Prehľad udalostí v MHD v roku 2011

Chod mestskej hromadnej dopravy v Bratislave v roku 2011 poznačila najmä nepriaznivá finančná situácia dopravného podniku a hlavného mesta ako objednávateľa výkonov MHD. Koncom júna sa zrealizovala výmena vedenia dopravného podniku, pričom novým generálnym riaditeľom sa stal Ing. Ľubomír Belfi. Nový manažment sa zameral hlavne na hľadanie východiska z kritickej finančnej situácie podniku. Úspory sa dosiahli reorganizáciou v rámci podniku, ale aj redukciou výkonov MHD. V októbri sa podarilo dopravnému podniku zmierniť akútny nedostatok finančných prostriedkov vďaka získaniu ďalších bankových úverov.

Linkové vedenie a organizácia dopravy

2. februára vznikla tretia špeciálna linka pre deti s telesným postihnutím – školský spoj č. 5 z Mokrohájskej do oblasti Biskupíc a Vrakune. Koncom februára sa objavili prvé snahy o rušenie neefektívnych liniek vzniknutých v predchádzajúcom období. 26. februára nebola po prázdninách obnovená premávka linky 156 z Vozovne Krasňany na Slanec. 28. februára nastala prvá vlna zmien stálych zastávok na zastávky na znamenie – zmena sa dotkla takmer polstovky zastávok. Súčasne sa zaviedla nová linka 89 zo Sadu Janka Kráľa k Cintorínu Petržalka, ktorá vznikla zlúčením liniek 82 a 180. 2. apríla si dopravní nadšenci pripomenuli mimoriadnymi jazdami 40. výročie vzniku expresných autobusových liniek. 11. apríla nastala reorganizácia autobusových a minibusových liniek v Karlovej Vsi. Zrušili sa linky 36 a 135, linka 32 prestala premávať cez Baníkovu ulicu a linka 35 bola presmerovaná z Kuklovskej k Tescu Lamač. 29. apríla až 15. mája Bratislava hostila MS v ľadovom hokeji. Bezproblémovú dopravu návštevníkov zabezpečovali kyvadlové autobusové linky H1 H2 H3 a H5 a električková linka H4. V roku 2011 sa už neobnovila sezónna premávka cyklobusových liniek 128 a 129. Zlá finančná situácia objednávateľa dopravy viedla od 6. júna k obmedzeniu premávky liniek 27 34 35 58 a 151 len na obdobie prepravných špičiek. Linka 35 bola skrátená z Kuklovskej len po Dúbravskú cestu. 1. júla prišla druhá vlna veľkého zriaďovania zastávok na znamenie. K rovnakému dňu mala byť zrušená linka 29, ale nakoniec k jej zrušeniu neprišlo. Skrátená však bola linka 66 z Domkárskej po Trhovisko. Ďalšie šetrenie nastalo od 1. augusta, kedy sa zrušili linky 89 a 133. Linka 96 bola presmerovaná do Ovsišťa a na linke 94 sa zaviedla len špičková premávka. Od 5. septembra sa obnovila linka 133, ale už len počas rannej špičky. Linka 78 bola skrátená po Šafárikovo námestie a linka 96 sa vrátila na pôvodnú trasu. Opätovne vznikla linka 82 spod Nového mosta k Divadlu Aréna a zaviedla sa obsluha petržalského cintorína, tentokrát predĺžením niektorých spojov linky 80. Na viacerých ďalších linkách prišlo k obmedzeniu premávky a linky 7 a 38 boli zrušené. 10. októbra sa zaviedlo v cestovných poriadkoch autobusových liniek označovanie garantovaných nízkopodlažných vozidiel. Od 2. novembra boli po zatvorení električkovej trate na Hlavnú stanicu zrušené linky 2 3 8 a 13. Zaviedla sa náhradná linka 15 zo Zlatých pieskov do centra a linka 16 z Rače do Ružinova. Od 20. novembra bola znovu zavedená linka 7 zo ŽST Vinohrady do centra mesta s premávkou len podľa potreby po príchodoch vlakov. 17. decembra sa zaviedla minibusová linka 128 v Devínskej Novej Vsi k OC Glavica.

