Ako bude vyzerať električková trať na Špitálskej po rekonštrukcii?

Dopravný podnik plánuje počas letných mesiacov rekonštrukciu električkovej trate na Špitálskej ulici, ktorá je v súčasnosti v havarijnom stave. Počas opravy bude premávka električiek na tejto ulici úplne vylúčená, linky pôjdu výlukovou trasou cez Obchodnú

Havarijný stav električkovej trate si v uplynulom čase vyžiadal zníženie traťovej rýchlosti na viacerých úsekoch z pôvodných 30 km/h na 10 km/h. Dopravný podnik preto na rok 2017 naplánoval rekonštrukciu takmer 650 metrov dlhého dvojkoľajného úseku od zastávky Kamenné námestie až po zastávku Americké námestie.

Koľaje boli naposledy kompletne zmodernizované v roku 1988 v investičnom náklade 19 700 000 Kčs, pričom boli vymenené aj inžinierske siete a povrch komunikácie v celej dĺžke ulice. Vtedy tiež bola presunutá poloha časti trate tak, aby bola oddelená od automobilovej dopravy.

Čiastočné rekonštrukcie sa týkali Kamenného námestia (1998), výmeny výhybiek pri Metropolke (2002) či výmeny koľajového oblúka pri vyústení Lazaretskej ulice pri Dvoch levoch (2011).

Opäť asfalt

Nová trať bude riešená formou pevnej jazdnej dráhy, vymenená bude jedna zjazdová výhybka a dve rozjazdové výhybky, ktoré budú elektricky prestaviteľné prostredníctvom trolejového kontaktu a takisto aj bezdrôtovým systémom VETRA. Opravy sa dočká aj esíčko na Americkom námestí, ktoré vykazuje znaky značného opotrebovania koľají, a ktoré sa pôvodne plánovalo premiestniť do novej polohy počas modernizácie trate do Ružinova.

Zakrytie trate bude riešené formou asfaltobetónového krytu, okrem priecestia s Ulicou 29. augusta, kde je uvažovaný cementobetónový kryt. Súčasťou rekonštrukcie je aj výstavba káblového prepojenia pozdĺž trate.



Zastávka Mariánska na novom mieste

Pôvodný nástupný ostrovček zastávky Mariánska v smere do centra (pri Dvoch levoch) nie je možné predĺžiť na technickou normou požadovanú dĺžku 65 metrov a nachádza sa ďaleko od plánovanej zastávky pod „Manderlákom“ ako aj od konečnej trolejbusov pri Rajskej ul., preto sa pristúpilo k preloženiu zastávky do novej polohy medzi ulice Hollého a Mariánska, oproti existujúcej zastávke Mariánska v opačnom smere.

Zastávka bude mať po novom nástupište riešené vo forme tzv. viedenskej zastávky, čiže na zvýšenom jazdnom páse vozovky, podobne ako je to na zastávke Blumentál. Jazdný pás bude zhotovený metódou Creteprint v štandardnej bordovej farebnej úprave. Cestujúci budú na spoje čakať na neveľmi širokom chodníku spolu s okoloidúcimi chodcami. Na tejto strane zastávky sa neuvažuje s prístreškom, bude tu však namontovaná obojstranná elektronická informačná tabuľa informujúca o  aktuálnych odchodoch električiek. Vjazd motorových vozidiel do priestoru zastávky bude regulovaný cestnou dopravnou signalizáciou v režime kmitavá žltá – červená.

Zastávka v smere von z mesta ostáva na pôvodnom mieste, pričom nástupný ostrovček sa predĺži na 65 metrov. Na tomto nástupišti bude inštalovaný prístrešok, automat na cestovné lístky a obojstranná elektronická odchodová tabuľa.  K obom nástupištiam bude zabezpečený bezbariérový prístup s dlažbou pre nevidiacich, ktorý bude nasvietený prídavným LED osvetlením. K nástupišťu v smere z centra pribudne peší prístup aj v zadnej časti, nedôjde však k celkovej úprave priestoru Špitálskej ul. pri vjazde na parkovisko ministerstva práce.  Povrch ostrovčeka bude tvorený betónovou dlažbou, od vozovky ho bude oddeľovať zábradlie.

