Pred 30 rokmi začala éra trolejbusov Škoda 14 Tr

Dodávkou prvých troch trolejbusov Škoda 14 Tr z overovacej série (#61 - 63) sa v Bratislave začala vo februári 1982 éra týchto "krátkych" trolejbusov. Prvý prototyp trolejbusu Škoda 14 Tr vznikol v závode Škoda Ostrov nad Ohří už v roku 1972 a vozidlá overovacej série boli dokončené v roku 1981. "Štrnástka" bola nástupcom typu Škoda 9 Tr. Nový trolejbus sa zvonka odlišoval najmä, v tom čase modernou, hranatou karosériou. Pohon vozidla bol vybavený úspornou tyristorovou reguláciou, ktorá bola odskúšaná už v posledných sériách typu 9 Tr. Charakteristický hlučný zvuk týchto vozidiel spôsobuje najmä hnacia náprava značky Rába.

V rokoch 1982 - 1991 bolo do Bratislavy dodaných 115 "štrnástiek". Prvé série z rokov 1982 a 1983 trpeli poddimenzovanou karosériou, preto ich musel výrobca postupne zosilniť. Vozidlám z overovacej série sa spevnenie vyhlo a preto boli vyradené po necelých desiatich rokoch prevádzky. Paradoxne, dve vozidlá z overovacej série, ktoré sa dostali do Prešova a v roku 1992 boli odpredané do bulharského Plovdivu, jazdili v pôvodnom stave ešte aj v roku 2011.

V polovici 90-tych rokov prišla na trh modernizovaná verzia tohto trolejbusu pod označením 14 TrM, do Bratislavy sa však tieto vozidlá z výroby nedostali. Bratislavský dopravný podnik sa v roku 2004 namiesto kúpy nových vozidiel rozhodol ísť cestou modernizácií trolejbusov 14 Tr, pričom za 5 rokov bolo zmodernizovaných 12 vozidiel s novou karosériou vzoru 14 TrM. V ostatných rokoch prebiehajú už len klasické generálne opravy vozidiel 14 Tr bez výmeny karosérie. Trolejbusy Škoda 14 Tr(M) sa v Ostrove na Ohří vyrábali až do roku 2004, kedy bola výroba trolejbusov v tomto závode ukončená.

Trolejbusy Škoda 14 Tr sú dnes v počte 71 prevádzkových vozidiel jediným typom "krátkeho" trolejbusu v Bratislave. Jediné vozidlo novšieho typu z roku 2003 - nízkopodlažný trolejbus Škoda 21 Tr - sprevádzajú neustále technické problémy a tak už dlhú dobu tento trolejbus v uliciach Bratislavy nejazdí.

Pre zaujímavosť sa ešte pozrime, ako vyzerala trolejbusová doprava v Bratislave pred 30 rokmi v dobe dodania prvých trolejbusov Škoda 14 Tr. Najmä vďaka potrebe šetrenia pohonných hmôt a ochrane životného prostredia sa dlho zatracovaná trolejbusová doprava opäť začala dostávať do popredia. Po ukončení prestavby viacerých komunikácií bola na začiatku roka 1982 rozšírená trolejbusová sieť o linku 212 od Vojenskej nemocnice k Zimnému štadiónu a celkový počet trolejbusových liniek tak dosiahol číslo 6. Vozidlový park tvorilo 107 trolejbusov Škoda 9 Tr, z ktorých 60 malo tyristorovú reguláciu pohonu a tri nové vozidlá 14 Tr. Dobové periodikum uvádza, že tyristorový trolejbus spotreboval na 100 kilometrov energiu za 59 Kčs a autobus minul naftu až za 92 Kčs. Začiatkom roka 1982 dosahovala dĺžka obojsmerného trolejového vedenia celkom 83,4 km a napájanie zabezpečovalo 7 meniarní, pričom len jedna (Hroboňova) slúžila výlučne pre trolejbusy, ostatné napájali aj električky. Trolejové vedenie sa križovalo na 38 trolejových križovatkách a malo približne 5000 kotviacich bodov. Trolejbusy prechádzali cez 86 trolejových výhybiek, z ktorých na tratiach bolo 23 prestaviteľných elektrickým impulzom a 27 mechanických. Vo vozovniach na Hroboňovej a na Trnávke bolo spolu 27 mechanických a 9 elektrických výhybiek.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 44 #5:
Neviem o meste ktoré by v roku 2012 prevádzkovalo toľko 14Tr so starými Rábami, čo Bratislava.
14Tr su zivou legendou.
Bolo by vhodne dnes porovnať spotreby nafty a elektriny- resp. ceny aky je pomer vyhod Abus vs.Tbus. ?
Reakcia na: Emil #2:
Mysleli sa tym zrejme zbiehacie vyhybky, ktore funguju podobne ako kolajove, ak sa nemylim.
sorry za laicky dotaz ? ako funguju trolejbusove mechanicke vyhybky??? ?