Tarifa

Od 10. januára bola pre držiteľov Bratislavskej mestskej karty zavedená 10 %-ná zľava z ceny predplatných lístkov. Od 1. augusta sa zvýšilo cestovné v bratislavskej MHD. 15-minútový lístok zdražel na 70 centov, 60-minútový na 90 centov. Zároveň sa predplatné cestovné lístky začali predávať len ako celosieťové.

Stavby a rekonštrukcie

Vo februári a marci sa uskutočnili verejné diskusie k nosnému dopravnému systému do Petržalky. Jeho výstavba sa však ani v roku 2011 nezačala. V dňoch 11. – 19. apríla prebehla rekonštrukcia krátkeho úseku električkovej trate na Hlavnú stanicu v križovatke so Šancovou. 24. augusta slávnostne začala výstavba novej trolejbusovej trate Pražská – Hroboňova, ktorej súčasťou bola rekonštrukcia trolejového vedenia vo vozovni Hroboňova.  Skúšobná prevádzka na tejto trati bola započatá 19. decembra presmerovaním dojazdových a výjazdových spojov liniek 201 a 202. Havarijný stav električkovej trate na Hlavnú stanicu vyvrcholil zastavením premávky po tejto trati od 2. novembra.

Vozidlový park

Začiatok roka 2011 poznačili opätovné problémy s pevnosťou konštrukcie kĺbových autobusov SOR NB 18. Výrobca dodatočne vystužoval vozidlá priamo v Bratislave. 18. januára dojazdil posledný „krátky“ autobus TAM-BUS 232 A 116 M #3702 a 23. januára ho nasledoval aj posledný kĺbový TAM 272 A 180 M #1414, čím sa skončila éra týchto slovinských autobusov v Bratislave. Obe vozidlá boli zachované do zbierky historických vozidiel. Od februára sa v Bratislave homologizoval trolejbus Škoda 30 Tr SOR pre Banskú Bystricu. V marci bola dokončená rekonštrukcia historickej električky BMEŽ #18. Zakúpené boli daľšie tri špeciálne autobusy Citelis 12M na prevoz cestujúcich na invalidných vozíkoch. Keďže pre ne nebolo využitie, neskôr sa zaradili na bežné linky MHD. Od apríla do začiatku júla pokračoval prenájom 10 kĺbových autobusov Mercedes-Benz O 405 GN od firmy Abuss. K 1. júnu dojazdila väčšina Ikarusov 435 z prvej série, ako záložné bolo ponechané len vozidlo #4804. Zároveň bolo vyradených aj viacero kĺbových autobusov Karosa B 741 CNG. Koncom júna sa v Bratislave na vybraných linkách prezentoval elektrobus SOR EBN 10.5. 1. júla dojazdili záložné autobusy prevádzkované firmou Abuss. 28. júla sa sa stala vážna dopravná nehoda, kedy autobus SOR B 9.5 #3527 narazil do trakčného stĺpa na Záhradníckej ulici. 1. septembra sa zrušila autobusová vozovňa Krasňany a všetky autobusy z nej boli presunuté do vozovní Trnávka a Jurajov dvor. V septembri sa konal už tradičný Deň otvorených dverí v dopravnom podniku na Trnávke. V októbri sa na testovaní v Bratislave objavil prototyp kĺbového autobusu TEDOM C18 G. Vďaka úveru sa podarilo na jeseň zabezpečiť generálnu opravu ďalších trolejbusov vo firme Zliner. 26. októbra sa do Bratislavy vrátil z Rakúska rušeň Eg 6 tzv. Viedenskej električky z roku 1914. 6. – 23. decembra premávala po okružnej trase v centre vianočne vyzdobená historická električka T2 #215. 8. decembra sa zopakoval rozsiahly požiar autobusu Solaris Urbino #1216. Vianočnú pohodu poznačila dňa 26. decembra vážna zrážka nočných autobusov na Novom moste. Nehoda si vyžiadala niekoľkých zranených a zničenie Ikarusov #4132 a #4864. V závere roka sa opäť objavili problémy s kĺbovými autobusmi SOR. Rok 2011 nepriniesol Bratislave žiadnu novú nízkopodlažnú ani rekonštruovanú električku a trolejbusová prevádzka nedostala taktiež žiadne nové vozidlo.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Mozno by bolo dobre aj napisat nejake plany do roku 2012, nech sa zasmejeme alebo zaplaceme 😃