD. Stoja preplnené v zápche a pri cestách treba počítať s rezervou. Pri prestupe medzi vlakmi tak bude potrebná ďaleko vyššia rezerva než teraz.

Počíta sa s upravením staníc Vinohrady a Predmestie na terminál integrovanej osobnej prepravy „Gaštanový hájik“. Ani tam sa ale vlaky zo Záhoria a z východu nestretnú.

Neznáme je aj prepojenie Filiálky a autobusovej stanice. Zastávka liniek 21210 smerujúcich k stanici bude od stanice vzdialená 600 metrov, teda 8 minút chôdze, s kuframi aj viac. Ak majú byť stanice prepojené, už teraz musia železnice a mesto vedieť, ako to bude realizované, pretože bude potrebné upraviť odbočenia na križovatkách, prípadne aj trolejové vedenie pre trolejbusy.

Naopak, stanica môže pomôcť tým, ktorí dnes vystupujú na Hlavnej stanici a musia prestupovať na Trnavskom mýte. Zlepšia sa tak cesty najmä do Ružinova a na Vajnorskú.

Podzemná stanica nebude prepojená s podchodom

Okrem spomínaného prestupného terminálu Gaštanový hájik bude možné na MHD prestupovať medzi ŽST Filálka a zastávkami MHD na Trnavskom mýte. Podzemná stanica ale nebude napojená na podchod na Trnavskom mýte, pretože sa medzi nimi nachádza kanalizačný zberač, s ktorého prekládkou projekt neuvažuje. Vznikne tak absurdná situácia: cestujúci, ktorí budú chcieť z vlaku prestúpiť na električky do centra, budú musieť najskôr vyjsť z podzemia a vzápätí vojsť do podchodu. Vzniknúť má vzniknúť nový podchod od stanice k tržnici, opäť ale nenapojený na podchod na Trnavskom mýte. Vzdialenosť od nástupíšť na najbližšiu zastávku MHD na Trnavskom mýte bude viac než 300 metrov, teda  4 minúty chôdze.

Nový podchod pod Šancovou predĺži aj prestupy v rámci MHD. Dnes je najrýchlejšou možnosťou pri prestupe medzi autobusovými a trolejbusovými linkami využitie priechodu pre chodcov. Ten má zaniknúť a ľudia sa pri prestupovaní viac nachodia. Podchod totiž nevyústi na druhej strane Šancovej, ale až ďalej na Kukučínovej ul.

Trvalé provizórium?

Konštrukcia stanice s nízkym počtom nástupíšť zodpovedá plánom do budúcnosti – spojeniu Filiálky a Petržalky tunelom. Potom by stanica nebola koncovou, ale prechádzali by ňou vlaky ďalej, čím by sa jej kapacita zvýšila. Podľa najnovších informácií je ale vybudovanie železničného tunela pod Dunajom veľkou otázkou. Vypadol totiž zo základnej siete TEN-T, a preto ho Európska únia z prostriedkov pre TEN-T nebude financovať. Ak sa má tunel postaviť, budú sa musieť nájsť zdroje inde. Je tak neznáme, ako dlho bude Filiálka slúžiť v provizórnom režime aj so spomínanými negatívami.

Všetky chyby projektu sa ešte dajú riešiť zmenami projektovej dokumentácie a zmenami organizácie dopravy. Stanica by mohla byť väčšia a bližšie k Trnavskému mýtu, vlaky zo Záhoria by mohli jazdiť cez Gaštanový hájik až do Rače a na Šancovej by mohol vzniknúť buspruh. Vzhľadom na vydané územné rozhodnutie pre projekt by musela byť vôľa u mesta, mestských častí a ŽSR opäť otvoriť už uzatvorené otázky.

Vizualizácie staničného priestoru Filiálky nájdete na stránkach ASB.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ako rozmýšla nad tým vôbec niekto, nech si kompetentný zoberú stopky a idú si to zmerať presun 8 min s 80 l kufrom na kolieskach a potom nech vymýšľajú takéto stupidity. Za čo dostali tituly na VŠ, keď základný technický pohľad im uniká, presunúť optimálne čo najväčší počet ľudí.
Reakcia na: matt11 #13:
Bolo by to rozumnejšie, ale ako všade aj tu sa ide proti rozumu a potrebám občanov.
Reakcia na: VLK #15:
nejaky link, ktory by to potvrdzoval, lebo to bola ramcova zmluva o buducej zmluve, takze pokial ju nevypovedali je stale platna
totálny diletanti, čo za dementov môžu takto projektovať a plánovať dopravu pre ľudí?!
Reakcia na: MiroBA #12:
tiez si myslim, ze za tie peniaze by sa dala prerobit hlavna stanica, a mozno aj elektricky. Radsej mat 1 poriadnu stanicu ako vela malych. Bohuzial neviem kto naozaj o tom to rozhoduje. Je nejeky problem ten TEN-T viest cez hlavnu stanicu.
Nech sa nikto nehnevá, ale pokial nebude pokračovanie z Filiálky do Petržalky tak tá stanica je úplná chujovina a preinvestuje sa naozaj zbytočne majland peňazí. Ale hlavná vec , že Hlavná stanica ostane taká aká je dosial na ostudu široko ďaleko. Tie peniaze by sa omnoho viac hodili na jej komplexnú rekonštrukciu. Filiálku nech si financuje "JeTti" keď o to majú taký záujem.
Reakcia na: aquila #8:
K tomu článku z Trendu:
- 10.000 ľudí sa za špičkovú hodinu dnes neotočí ani na hl.st. (tam je to pri súčte všetkých smerov na príchode cca 7.000),
- za hodinu sa na Filiálke otočia 4 R a 8 Os = 2 páry R a 4 páry Os => v R cca 500 ľudí, v Os cca 400 čo je na príchode spolu 2600 osôb za hodinu,
- hlavná stanica je vyťažená na 100 % - áno, v špičke je, ale vďaka tomu, že regionálna doprava nie je vedená tranzitne (a súpravy zbytočne stoja pri peróne) + sled prímestských a diaľkových vlakov je stanovený nevhodne + úzke hrdlo infraštruktúry (vstup 30 km/h)...

