Podrobné plány zmien MHD po zavedení trolejbusov na Hroboňovej

Komisia dopravy a informačných systémov mestského zastupiteľstva schválila navrhnuté zmeny v trolejbusovej doprave v súvislosti so sprevádzkovaním trate na Hroboňovej ul. Stručný popis zmien je uvedený v inej správe, v tomto článku sa pozrieme na podrobnejší popis úprav. Upozorňujeme, že čísla liniek uvedené v tomto dokumente ešte nemusia byť definitívne, uvedený je jeden z ich možných variantov.

Intervaly liniek

Linka

Trasa

Interval v min

Vozidlá

pracovné dni

voľné dni

špička ráno

sedlo

špička popoludní

33

Molecova – Dlhé diely

6

10

6

10/20

18-m

40

210

Hlavná stanica – Autobusová stanica

7-8

12

12

12

12-m

44

203

Koliba – Búdková

12

15

12

15

12-m

46

Šulekova – Svätoplukova – Ružová dolina

12

15

12

15

12-m

47

Valašská – Mickiewiczova – Zimný štadión

12

15

12

15

12-m

48

Národný onkologický ústav / NÚSCH – Šancová – Ružová dolina

6

7-8

7-8

12

12-m

49

211

Národný onkologický ústav – Vojenská nemocnica

-

-

-

30

12-m

60

205

Rajská – Svätoplukova – Trnávka

12

15

12

15

12-m

62

Vojenská nemocnica – Ul. 29. augusta – Cintorín Ružinov

6

7-8

7-8

12

18-m

12-m

64

Lovinského – Šancová – Trnávka

12

15

12

15

12-m

71

201

Hlavná stanica – Miletičova – Dolné hony

6

7-8

7-8

12

18-m

72

202

Rajská – Mlynské nivy – Dolné hony

6

7-8

7-8

12

18-m

149

Národný onkologický ústav – Valašská

?

?

?

?

12-m

Poznámka: Nové čísla všetkých liniek sú len orientačné, predstavujú jeden z viacerých variantov. Podrobnejšie trasy liniek sú uvedené v samostatnom článku.

Linky s rovnakými intervalmi by mali byť vzájomné preložené. To znamená, že ich odchody budú rovnomerné a koordinované spoje nebudú odchádzať naraz. Preklady liniek budú v nasledujúcich úsekoch:

Linky

Lokalita

Interval v min

pracovné dni

voľné dni

špička ráno

sedlo

špička popoludní

48+62

Kramáre

3

3-4

3-4

6

71+72

Dolné hony

3

3-4

3-4

6

62+72

Autobusová stanica, Nivy

3

3-4

3-4

6

48+71

Miletičova

3

3-4

3-4

6

60+64

Trnávka

6

7-8

6

7-8

44+47

Hrad

6

7-8

6

7-8

46+47

Mickiewiczova, Záhradnícka

6

7-8

6

7-8

47+60

Jégého, Záhradnícka

6

7-8

6

7-8

Dôvody zjednocovania intervalov uvádza materiál predložený dopravnej komisii: „Existencia rovnakých, resp. násobných intervalov v jednotlivých obdobiach dňa je nevyhnutným predpokladom koordinácie cestovných poriadkov súbežných liniek. Takto je možné zvýšiť pravidelnosť dopravy i komfort cestujúcich, keď jednotlivé vozidlá prichádzajúce v pravidelných následných intervaloch budú rovnomerne naplnané cestujúcimi.“

Argumentácia ďalej vychádza zo zahraničných skúseností a odbornej literatúry: „Zavádzanie pravidelných, pre cestujúceho atraktívnych intervalov vo všetkých obdobiach dňa je dôležité v záujme využívania i efektívnosti organizácie verejnej dopravy a zároveň nevyhnuté pri prestupoch, aby zdržania cestujúcich boli čo najmenšie. Kvalitný prestupný systém za predpokladu atraktívnych intervalov má šancu osloviť nielen tých potenciálnych cestujúcich, ktorí majú priame spojenia, ale všetkých potenciálnych cestujúcich. Pri prestupovaní sa stáva prístupným celé mesto, nielen tie časti, kam vedú priame linky v riedkom intervale.“

Ako je však zrejmé, úplnú kompatibilitu intervalov sa ani po reforme nepodarí zabezpečiť. Podľa našich informácií je brzdou nízky objem objem výkonov objednaných mestom a nedostatok kĺbových trolejbusov. Navrhovaný stav je však lepší než súčasný, pretože stúpne podiel liniek s krátkymi intervalmi a zníži sa rôznorodosť intervalov.