Výška nástupnej hrany v smere z centra bude 20 cm, to znamená, že pri nástupe do nových nízkopodlažných električiek bude nutné naďalej prekonávať výškový rozdiel. S výškou nástupnej hrany 25 cm, ktorú stanovuje Koncepcia rozvoja MHD na roky 2013 – 2025 schválená mestským zastupiteľstvom, nesúhlasilo ministerstvo dopravy ako príslušný orgán verejnej správy vo veci dráh. Ministerstvo tak rozhodlo napriek tomu, že má vlastnú stratégiu rozvoja verejnej dopravy schválenú vládou SR, kde je ako jedno z opatrení rozvoja definovaná modernizácia zastávok s ohľadom na bezbariérovosť. Výška nástupnej hrany zastávky viedenského typu v opačnom smere bude vzhľadom na požiadavku Krajského dopravného inšpektorátu 15 cm.

Miesto, kde sa bude nachádzať nové nástupište zastávky Mariánska v smere do centra mesta.

Posledné zúžené miesto ostáva

Počas tejto rekonštrukcie bola možnosť odstrániť posledné zúžené miesto na Špitálskej ulici a to smerovým posunom električkovej trate tak, aby toto miesto zaniklo. Keďže trať ostáva v pôvodnom smerovom vedení, zúžené miesto pri Špitálskej č. 51 ostane naďalej spôsobovať problémy chodcom, cyklistom, ako aj vodičom áut a električiek.



Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Ámos #121:
Povedal by som, že je silnou bratislavskou devízou, že je len minimum úsekov, kde je povolená premávka IAD na električkovom koľajovom páse. A to sú úseky: Mostová (vyrieši sa po presťahovaní ambasády a otvorení pôvodného vjazdu do garáží), Radlinského (vyrieši sa po zrušení pripájacieho pruhu), Námestie SNP (vyrieši sa zrušením parkovacích miest na tomto úseku námestia), Obchodná (iba zásobovanie + pešia zóna), Jesenského (upokojená zóna) a Čachtická (upokojená zóna). A to je dobré, pretože to len v minimálnom rozsahu zdržuje električkovú dopravu, ktorej plynulosť tak vo väčšine prípadov nesúvisí s aktuálnou premávkou na cestách.

Kým bude povolený tranzit IAD cez Špitálsku a Štúrovu, nepovažujem za dobrý nápad púšťať IAD na koľaje. Takže to je odpoveď na tvoju otázku.
Reply on: Viko #122:
Tak odvtedy sa vymenila možno viac ako polovica vodičov a tým novým v kurze vštepujú, že ako druhý voz do zastávky nemajú chodiť, hoci to predpis nezakazuje, iba ustanovuje, že je opätovné zastavenie nutné v prípade osôb na invalidnom vozíku alebo pri osobách s bielou palicou. Na jednej strane, viem pochopiť, že to je vnímané ako prevencia voči nehodám voz do voza, keď viacerí neodhadnú svoje schopnosti a schopnosti voza zastaviť bezpečne ako druhý voz v poradí, na druhej strane, súhlasím s Tebou, a rovnako aj mňa osobne to tiež neskutočne vytáča, ak takíto vodiči zapchávajú napríklad Blumentál, lebo nikto nebude stanicovať ako druhý.

