Policajti neschválili prestupný uzol Blumentál

Navrhujú nebezpečnejšiu formu riešenia prestupnej zastávky.

Po tom čo Občianska iniciatíva Lepšia doprava predložila mestu návrh zriadenia prestupnej zastávky Blumentál, začalo mesto pod gesciou Hlavného dopravného inžiniera Tibora Schlossera tento projekt podporovať a snaží sa preň získať aj finančné prostriedky z fondov EÚ.

V rámci schvaľovania sa k projektu vyjadroval aj Krajský dopravný inšpektorát (KDI). „Žiadosti predchádzali aj spoločné odborné rokovania s Magistrátom hl. mesta SR Bratislavy,“ informoval František Peczár z oddelenia komunikácie a prevencie Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave: „K žiadosti Krajský dopravný inšpektorát KR PZ v BA vydal odborné stanovisko pre účely územného a stavebného konania stavby  formulované z hľadiska nami sledovaných verejných záujmov, t.  j. bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. K vybudovaniu zastávok tzv. viedenského typu Krajský dopravný inšpektorát KR PZ v BA nemal námietky a tento návrh má u nás podporu, nakoľko zvýši bezpečnosť  osôb nastupujúcich, resp. vystupujúcich do/z vozidla MHD oproti súčasnému stavu.“

Ide o zmenu názoru, pretože ako sme písali v roku 2010, Krajský dopravný inšpektorát vtedy nesúhlasil s vybudovaním zastávky viedenského typu ako to navrhovalo mesto a DPB. Jeho podmienkou bolo, aby zastávka bola umiestnená tak ako je teraz, čo sa ukázalo ako nebezpečné riešenie.

Návrh mesta neuspel

„Projekt predpokladal odklon a obchádzku automobilovej dopravy na už dnes vyťažené komunikácie bež možnosti adekvátnej náhrady, t. j. príslušných stavebných úprav. Navyše, na základe dopravno-inžinierskych výpočtov sa preukázali obchádzkou dotknuté križovatky ako nevyhovujúce z pohľadu priepustnosti dopravy. Paradoxom predloženého návrhu bolo, že vozidlá idúce von z centra mesta, by sa vracali kvôli uzavretej Radlinského ulici naspäť do centra, čo je nekorektné a nelogické. Nakoniec sa projekt nezaoberá perspektívou rozvoja výstavby v území vymedzenom ulicami I. Karvaša – Radlinského - Mýtna a výhľadovo tak nezohľadňuje možné nároky budúcich objektov v oblasti obsluhy formou automobilovej dopravy. Na základe týchto skutočností KDI neodsúhlasil vylúčenie automobilovej dopravy a pripomenul, že zastávky viedenského typu sú konštruované aj na spojazdňovanie vozidlami a ich stavebné riešenie núti vodiča vozidla k pomalej jazde a k zvýšenej opatrnosti, čo vlastne prospieva bezpečnosti v doprave.“

Podľa našich informácií však dopravné simulácie vykonal aj magistrát a navrhovaný stav prešiel záťažovými testami. "Neviem, na základe čoho KDI vyčíta návrhu, že vozidlá by sa vracali do centra. Obchádzka z Májkovej cez ul. I. Karvaša bola iba jedným z variantov, a to najkomplikovanejším a realizačne najdrahším," hovorí Martin Fundárek z Lepšej dopravy. "V našom návrhu boli aj tri ďalšie, pričom jeden nezaťažoval nijakú riadenú križovatku."

Fundárek: Policajti by nemali určovať mestu jeho dopravnú politiku

Je iróniou, že Krajský dopravný inšpektorát pripomína výhodnosť zastávok viedenského typu, keď ich pred necelými dvomi rokmi zamietol. "Bratislava dlhodobo naráža na nelogický právny stav, v ktorom o tom, či niekde bude alebo nebude vylúčený určitý druh dopravy či zriadená preferencia hromadnej dopravy, nerozhoduje ani správca komunikácie, ani volený orgán samosprávy, ale polícia. Cestný zákon treba novelizovať. Polícia by sa mala vyjadrovať iba k súladu navrhnutých značiek či zariadení so zákonom, vyhláškou a normami," uzavrel Fundárek.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: david1 #58:
keď si vezmem, aké zlepšenie to prinesie tisíckam ľudí v MHD a zhorší to situáciu stovkám ľudí v IAD, je mi jasné čo vyhraje ?
Reakcia na: tr3mp #56:


A kde majú teda autá nechať všetci napr. zo smeru Pezinok a všetkých okolitých dedín na ktorom z mnohých záchytných parkovísk a potom pohodlne prestúpiť na existujúcu sieť MHD?