Zmeny v kapacite

Dôležitým parametrom kvality MHD je ponúkaná kapacita v kombinácii s kvalitnými prekladmi liniek. Tá sa meniť podľa vyťaženosti liniek, uvádzame odchýlky 10 a viac percent voči súčasnému stavu:

  • vyššia kapacita:
    • hrad – v pracovných dňoch popoludní +25%
    • Koliba – v pracovných dňoch popoludní +25%
    • Šancová – v pracovných dňoch v sedle +10%, v odpoludňajšej špičke +14%, cez voľné dni +16%
    • Záhradnícka – v pracovných dňoch popoludní +11%
  • nižšia kapacita:
    • Trnávka – v pracovných dňoch ráno -17%, v sedle -20%
    • Záhradnícka – v pracovných dňoch v sedle -11%

Nové spojenia (výber najdôležitejších)

  • namiesto doterajšieho dvojnásobného spojenia od Saleziánov na Kramáre bude jedno zo spojení smerovať k hradu a ďalej na Valašskú (výhľadovo k Vojenskej nemocnici)
  • od Nemocnice Kramáre na Autobusovú stanicu a ďalej do Prievozu
  • z NÚSCH na Šancovú a k trhovisku
  • z Lovinského a Hroboňovej na Šancovú a ďalej na Trnávku

Zaniknuté spojenia (výber najdôležitejších)

  • od Nemocnice Kramáre na Šancovú a ďalej na Trnávku (prestup na Sokolskej)
  • z NÚSCH na Autobusovú stanicu (prestup na Kramároch)

Výhodu redukcie štyroch liniek s riedkymi intervalmi na dve s hustými na Kramároch objasňuje materiál: „Pri súčasnom linkovom vedení vzhľadom na preklad liniek 204 + 212 na zastávke Nemocnica  Kramáre odchádzajú linky z Magurskej v poradí 206, 212, 209, 204, čo znamená, že prvé dva spoje za sebou idú po Štefánikovej a druhé dva spoje po Šancovej ulici.“ Čím viac liniek existuje, tým je doprava nepravidelnejšia.

Súvisiace zmeny u autobusovej dopravy

  • Linka 41 by mala byť skrátená do úseku Hroboňova – Búdková a nadväzovať na každý druhý resp. každý spoj linky 64 pri Vozovni Hroboňova.
  • Materiál sa venuje aj zlúčeniu liniek 3484 do jednej linky s trasou Dúbravka – Hodžovo nám. – Ovsište. Riešenie však uvádza iba ako „na zváženie“ s jeho nevýhodami, z ktorých najvážnejšie sú nedostatočná kapacita medzi Patrónkou a Šancovou v prípade zrušenia linky 34 a nerovnaká doba prevádzky oboch liniek (tzn. buď obmedzenie jednej časti spojenej linky oproti súčasnosti alebo zvýšenie nákladov na prevádzku).

V akej podobe dopravná komisia schválila uvedené zmeny autobusov zatiaľ nie je známe. Otázkou tak zostáva, či linka 41 bude nadväzovať na každý spoj trolejbusu alebo len na každý druhý (cez víkend iba každých 30 minút), a či dôjde k zlúčeniu liniek 3484.

Súvisiace zmeny v infraštruktúre

Materiál sa zaoberá aj zlepšením rýchlosti trolejbusovej dopravy a bezpečnejším prestupovaním medzi linkami. V prvom prípade dopravný podnik požaduje zriadenie vyhradeného jazdného pruhu pre MHD na Štefánikovej ulici v smere od Hodžovho nám. k SAV. Napriek opakovaným požiadavkám (naposledy počas Európskeho týždňa mobility 2011) ho mesto doteraz nezrealizovalo.

Druhou požiadavkou dopravného podniku je zlepšenie podmienok pre chodcov na Limbovej ulici pri zastávke Magurská, aby bolo možné bezpečnejšie prestupovať medzi trolejbusmi a autobusmi a taktiež aby bol uľahčený peší prístup od zastávky Magurská smerom k detskej poliklinike. Navrhuje sa doplnenie nového priechodu pre chodcov a úprava existujúceho priechodu vybudovaním deliaceho stredového ostrovčeka a zúžením jazdných pruhov.

Pôvodný návrh zmien z dielne magistrátu

Pre úplnosť uvádzame aj pôvodný návrh zmien v trolejbusovej a autobusovej doprave z dielne Referátu MHD, ktorému šéfuje Miroslav Borišinec. Podľa dokumentu, ktorý máme k dispozícii, mesto navrhovalo nasledujúce zmeny oproti súčasnému stavu:

  • presmerovanie linky 206 zo zastávky Sokolská cez Hroboňovu na Lovinského
  • presmerovanie linky 210 zo zastávky Karpatská cez Pražskú k NÚSCH
  • skrátenie linky 41 do úseku Búdková - Hroboňova
  • skrátenie linky 84 po Hlavnú stanicu
  • skrátenie linky 184 po Hlavnú stanicu

Referát MHD tak navrhol zrušiť priame prepojenie Hlavnej stanice s Autobusovou stanicou, ktoré už dnes kapacitne nepostačuje a nedávno bolo posilnené. Cestujúci, ktorí potrebujú rýchly presun medzi stanicami, by tak museli na 10-minútovej trase prestupovať medzi navzájom nekoordinovanými linkami a v rannej špičke by sa do nich ani nezmestili. Okrem toho sa mal na linke 210 zmeniť dnešný sedlový interval 12 minút na 20-minútový, cez víkend dokonca na 30-minútový a po 20. hodine nemala linka premávať vôbec. Na Kramároch by tak linku nebolo možné koordinovať so žiadnou inou.