K tej obsluhe letiska, zatiaľ nie som presvedčený o tom, že má zmysel tam chodiť vlakmi. Keď už sa niečo za europeniaze malo robiť, tak nejaká normalizácia hlavnej stanice (úzke peróny, zhlavia, oblúky a najmä zvýšiť rýchlosti) vrátane nákladného bypassu, prípadne jej presťahovanie...
Aj tak neverim, že sa to realne začne stavať...
Reakcia na: skeli #7:
cely koncept filialky je nekutocne zvrzany projekt, za ktory dostal dopravoprojekt 1 miliardu korun! projekt, ktory nielenze nic nezlepsuje, ale radovo zhorsi dopravnu situaciu v bratislave.

nielenze sa doslova dezintegruje doprava v bratislave, ale ani s MHD to nie je zladene, prelozku kanalizacneho zberaca tam uz mohli zahrnut, ked sa uz jedna o investiciu za 15 miliard korun...

tych cca 500 milionov euro by sa dalo vyuzit v bratislave daleko, daleko lepsie.

za tie peniaze by sa dalo este stale do 2015 komplexne zrekonstruoval bratislavsky zeleznicny uzol plus zrealizovat nasledovne
- zrekonstruovat uzol a implementovat ETCS
- postavit viacere chybajuce zastavky pre integrovanu dopravu
- odstranenei urovnoveho krizenia ci uz v petrzalke, hradskej, ivanskej ceste, kukucinova, podjazd nobelova
- prepojit letisko zeleznicou ale aj s tratou na madarsko, kde by jazdili aj medzinarodne rychliky a nejazdili by z madarska cez rendez
- dalsia kolaj z noveho mesta na hlavnu stanicu
- predlzneie elektrickovych radial (ruzinovskej po TID pri hornbachu, dubravsku po pri krizi)
a mozno aj petrzazalsku radialu po zeleznicu do madarska.

kazdopadne krasne je to popisane aj v clanku z trendu

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?f=35&t=17013
Pozemky patria stále železniciam
Reakcia na: draxter #3:
Nechce sa mi to teraz študovať, ale ak budú súpravy kratšie, tak na jednej hrane nástupišťa a jednej koľaji môžu stáť za sebou aj dve súpravy, akurát nemôžu prísť ani odísť naraz.
Od začiatku je to hlúposť a finta na to, aby získali tieto lukratívne pozemky na výstavbu svojich objektov.
Ako citam, tak citam, ale: TOTO SNAD NEMYSLIA VAZNE. Ako prvy april by to bolo celkom vhodne. Inak je to [grcajuci smajlik].
nech čítam ako čítam, a pozerám obrázok, stanica pojma najviac 4 súpravy a piatu na prostrednej koľaji, bez možnosti nástupu či výstupu
Ešte by bolo vhodné spomenúť, že pre cestujúcich zo Záhoria a rýchlikových spojov z východu, ktoré končia na Hlavnej stanici, je stanica Filiálka za týchto okolností nepotrebná. Kto má prestup na Trnavskom mýte skončí aj tak na Hlavnej stanici - teda žiadna zmena.
Pre koho sa vlastne stavia nová stanica, keď nik netuší, aké vlaky tam budú končiť??? To je úplne choré!! Pri projekte za x miliónov eur považujem túto skutočnosť za obrovský amaterizmus! Že ŽSR potrebuje financie na oveľa dôležitejšie veci tu nebudem riešiť, keďže sme na portáli o MHD. Ešteže je už modernizovaná celá trať z BA do KE a môžme sa po nej voziť rýchlosťou 160Km/h (mimochodom, rýchlosť tiež na zamyslenie), tak si môžme stavať novú stanicu pre nikoho.
Postavit infrastrukturu a netusit na co ju pouzijeme, to je take slovenske. Skonci to ako Drotarska.