Dalej nie všetci maju pevne pracovne miesto na 8 hod. Kvantum proste potrebuje na presun auto počas prac.doby.

Napr.kolega pri ceste z Sv.Jura najskôr odvezie jedno dieťa do školky potom druhé do školy a nakoniec seba do práce. Tažko by to časovo zvládol iba s SAD a MHD.Smerom spat to iste + zastavka na nakupy .

"Som proti samoucelnemu obmedzovaniu IAD, ale MHD ma mat prioritu". S tymto absolutne suhlasim.
Reakcia na: david1 #55:
Lenze zhorsenie podmienok pre IAD (zapchy) vobec nie je problem, pokial sa tym dosiahne zlepsenie pre MHD. Som proti samoucelnemu obmedzovaniu IAD, ale MHD ma mat prioritu - aj na ukor IAD. Napokon, cim menej aut sa do mesta dostane, tym lepsie.
Reakcia na: david1 #55:
"Pred pár rokmi naopak rozširovali jazdné pruhy pri zastávkach od Bieleho Kríža po Pioniersku a v opačnom smere a situácia sa hneď zlepšila."
Hej, v zmysle, že sa bez problémov dostane viac áut do centra a je väčší tlak na parkovanie na chodníkoch a všade, kde je to možné. ?
Zaujímavé je, že pri IAD sa nepovie, že nemôžeme rozšíriť cesty, dokiaľ nevyriešime parkovanie (= spravíme jedno zlepšenie A, ktoré vyvolá iné zhoršenie 😎. Ale ak sa má spraviť podpora MHD (vyznačenie bus pruhu, rozšírenie zastávky), tak sa argumentuje tým, že najskôr musíme vyriešiť problém B a až potom môžeme robiť opatrenie A. To je podpora IAD a nepodpora MHD a nemotorovej dopravy na náš spôsob.
Reakcia na: ivanbuto #51:
Aj po zúženi tam ostane daleko viac ako 1,5m. Tvoj navrhovaný variant určite neprejde z dôvodu ešte väčšieho zhoršenia priepustnosti križovatky v danom smere.Nejde predsa o lokálnu komunikáciu niekde v bytovej zástavbe. Dnes stačí obsadenie jedného pruhu malou nehodou napr.pri ML.Garde a máš zápchu po celej Račianskej.
Samozrejme,že tie zastávky treba rozšíriť v obidvoch smeroch + vybudovať prístrešky.Momentálne je to najhorší prestupný bod v Bratislave čo sa týka bezpečnosti no dá sa to aj bez rušenia jazdných pruhov.

Pred pár rokmi naopak rozširovali jazdné pruhy pri zastávkach od Bieleho Kríža po Pioniersku a v opačnom smere a situácia sa hneď zlepšila.
Reakcia na: si #53:
Kolkych ludi sa dotkne zhorsenie a kolkych zlepsenie?
Reakcia na: ivanbuto #52:
ja viem kam tym bolo mierene, ale takuto upravu nepovazujem za velmi stastnu, s tou elektrickovou zastavkou sice treba urcite nieco urobit, ale hladal by som skor ine cesty ako uplne zadrbat prejazdnost krizovatky v dalsom smere (pricom to nemas ani velmi kadial obist)
Reakcia na: si #49:
Jeho eliminácia má pomôcť tomu, že sa rozšíri zastávka električiek, kde sa stovky ľudí nedôstojne tlačia a majú nebezpečné podmienky.
Reakcia na: david1 #50:
Videl som jeho šírku, ak si si nevšimol, sú tam vysadené aj stromy, a chodník je ohraničený obytnou zástavbou. To znamená, že posunutím vozovky o dve metre vyrúbeš zeleň a natlačíš tok áut bližšie k chodcom a obyvateľom.
1,5 m nie je adekvátnym kritériom pre posudzovanie šírky chodníka v meste.
Reakcia na: ivanbuto #48:
Videl si jeho šírku? Je tam fakt dosť miesta aj na široký chodník+na zachovanie dvoch pruhov. Z tohto dôvodu su tam nonstop parkujúce auta lebo neporušujú zákon o zachovaní min1,5 m šírky.
Reakcia na: ivanbuto #46:
radsej mali pocas rekonstrukcie tej trate trat kus posunut smerom vlavo (pri pohlade von z mesta), uplnym zrusenim toho pruhu dost citelne klesne kapacita dotknutej krizovatky (aj jeho kratkost ma uz svoj negativny vplyv na pripepustnost, tam to ale aspon ma vyznam v tom aby elektricka neostala visiet v kolone aut, jeho upla eliminacia by ale nicomu nepomohla...)
protismer (z racka smer florianske) je pokial viem v podstate nepouzivany a zbytocne tam zabera miesto...
Reakcia na: david1 #47:
Typické pre teba ("jednoducho sa zúži chodník").
Reakcia na: ivanbuto #43:
Tam je kopec miesta pre dva pruhy aj po rozšírení. Jednoducho sa zúži chodník na ,ktorom dnes nonstop parkujú autá. ?
Reakcia na: Mike #44:
Vyústenie smer Račianska (zrušenie krátkeho pruhu pre IAD na koľajniciach).
Reakcia na: Valec #39:
Mám to skoro s každodenného cestovania buď autom alebo MHD cez uvedenú lokalitu podľa pracovných povinností.Treba sa tam postaviť na pár dní medzi cca. 16,30-18,00. Drvivá väčšina áut ide rovno na Račiansku. Minimálny počet ide do ľava na Legionársku cez ten blikač prípadne na Šancovú. Pre nich je výhodnejšie použiť trasu cez Kolárko a Krížnu.