K tomu dôvodu: hovoril som o zastávke Mariánska v smere do mesta. Tam je priepustnosť daná križovatkou na Americkom námestí a pri Medickej záhrade, čiže tam by nemala nastať situácia, že by sa stretli dva vozy za sebou v zastávke –> ak ide 3 alebo 7, tak nemá voľno pri Medickej, ale za odbočovacou fázou od Floriána je priama fáza po Mickiewiczovej, takže za tento čas príde 3 alebo 7 do zastávky a obslúži ju. Takže 4 alebo 9 nemá čo zdržiavať na zastávke (ak bude dobre urobený grafikon a nebude nutnosť vetrať).
Reply on: Solider #115:
Veď som nepovedal, že kvôli, ale odkedy. Ok, možno je to len korelácia, ale naozaj sa mi zdá, že dovtedy to problém nebol a teraz už je. Špecificky ma to fascinuje v prestupných uzloch tesne za križovatkou (napr Šafko alebo SNP smerom hore), kde s dĺžkou problém nie je, zato na priepustnosti sa to občas podpisuje.
A k "nie je dôvod" by som tiež mal výhrady... Dvojnásobná doba stanicovania je dobrá na čo?
Reply on: Solider #120:
A keby zastavka vznikla klasicka a IAD by sa poslala na elektrickovy pas tesne pred zastavkou. Cize by sa rozsiril chodník.
Prejazd by mohol byt riadeny, s detekcnou sluckou, ktora by dala autam cervenu pred vstupom na trat a to
A) ak prichadza elektricka
😎 ak v priestore za zastavkou sa vytvara kolona.

Reply on: Ámos #119:
Ja osobne nie som zástanca zastávok tzv. bratislavského typu, takže určite radšej podporím zastávku na vlastnom nástupnom ostrovčeku, hlavne kvôli bezpečnosti cestujúcich pri nástupe a výstupe z električiek, ktorá by mala byť prvoradá. Súhlasím však s tým, že vzdialenosti by po obnovení zastávky pri Dvoch levoch boli naďalej nerovnomerné a veľké – Americké námestie po Mariánsku 300 metrov, z Mariánskej na Námestie SNP 545 metrov (v centre mesta sú optimálne vzdialenosti medzi 300 až 400 metrov).

Čiže teoreticky áno, týmto sa zabetónuje nie príliš vhodné riešenie, ale podľa mňa stále vhodnejšie, aké by bolo, ak by sa postavila nová zastávka bratislavského typu pri vjazde z vnútroblokov oproti ministerstvu práce, kde by opäť pribúdali konflikty, nebezpečné situácie a obeťami tohto celého by boli len cestujúci.

Po skúsenostiach z Blumentálu alebo dočasného Kamenného námestia považujem za absolútne neprípustné, aby na takýchto exponovaných ťahoch pribúdali ďalšie nové zastávky bratislavského typu.
Reply on: Solider #117:
Mas pravdu.
Znovuvybudovanie zastavky pri dvoch levoch je pre mna proste zase len ustupok tym rovnejsim. Preto mi vadi, lebo pre MHD a ludi by bolo treba vybudovat zastavku pri ministerstve soc.veci.
Beriem vsetky argumenty, ano vzdialenost Americke-Kamenne je enormna. Nie su vsetci ako ja zvyknuty chodit peso aj dlhsie vzdialenosti. Ale enormna bude aj vzdialenost dva levy - kamenne.
Cize vybudovanim novej zastavky v povodnej polohe zabetonujes riesenie, ktore teraz kritizujes ako zle.