Navrhnuté bolo taktiež prestupovanie študentov Ekonomickej univerzity z liniek 84 a 184 do linky 206, pričom na linke 184 jazdia preplnené dvojice kĺbových autobusov a na linke 206 v riedkom intervale krátke trolejbusy. Celkovo bolo navrhnuté ušetriť nielen na autobusovej, ale aj na trolejbusovej doprave.

Perličkou je, že v materiáli referát uvádza aj výpočet úspor vozových kilometrov, ktorý je však chybný. Pri linke 41 sa autor dokumentu "sekol" 10-násobne, inde nesprávne spočítal počet spojov, či zabudol na prázdninové odlišnosti.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Solider #95:
Pri sucasnom vedeni liniek ano , na spicky 208, ale cez sedlo treba dotovat Kramare na 212tke.
Osobne nevidim dovod preco by sa malo cakat po nove TT trate: 1 Tesco Lamac 2. Brnianska 3. AVION. Prelinkovanie sa mohlo uz urobit teraz po zobojsmerneni Patronky, ta 62tka by pomohla aj na 208/212 usekoch, kedze od septembra bude asi zase abusova 202tka v plnej vyprave cize by sa naslo dost klbov pre novu L62.
Reakcia na: Petto #92:
Kĺbaky treba v špičke hlavne na 208, tam sú bizniscentrá a sóla nestíhajú.

Ono dovtedy sa môže pripraviť normálne linkové vedenie, ktoré bude počítať s preklopením L63 na trolejbus, potom taká zmena môže byť realizovaná hneď vtedy, keď bude dosť kĺbových vozov na 62, 71, 72.
Reakcia na: Rubber38 #93:
Teda ešte som zabudol na L78. Ale aj tak. A nehovoriac o obslužnosti NP vozidlami na Gagarinovej a pod.
Reakcia na: Petto #92:
Ja skôr dúfam že prv pôjdu na L201 alebo 202. Z Podunajských je dnes totiž problém dostať sa nízkopodlažným dopravným prostriedkom do mesta. Max. tak L70, ale tá ide úplne inakadiaľ ako trolejbusy. Z Kramárov ide aspoň 32
Reakcia na: ivanbuto #86:
Ja len dufam, ze postupom casu ako budu prichadzat nove klbaky tbusy pojdu prednostne na 212tku
Reakcia na: AAA #90:
2014-2015
Reakcia na: ivanbuto #86:
A kedy je v pláne postaviť trať do Avionu?
Reakcia na: ivanbuto #86:
a potom sa odložia do vybudovania trate Ovsište, potom do prepojenia DD so zvyškom siete... ?
Reakcia na: 810zssk #87:
blizia sa volby, tak nikto do takeho podniku nepojde...
Reakcia na: ivanbuto #86:
Famozne, zas DPB style "planujeme nieco o 100 rokov a tak teraz nezmenime nic". Potom zas budu planovat inu trat a odlozia to do jej otvorenia. Kazdopadne, dik za info.
Čerstvá informácia pre všetkých diskutujúcich:
Navrhované zmeny v linkovaní trolejbusov sa odkladajú a budú riešiť až po vybudovaní trate Avion - Brnianska - Tesco Lamač.
Aktuálne bude riešené len presmerovanie 212 cez Patrónku, predĺženie 207 k VJN.
Spojenie Patrónka - NOÚ trolejbusovou 211 je zatiaľ otázne.
Reakcia na: 810zssk #83:
To nerieši... on rieši len svoje spojenie.
Reakcia na: petert777 #82:
To je skvostny napad a ako by si prekladal tvoje "64A" a "64B", nehovoriac o nutnosti prekladu aj so 60kou?
64-A voziaca vzduch ak nie 5 cestujucich...
Reakcia na: petert777 #80:
Preco 64-B? A co by jazdilo na Hrobonku?
204 nechať na pôvodnej trase ako 64- B.
OK pani, tak predlozte lepsi navrh 🙂
Reakcia na: ivanbuto #77:
Pokým bude existovať 63, tak určite nie súbežnú linku z Trnávky.
Reakcia na: AAA #76:
Áno, a keď sa postaví Brnianska - Tesco Lamač, tam by si posielal akú linku?