Ak by sa dalo tak aj radšej použijem z centra trasu buď cez Štefánikovu a potom dole Šancovou a odbočil by som na Račiansku ak by sa dalo. Chvílu som používal časť tejto trasy a potom ľavé odbočenie na Jaskový rad no časovo to nie je výhra lebo aj tento "vrchný"obchvat je poobede plný už zo smeru Kramáre a kolóny sú Na Pionierskej pred Zvaračákom.

Ešte raz. Ja nie som proti zmenám v tejto lokalite ,len sa musia robiť spolu s dalšími úpravami lebo neverím že sa autá jednoducho "stratia". Nemám rád riešenia,ktoré sú jednostranne výhodné.
Navrhovať altrnatívy napr.cez Fazuľovú a Avion by asi ťažko navrhol odborník na dopravu.Škoda že sa za Socíku nepodarilo dokončiť rozšírenie Radlinského až po Račko v dvoch pruhoch. Toto by sa tu dnes nemuselo riešiť.
Reakcia na: ivanbuto #43:
Ktorého úseku Radlinského?
Reakcia na: Mike #41:
A ja dúfam (ahoj david1), že priepustnosť na Radlinského v smere na Račiansku sa ešte o kúsok zníži kvôli rozšíreniu električkovej zastávky. ?
Okrem zastavky viedenskeho typu by tam mohli instalovat semafor s tym ze ked by sa blizila elektricka tak by na zaciatku zastavky skocila cervena a zelena opat ked by elektricka odisla.

Samozrejme najlepsie tam IAD zakazat.
Reakcia na: david1 #38:
Prepáč, ale to je blbosť že kolóny "boli rozdelené a postupne sa na nešťastnej križovatke spájali."
Priepustnosť svetelnej križovatky Račianske mýto sa ľahko vypočíta s minimálnou toleranciou podľa vzorcov, ale rovnako aj priepustnosť pravého neriadeného odbočenia do Legionárskej. Rovnako je daná priepustnosť jednopruhovej komunikácie pri rýchlosti 50 kmh. Z toho vychádzame.

Konkrétne dnes ide po Radlinského v úseku Flor. Nám. - Vazovova v špičke 530 vozidiel plusmínus (nameraných prieskumom). Po Vazovovej s následným odbočením doľava na Radlinského smer Račko ide dnes 400 vozidiel. Čiže spolu je to približne 930 vozidiel čo ide po Radlinského a prichádza k Račku. Tam sa delia do dvoch pruhov rovno a jedného doprava (na blikač).

Čo bude po novom? pri najhoršom tých istých 930 vozidiel pôjde dolu Vazovovou a na konci odbočia na Radlinského a tak prídu k Račianskému mýtu. Podľa všetkého to ale bude po novom menej (odhadovaný pokles na Radlinského pri vstupe na Račko je cca 17%).
Reakcia na: kecho #34:
Realne je vybudovanie zastavky viedenskeho typu s tym, ze
a) pustia sa tam auta a bude to takmer ako teraz
b) vylucia sa auta a vyhodnoti sa, ci sa to naozaj niekde inde vyrazne zhorsilo - ak ano, auta sa vratia ako v a)