Vzhladom na moznost noveho vedenia mesta od 11/2018 dufam, ze pride niekto, kto zacne robit veci pre ludi a na maleho listnaca sa z vysoka...
Lebo ak sa teraz vybuduje tato zastavka, bude tam dalsich 30 rokov.
Vzdialenosť od Amerického námestia po Kamenné námestie je pomerne veľká, avšak nie veľmi odlišná od vzdialenosti medzi Mariánskou a Odborárskym námestím (pred premenovaním...). Zastávka pri Levoch by pomohla, ale nie je to koncepčné riešenie.
Reply on: Ámos #108:
Prečo je nutné obhajovať to nezmyselné bratislavské špecifikum, že električky v centre nikde nezastavujú?
Reply on: Ámos #109:
STN 73 6425:
6.2.1.: Dĺžka nástupnej hrany nástupišťa alebo nástupného ostrovčeka nástupného ostrovčeka sa má rovnať súčtu dĺžok dvoch najdlhších električkových vlakov alebo článkových električiek zväčšenému o 1,00 m. Najväčšia dĺžka nemá presiahnuť 65 m. Na zastávkach určených pre jednu linku alebo v stiesnených podmienkach je možné navrhovať dĺžku nástupnej hrany v dĺžke najdlhšieho prevádzkovaného vozidla. Obmedzenie tejto dĺžky neplatí pre konečné zastávky. Tieto ustanovenia platia aj pre zastávky z úrovne vozovky jazdného pásu.
Reply on: Viko #110:
To nemá s nehodou na Lafranconi nič spoločné, vtedy bol vodič indisponovaný (mikrospánok), okrem toho bolo na rôznych zastávkach XY nehôd typu voz do voza. A dosť záleží aj od toho, kde sa konkrétna zastávka nachádza – na Mariánskej nie je dôvod na zastavovanie dvoch vlakov za sebou. Takisto na Obchodnej nie sú zastávky prispôsobené na zastavovanie dvoch vlakov za sebou (sú krátke).
Reply on: Mike #112:
Ok.
Ja som predsalen na uplnom zaciatku pisal o vlastnom pocite. Urcite su aj ludia co to vidia inak. Otazne su prinosy zastavky po 250 metroch.
Len skrz predposratost vedenia mesta a DPB z jedneho maleho listnaca.
Reply on: S499.1023 #111:
L7 na ostovu a L9 na SNP? Cepkom dost moznosti v dvojlinkovom variante bratislavskej elektrickovej siete.

A som obyvatelom danej oblasti. Lebo sa nebavime o ulici ale o oblasti. A tvoj nesuhlas na tom nic nezmeni.
Reply on: Ámos #108:
Sú viaceré sťažnosti nielen od obyvateľov ale aj od návštevníkov oblasti.
Reply on: Ámos #108:
Ale dosť ťažko by si sa vzhľadom na topografiu bratislavskej električkovej siete prepravoval zo zastávky Poštová na zastávku Dva levy.
Navyše si odôvodňoval svoje oprávnenie od toho, že si "obyvateľ danej oblasti", čo teda nie si, ako si sám potvrdil.
Reply on: Ámos #109:
Prečo si tak presvedčený, že budú? Mám skúsenosť, že odkedy bola tá nehoda pri Lafku, 99,9% vodičov nezastavuje ako druhí, hoci sa zákaz zrušil...
Reply on: Solider #106:
A to nie je urcene nejakou STN? Ved vzdy sa to tu tak komunikovalo. Nie, ze je to vymysel DPB, ale ze to musi byt.
V case vyluk na Obchodnej, budu zastavovať dva vlaky za sebou. Samozrejme to su mimoriadky.
Reply on: S499.1023 #107:
Zastavka Dva levy sa ma samozrejme tyka, mame tam detsku lekarku, v medickej sme peceni vareni.
Ako ty velmi rychlo dokazes uzavriet co sa koho tyka a netýka, z nedostatku vstupnych info od PC v Prahe.

Samozrejme vyjadril som osobny pocit. Ale nemam ani vedomost, ze by boli nejake staznosti od ludi na neexistenciu tejto zastavky.

Reply on: Ámos #104:
No veď práve - takže zastávka Dva levy sa Ťa netýka - je teda jasné, že Ti nechýba.
Reply on: Ámos #105:
To bola iba požiadavka DPB. Reálne na Mariánskej nemajú dôvod zastaviť dve za sebou kvôli priepustnosti križovatky, takže bude stačiť aj pôvodná 50-metrová.
Reply on: Solider #102:
Nema mat zastavka aspon 65 metrov?